Vikarierande Socialsekreterare till Enheten för ekonomi och arbete

Stockholms kommun / Socialsekreterarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.

Välkommen till oss

Skarpnäcks stadsdelsförvaltning har sitt huvudkontor i Björkhagen, beläget precis invid tunnelbanestationen.

Här sitter vi! Precis runt hörnet från kontorshuset breder Nackareservatet ut sig och bjuder på chanser till en skön skogspromenad eller en löprunda på rasten.

Enheten för ekonomi och arbete leds av enhetschef tillsammans med tre biträdande enhetschefer. Enheten består av tre grupper: Mottagningsgrupp, utredningsgrupp samt vägledning och stöd. Enhetens huvuduppdrag är att stödja individen i sin väg mot självförsörjning samt utreda och besluta om rätten till försörjningsstöd varje månad.

Vi söker en socialsekreterare till utredningsgruppen. Tjänsten är ett vikariat under 1 år pga föräldraledighet. Som socialsekreterare i den gruppen kommer du att arbeta med individer som har långvarigt behov av försörjningsstöd.

Vi erbjuder

Som anställd i stadsdelsförvaltningen har du möjlighet till flextid, sommararbetstid och friskvårdsbidrag samt möjlighet till semesterväxling.

Du kan köpa träningskort till Stockholms stads simhallar med gym och träningsanläggningar till subventionerat pris och har också rabatt på ett antal andra träningsanläggningar.

I Stockholms stad har vi förmånliga pensionsavtal och erbjuder goda villkor för att kombinera arbete med föräldraskap.

Din roll

Rollen som socialsekreterare förutsätter ett aktivt förändringsarbete tillsammans med de individer som har behov av försörjningsstöd. För att stödja brukare i vägen mot självförsörjning behövs det kontinuerliga kontakter, kartläggning av individens behov samt samverkan med andra instanser. Du behöver ha ett MI-inspirerat förhållningssätt och god förmåga att motivera individer i svåra livssituationer, samtidigt som du ställer de krav som är nödvändiga för att en individ ska ha rätt till försörjningsstöd. I arbetet ingår även att ta emot ansökningar om försörjningsstöd, utreda och fatta beslut i dessa utifrån rådande riktlinjer, praxis och lagstiftning. Du ansvarar och driver självständigt hela processen i dina ärenden genom att utreda, bedöma behov samt besluta om rätten till försörjningsstöd.

Vi har ett målstyrt arbetssätt och du kommer genom ditt arbetssätt att bidra till att verksamhetens mål uppnås på ett bra sätt. Du har ett nära samarbete med övriga socialsekreterare och chef och i ditt arbete ingår att samarbeta med andra professionella både inom enheten, inom förvaltningen och externt, varför god samarbetsförmåga och flexibelt arbetssätt är en förutsättning.

Din kompetens och erfarenhet

Socionomexamen är ett krav för tjänsten. Det är meriterande, men inte ett krav, om du har grundutbildning i MI, kunskap om stadens verksamhetssystem paraplyet och om du har utbildning i stadens bedömningsinstrument IB och FIA.

Som person är du flexibel, strukturerad och noggrann. Du har god samarbetsförmåga, är nyfiken och kan vara lugn i krävande situationer. Eftersom en stor del av arbetet består av dokumentation behöver du ha en god förmåga att formulera dig i tal och skrift samt ha datorvana. Du behöver även kunna anpassa ditt kommunikationssätt utifrån mottagaren.

Ditt arbetssätt präglas av gott bemötande och struktur som håller även när det finns tidspress. Du behöver vara flexibel och därmed ha lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter. Du har inga problem med att arbeta självständigt, men har också ett intresse av att delta i utveckling av gruppens kompetens och arbetsgemenskap.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/449".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Skarpnäck stadsdelsförvaltning

Kontakt
Valentina Restrepo Pulido, bitr enhetschef
08-50815346

Jobbnummer
8418650

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: