Vik Biståndshandläggare

Håbo Kommun / Administratörsjobb / Håbo
2022-03-08
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Vik Biståndshandläggare" (publicerad 2022-11-30) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Håbo, Sigtuna, Upplands-Bro, Knivsta, Österåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Håbo Kommun i Håbo, Upplands-Bro, Enköping, Uppsala, Stockholm eller i hela Sverige

Om arbetsplatsen
En av våra kollegor ska vara föräldraledig och vi söker därför en ny kollega under en tidsbegränsad period.

Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med myndighetsutövning. Du kommer att arbeta som biståndshandläggare men inom Biståndsenheten handläggs ärenden inom både SoL (socialtjänstlagen), LSS (lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) samt färdtjänst och riksfärdtjänst utifrån gällande lagstiftning och därför kan sådana arbetsuppgifter också förekomma. Enheten består av åtta handläggartjänster, en servicehandläggare, anhörigkonsulent, demenskonsulent och enheten leds av en enhetschef.

Publiceringsdatum
2022-03-08

Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare arbetar du med äldre och personer med funktionsnedsättning. Dina främsta arbetsuppgifter är att utreda ansökningar och anmälningar och bedöma individers behov av insatser samt att följa upp beviljade insatser. I arbetet ingår bl.a. samarbete med interna och externa samverkanspartners, hembesök, utskrivningsplanering från slutenvården. Du kommer att ha egna ärenden inom SoL. Då vi på enheten även utreder och bedömer behov av LSS, färdtjänst, riksfärdtjänst kan det även förekomma sådana arbetsuppgifter. Vi kartlägger behov enligt IBIC och använder oss av verksamhetssystemet Treserva.

Kvalifikationer
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och förutsätter att du samarbetar bra med andra, såväl anhöriga som utförare och kollegor. Du har ett respektfullt bemötande med fokus på att motivera den enskilde till insatser och egna aktiviteter. Du har god analytisk förmåga, är mån om rättssäkerheten och är bra på att uttrycka dig i tal och skrift i svenska språket. Som person trivs du med att arbeta självständigt, är strukturerad och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt.

Vi söker dig som
Vi söker dig som har socionomexamen eller likvärdig högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Du förstår vikten av rättssäker och effektiv handläggning, med tillförsäkran om den enskildes rätt till goda levnadsförhållanden, givetvis med beaktande av självbestämmande och integritet utifrån brukarperspektivet.

Om Håbo kommun

Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 22 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet.

Vi är ca 1 600 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Efter överenskommelse Visstidsanställning till 2023-08-31

Ersättning
Efter överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Håbo kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/72".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Håbo kommun (org.nr 212000-0241)

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Individ och familjeomsorgen

Kontakt
Marie Rönnqvist-Borneteg
0171-52664

Jobbnummer
6413785

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Håbo Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Håbo Kommun: