Administratör med ansvar inom registratur

Mölndals kommun / Administratörsjobb / Mölndal
2025-11-27


Visa alla administratörsjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals kommun i Mölndal

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för den långsiktiga fysiska planeringen av staden och bygger den hållbara staden, utifrån en helhetssyn på stadsutveckling. Förvaltningen arbetar målmedvetet för att Mölndal ska bli en attraktiv, hållbar och framgångsrik stad i regionen.

Tjänsten är placerad på enheten Verksamhetsstöd och utveckling på fastighetsavdelningen. Vi stöttar hela samhällsbyggnadsförvaltningen i frågor rörande utveckling, administration och digitala verktyg.

Publiceringsdatum
2025-11-27

Arbetsuppgifter
Som administratör på Samhällsbyggnadsförvaltningen i Mölndals stad är du ett viktigt stöd för chefer och medarbetare. Du ansvarar både för löpande administration och för registratur och diarieföring enligt gällande regelverk. Rollen kombinerar praktiskt arbete med ett tydligt utvecklingsfokus, hos oss får du driva på förenkling och utveckling av administrativa processer. Rollen som registrator innebär att du ingår i ett team som gemensamt semesterplanerar för att Mölndals stad ska kunna möta lagstadgade krav rörande utlämnande av offentlig handling.

Administrativa uppgifter

* Samordna och utföra löpande administrativa arbetsuppgifter inom förvaltningen.
* Stödja chefer och medarbetare med administrativa frågor.
* Ansvara för arkivering och dokumenthantering enligt interna rutiner.

Ekonomiadministration

* Stödja i hantering av fakturor, kontering och attestflöden.
* Utfärda fakturor i stadens ekonomisystem.
* Beställningar och inköp i ekonomisystem.

Registratur

* Diarieföra och hantera inkommande och utgående ärenden enligt offentlighetsprincipen.
* Ge stöd och vägledning till handläggare i registraturfrågor.

Utveckling och digitalisering

* Initiera, driva och stödja utvecklingsarbeten för effektivare administrativa processer.
* Identifiera behov av digitala verktyg och bidra i implementeringen av nya system och arbetssätt.
* Arbeta för en hög grad av automatisering och digitalt stöd i administrativa flöden.

Vill du ha en central roll i att skapa ordning, kvalitet och smidiga processer i en verksamhet som gör direkt skillnad för Mölndals utveckling? Trivs du i en varierad vardag där du kombinerar administration, registratur och utveckling av arbetsprocesser? Då är det här rätt tjänst för dig!

Kvalifikationer
Profil
Du har relevant eftergymnasial utbildning inom administration eller ekonomi samt kunskap om lagstiftning inom registratur och dokumenthantering. Du har praktisk erfarenhet av administrativt arbete i offentlig verksamhet eller större organisation, erfarenhet av ekonomiadministration och diarieföring samt arbete utifrån offentlighetsprincipen. Vi vill att du har mycket god dator- och systemvana och att du arbetar tryggt med Microsoft 365. Du ska ha mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Erfarenhet av utvecklings- eller digitaliseringsprojekt och av arbete i ärendehanteringssystem, till exempel Ciceron, är meriterande.

Erfarenhet av arbete i kommunal förvaltning, gärna inom samhällsbyggnadsområdet, är meriterande.

Du är en person som tar ansvar för egna och gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar och du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört och kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet. Du är serviceinriktad genom ditt intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra möjliga lösningar. Du är mån om att ta reda på vilka förväntningar som finns hos uppdragsgivare och andra intressenter. Du är balanserad, positiv och observant i ditt bemötande mot dina kollegor och de du ska stötta. Du kan på ett effektivt sätt använda och förstå digitala verktyg, tjänster och medier. Du söker och tar fasta på möjligheter att tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och detta kan omsättas i praktiken samt leda till förbättringar.

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i annonsen.

Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C291068".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Mölndals kommun (org.nr 212000-1363)

Arbetsplats
Mölndals stad, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef Verksamhetsstöd och utveckling
Maria Lundin
maria.lundin01@molndal.se

Jobbnummer
9617482

Prenumerera på jobb från Mölndals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals kommun: