ÅF-chef - Scania Sverige, region Väst
Scania CV AB / Inköpar- och marknadsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Scania CV AB i Göteborg,
Borås,
Varberg,
Falkenberg,
Åmål eller i
hela Sverige Scania Sverige är inne i en expansiv fas och en fortsatt utvecklings- och förändringsresa mot att bli ledare i hållbara transportlösningar på riktigt! Rollen som ÅF-chef innebär bl a att proaktivt leda och utveckla återförsäljaren genom stark kund- och affärsfokusering. I detta ingår att maximera kundtillfredsställelsen och utveckla motiverade team för att uppnå finansiella och affärsmässiga resultatmål. Detta bidrar till Scanias totala lönsamhet. Uppdraget kräver både operationellt och strategiskt fokus, verksamheten är beroende av närhet och snabba beslut.
Nuvarande ÅF-chef i Väst går vidare till nya utmaningar och vi söker nu hans efterträdare.
Rollen och arbetsuppgifterna
I rollen som ÅF-chef har man det övergripande ansvaret för ledning och utveckling av verksamheten och återförsäljarens/regionens dagliga affärsverksamhet. Där ingår bl a affärsutveckling, försäljning och ledningsstyrning i nära samarbete med distributören. ÅF-chefen är ansvarig för att finansiella mål och affärsmål uppnås och rapporterar direkt till Scania Sveriges VD.
Rollen innebär också att säkerställa att affären och verksamheten "här och nu" levererar i enlighet med uppsatta mål vilket bl a innebär att:
• Optimera resurser i verkstäderna samt säkerställa att tillvägagångssätt och processer i respektive verkstad är harmoniserade både vad gäller operativ serviceverksamhet men även inkluderad efterlevnad/uppfyllelse av SHE-krav, DOS, policyer och lokala lagar och bestämmelser.
• Säkerställ en framgångsrik försäljning av hela erbjudandet inkl Service och VRS.
• Effektivisera processer och strukturer.
• Leda S2D-processen
• Direkt leda uthyrnings- och begagnat verksamheten
• Jobba nära medarbetarna på samtliga driftställen, vara tillgänglig för coaching och beslut.
• Värna om Scanias varumärke och kärnvärden.
• Stärka samarbetet och interaktionen med utbildningsorgan i regionen med syfte att trygga försörjningen av nyckelkompetenser både på kort och lång sikt.
Publiceringsdatum2020-08-27Kravprofil för detta jobb För att lyckas i den här rollen ser vi det som ett krav att man har erfarenhet och stor förståelse för arbete i återförsäljar- alt distributörsledet alt liknande operationell verksamhet i ledande befattning.
Starka ledaregenskaper, systematiskt arbetssätt, prestationsinriktning, god kommunikationsförmåga samt en kommersiell ådra är viktiga för att lyckas i rollen.
Arbetet sker i huvudsak på svenska varför svenska i tal och skrift är ett krav. Då Scania Sverige tillhör Region Europa är engelska i tal och skrift meriterande.
Ytterligare information
Vid frågor kontakta David Källsäter, VD 010-708 64 70 eller
Jon Segersten, Servicemarknadsdirektör 010-706 62 49
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 600 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. Faktureringen 2017 uppgick till drygt 5,2 miljarder kronor. Av märket Scania registrerades 2492 lastbilar och 191 bussar.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-09-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagScania CV AB
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Scania CV AB (org.nr 556084-0976),
https://www.scania.com/world/#/ Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Scania
Jobbnummer 5335882
Observera att sista ansökningsdag har passerat.