Vikarierande Kommunsekreterare

Klippans kommun, Kansliavdelning / Administratörsjobb / Klippan
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Klippan, Åstorp, Bjuv, Perstorp, Örkelljunga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Klippans kommun, Kansliavdelning i Klippan

Söker du ett jobb där du tillsammans med fantastiska kollegor får möjlighet att påverka och arbeta med utveckling? Här erbjuds du en stimulerande arbetsplats med möjlighet att lära dig från grunden om vårt kommunala uppdrag.

Tjänsten är placerad på kansliavdelningen som består av en gemensam nämndadministration med kanslichef, tre nämndsekreterare, en kommunsekreterare, en arkivarie och en kommunjurist samt en upphandlingsenhet med upphandlingschef och fyra upphandlare.

I Klippans kommun är vi 1600 kollegor som varje dag jobbar med samma fokus - att finnas till för våra invånare, företag och besökare. Vi är alla en viktig del av helheten och vill vara en kommun med stolta medarbetare och stolta Klippanbor. En röd tråd i vår strävan efter en gemensam kultur är att vi alla försöker leva efter våra kärnvärden "Vilja varandras framgång", "Våga sticka ut" och "Kul i jobbet".

Den politiska visionen är en kommun i utveckling där vi tillsammans skapar livskvalitet. Nyfiken? Läs mer på klippan.se/kollegaiklippan

Publiceringsdatum
2023-05-08

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare i Klippans kommun kommer du att vara nyckelpersonen när det gäller att samordna, administrera och kvalitetssäkra ärendeprocessen till kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du arbetar nära kommundirektör, kanslichef, registrator, nämndsekreterare och handläggare.

Du granskar beredningsunderlag och sammanställer handlingar till kommunstyrelse, dess utskott och kommunfullmäktige samt för protokoll vid dessa sammanträden. Vidare innefattar uppdraget sekreterarskap i vissa andra organ såsom t.ex. Rönneåkommitté och Vattenråd samt Ungdomsdemokrati. Tjänsten innebär viss kvällstjänstgöring då kommunfullmäktige och kommunstyrelse sammanträder på kvällen en gång i månaden.

Vi har ett starkt fokus på utveckling av gemensamma förhållningssätt och arbetsmetoder och det förutsätts att du tycker om att vara delaktig i utvecklingsprocesser. Vi delar med oss och hjälper varandra för att lyckas med vårt uppdrag att stödja förvaltning och förtroendevalda i frågor som gäller ärendehantering och nämndadministration.

I arbetsuppgifterna ingår även egen handläggning av ärenden i form av att bearbeta, analysera och skriva utredningar samt att uppdatera styrdokument och uppgifter på hemsidan.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskole-/universitetsexamen inom juridik, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. Du ska ha goda kunskaper i kommunallag, förvaltningslag och offentlighets- och sekretesslagstiftning. Vi söker dig som antingen har några års arbetslivserfarenhet inom området eller är nyligen utexaminerad och nyfiket vill lära dig mer om vårt kommunala uppdrag.

Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor. Det är viktigt att du är analytisk, tar egna initiativ och är proaktiv. Eftersom vi befinner oss i stark digital utveckling kräver arbetet att du har en hög digital mognad samt god förståelse för hur vi arbetar för att få system att stödja våra processer.

Du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation. Som person är du noggrann, ansvarsfull, kvalitetsmedveten, lyhörd samt har ett professionellt och serviceinriktat förhållningssätt.

Då vi arbetar i team förväntas du vara social och ha lätt för att samarbeta och kommunicera med andra människor. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg. Vi kommer gå igenom urvalet löpande och kan komma att kalla kandidater till intervju innan ansökningstiden har gått ut. Om du blir kallad till intervju vill vi att du kan styrka dina meriter med intyg och betyg.

Som anställd i Klippans kommun kommer du få tillgång till Förmånsklippan, en portal full med förmåner.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

För allas trevnad är vår arbetstid rökfri.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C139336-2023-1".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Klippans kommun (org.nr 212000-0928), http://www.klippan.se

Arbetsplats
Klippans kommun, Kansliavdelning

Kontakt
Kanslichef
Cecilia Christensen
cecilia.christensen@klippan.se
0435-28103

Jobbnummer
7748357

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Klippans kommun, Kansliavdelning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Klippans kommun, Kansliavdelning: