Administrativ expert/planeringssekreterare till DUA kansli

Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen / Administratörsjobb / Norrköping
2025-05-07


Visa alla administratörsjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen i Norrköping, Sundbyberg, Stockholm, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor - migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!

Vi söker en administrativ expert/planeringssekreterare till DUA kansli.

Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då erbjuder vi ett rikt och ansvarsfullt arbetsliv med många karriärvägar. Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande.

Migrationsverkets digitaliserings- och utvecklingsavdelning arbetar med utveckling av myndighetens kärnprocesser och med våra handläggningssystem. Avdelningen ansvarar också för myndighetens it-drift. Vid avdelningen arbetar cirka 320 medarbetare och cirka 40 it-konsulter.

Inom kansliet finns funktioner för ekonomi, planering, styrning, förvaltningsarkiv och myndighetens registratur. Tillsammans är vi cirka 15 personer.

Publiceringsdatum
2025-05-07

Dina arbetsuppgifter
Att arbeta som administrativ expert/planeringssekreterare vid avdelningskansliet är ett mångfacetterat uppdrag som innefattar allt från service och support till avancerad administration och analys. Du arbetar självständigt och tillsammans med både chefer och andra. Det är en viktig roll där du säkrar god struktur och effektivitet.

Rollen är bred och i dina arbetsuppgifter ingår, utöver service och support, att följa upp uppdrag och hitta metoder för att sammanställa relevanta uppgifter och presentera dom på ett enkelt sätt. Du tar fram presentationsmaterial och underlag för strategiska beslut och inför större möten. Vidare arbetar du även med kortare utredningsuppdrag samt annan förekommande administration.
Som administrativ expert/planeringssekreterare kommer du vidare att arbeta med upprättande av beslut, formulera interna uppdrag, ta fram handlingsplaner, yttranden och remissvar samt andra utredningsuppdrag.
Du förstår komplicerade språkliga underlag och producerar dokument av hög kvalitet med ett enkelt och lättbegripligt språk.
Ditt arbete präglas av samarbete både inom avdelningen och externt och att ge stöd och service utifrån ett helhetsperspektiv för myndigheten. Att ansvara för planering, samordning och uppföljning av olika frågor inom vårt uppdrag är centralt. I övrigt kommer du att utföra arbetsuppgifter på uppdrag av närmaste chef.

Personliga kompetenser

Vi söker dig som arbetar bra med andra men som även själv kan driva processer vidare. Du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard, och du är van vid att arbeta mot mål och fokuserar på resultatet. Du arbetar systematiskt, strukturerat och har ett brett perspektiv på verksamheten.
För att lyckas i rollen ser vi att du är nyfiken och kreativ, samt kommer med nya idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor som kan omsättas i praktiken. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till förändringar i både verksamhet och omvärld, och det är självklart för dig att ge bra service till dem vi finns till för.
Du förväntas att utföra ditt uppdrag i nära samarbete med kollegor, därför ser vi gärna att du trivs att arbeta med andra människor och uppnå resultat i samverkan.

I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kvalifikationer
- Du har en akademisk utbildning med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som är relevant för befattningen.
- Du har mycket goda kunskaper och erfarenhet av förvaltning, offentlighet och sekretess, styrningsfrågor samt kvalificerad administration.
- Du har mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.
- Du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.

Meriter

- Erfarenhet av arbete i kansli- eller stabsfunktion.
- Erfarenhet av att arbeta som föredragande.
- Erfarenhet av arbete vid statlig myndighet.

Upplysningar

Anställningsform: tillsvidare med provanställning sex (6) månader
Arbetstider: kontorstid med flex
Lön: vi tillämpar individuell lönesättning
Placering: Norrköping

Vill du veta mer

Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten kontakta kanslichef Anna Staaf, 010- 48 52 363.

Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 28 maj 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.



_________________________________________________________________________________________________________

Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.

Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.

Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html

För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.

Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta rekrytering@migrationsverket.se innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html

Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Migrationsverket (org.nr 202100-2163)

Arbetsplats
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen

Kontakt
Anna Staaf
010-4852363

Jobbnummer
9324251

Prenumerera på jobb från Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen: