Affärsanalytiker till Kungliga Operan
Kungliga Operan AB / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Operan AB i Stockholm AFFÄRSANALYTIKER TILL KUNGLIGA OPERAN
Låt ditt affärsdriv utveckla scenkonsten
Är du en nyfiken, engagerad och kommersiellt inriktad person med erfarenhet av att arbeta som analytiker? I rollen som Affärsanalytiker på Kungliga Operans Kommunikations- och försäljningsavdelning spelar du en central roll i att systematiskt samla data och analysera kundbeteende, försäljning, kampanjer och medieinvesteringar och andra affärsbeslut. Med ett insiktsbaserat sätt driver du initiativ som främjar Operans publiktillväxt och affärsmöjligheter.
Om rollen
Kungliga Operan står inför ett spännande förändringsarbete där rollen som Affärsanalytiker spelar en stor roll för de strategiska besluten inom publikutveckling och intäktsoptimering.
Verksamheten ska inom två år flytta till nya lokaler medan Operahuset byggs ut och renoveras. Operan vistas då på flera olika scener med goda möjligheter att nå nya publikgrupper. Vi har ett stort strategiskt fokus på publiktillväxt både i bredd och variation och arbetar insiktsbaserat med hur befintlig och ny publik engageras att ta del av Kungliga Operans verksamhet. Du kommer att ha en central roll i att optimera vår försäljningspotential - genom analys tar du fram insikter som stödjer strategiska beslut. Tjänsten innebär ansvar för att:
• Samla in data, och analysera och kundbeteenden, försäljningsinsatser, kampanjer för att identifiera nya affärsmöjligheter.
• Proaktivt driva insiktsarbete om kundresan och utveckla kundstrategier.
• Planera, genomföra och rapportera undersökningar och analyser för en ökad förståelse av Kungliga Operans publik, varumärke och opinionsbildande.
• Skapa och underhålla visualisering av data för att tillgängliggöra data, följa upp och rapportera nyckeltal och bidra till att fördjupa förståelsen för intäktsoptimering och publiktillväxt.
• Kravställa och projektleda dataintegrering mellan olika system och datakällor samt se till att Operans plattformar kan samla in data från olika källor.
Vem du är
Du har högskoleutbildning inom ekonomi, t.ex. inriktning analys, statistik, affärsutveckling eller liknande. Du har minst 2 års erfarenhet inom motsvarande roll från t.ex. dagligvarubranschen, besöksindustrin eller annan konsumentnära e-handel. Du har mycket goda projektledaregenskaper och är noggrann och strukturerad och tar egna initiativ för att driva ditt arbete mot uppställda mål. Som person är du analytisk, nyfiken, strategisk och du är entusiastisk över att testa nya metoder och idéer.
Du har:
• Djup förståelse och praktisk erfarenhet av att använda olika relevanta IT-verktyg och e-handelssystem för att ta fram sifferunderlag och analyser.
• Pedagogisk förmåga att förmedla insikter och strategier som underlättar förståelse och beslutsfattande inom organisationen.
• God förmåga att samarbeta och trivs med att arbeta i tvärfunktionella team.
• Lätt för att se helheten och är lösningsorienterad.
Eftersom vi är en internationell arbetsplats behöver du behärska engelska i tal och skrift.
Vår avdelning
Kommunikations- och försäljningsavdelningen ansvarar för att bredda publikgrupperna, öka mängden publik och att hitta nya sätt att generera intäkter. Vi vill få fler människor att upptäcka nationalscenens konstformer; opera, balett, musik och dans. På avdelningen är vi cirka 20 medarbetare som arbetar med all intern och extern kommunikation och marknadsföring, försäljning, fundraising och filantropi, publikservice och publikutveckling samt receptionen i Operahuset. Vi tror på varandras olikheter, kompetenser och färdigheter och tillsammans utgör vi ett starkt team med stort engagemang för det vi gör.
Anställningen
Anställningen avser en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Arbetstiden är 40 timmar/vecka. Tillträde omgående eller enligt överenskommelse.
Du rapporterar till Försäljningschefen.
Publiceringsdatum2024-11-27KontaktVälkommen med din ansökan senast den 15 december, urval sker löpande. OBS! Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. För mer information om tjänsten, kontakta Louise Stehn (Försäljningschef). Facklig representant är Helena Lindroth, Akademikerförbunden. Du når dem båda genom e-post till fö
rnamn.efternamn@operan.se Som Sveriges nationalscen för opera och balett ska Kungliga Operan vara tillgänglig för alla och beröra med starka känslor. Våra värderingar är: Hög kvalitet, Välkomnande, Orädd och Tidlös. Kungliga Operan är ett av staten helägt aktiebolag med en årsomsättning på cirka 600 MKR och omkring 700 anställda som kommer från fler än 20 olika länder och representerar över 120 yrkeskategorier.
Med över 200 opera- och balettföreställningar, hundratals konserter och flera hundra aktiviteter för barn och unga bjuder varje säsong på ett brett spektrum av upplevelser - både i och utanför Operahuset samt via den digitala kanalen Operan Play. Repertoaren spänner över flera sekler och innehåller både klassiska och nyskrivna verk.
Ersättning Enligt överenskommelse.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-12-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kungliga Operan AB (org.nr 556190-3294)
Arbetsplats Kungliga Operan
Jobbnummer 9033357
Observera att sista ansökningsdag har passerat.