Verksamhetsutvecklare med inriktning arkiv

Ekobrottsmyndigheten / Assistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla assistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ekobrottsmyndigheten i Stockholm, Uppsala, Örebro, Linköping, Sundsvall eller i hela Sverige

Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.

Rättsenheten vid Ekobrottsmyndigheten ansvarar för att säkerställa kvalitet, likvärdighet och rättssäkerhet i myndighetens rättsliga verksamhet. Vid rättsenheten finns funktioner för rättsliga frågor, strategiska redovisnings- och revisionsfrågor, arkiv och huvudregistratur. Enheten arbetar aktivt med bland annat implementering av ny lagstiftning och bevakning av rättsutvecklingen samt med att identifiera relevanta ärenden att driva för praxisbildning. Enheten tar fram promemorior och metodstöd samt medverkar i utbildningar och andra kompetenshöjande insatser inom myndigheten. Enheten ansvarar även för att besvara remisser och lämna yttranden samt hanterar frågor som rör sekretess och personuppgiftsbehandling. Enheten har en nära samverkan med andra myndigheter med angränsande uppdrag.

Myndighetens centrala arkivfunktion är placerad vid rättsenheten vid myndighetens huvudkontor i Stockholm. Arkivfunktionen arbetar med informationshanteringsfrågor såsom dokumenthantering, dokumentation, sekretess och personuppgiftsbehandling samt ansvarar för myndighetens centrala arkiv och registratur.

Rättsenheten söker nu en arkivarie tillika verksamhetsutvecklare med inriktning arkiv och informationshantering.

Publiceringsdatum
2022-03-09

Dina arbetsuppgifter
Tjänsten är bred och omfattar informationshantering och utveckling av verksamhetsstöd för en ändamålsenlig ärendehantering och arkivering. Hos oss kommer du främst att arbeta med strategiska arkiv- och dokumenthanteringsfrågor såsom att:

identifiera och driva utvecklingsprojekt
genomföra gallringsutredningar
utveckla och förvalta e-arkiv
ta fram och implementera nya rutiner för dokumenthantering och diarieföring i samarbete med verksamheten.
I tjänsten ingår samverkan med andra myndigheter, medverkan i utbildningar och andra kompetenshöjande insatser. Du kommer självständigt och tillsammans med andra arbeta med att driva utvecklingsprojekt och representera enheten i olika sammanhang. I tjänsten kan även ingå frågor om personuppgiftshantering, registerlagstiftningsfrågor samt registerutdrag, utlämnande av allmän handling och sekretessfrågor, samt praktiskt arkivarbete såsom verkställande av gallring och genomförande av arkivleveranser.

Kvalifikationer
akademisk utbildning varav minst 60 hp inom arkiv- och informationsvetenskap
erfarenhet av arbete med arkivfrågor i offentlig verksamhet
erfarenhet av arbete med processkartläggningar och gallringsutredningar
mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
Det är meriterande om du har:

erfarenhet från arbete inom rättsväsendet
projektledarerfarenhet och erfarenhet av att driva utvecklingsprojekt inom arkivområdet
erfarenhet av arbete med utlämnande av allmänna handlingar, sekretessfrågor samt frågor om personuppgiftshantering

Dina egenskaper
Ekobrottsmyndigheten är en åklagarmyndighet som även omfattar utredningsverksamhet, vilket ställer höga krav på flexibilitet och förmåga att snabbt sätta sig in i komplexa sammanhang. Arbetet förutsätter att du har initiativförmåga, ansvarskänsla och att du kan arbeta självständigt samt att du har ett intresse för förändrings- och utvecklingsarbete. Vidare är du noggrann, ansvarstagande och kan prioritera. Arbetet förutsätter också att du kan lösa komplexa frågor utifrån flera perspektiv och regelverk samt att du kan föredra komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt. En del av arbetet sker i samverkan med myndighetens operativa verksamhet. Det ställer krav på att du har hög samarbetsförmåga och integritet.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Övrig information
Anställningen avser tillsvidare med placering vid huvudkontoret i Stockholm, inledningsvis 6 månaders provanställning. Tillträde snarast, enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske.

Information om anställningen lämnas av rättschef Gabriella Loman tfn 010-562 90 03. Fackliga företrädare för Saco-S John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Thérése Isaksson tfn 010-562 90 31 och för Polisförbundet Sofia Ask tfn 010-563 87 10.

Välkommen med din ansökan via "skicka din ansökan!" senast den 30 mars 2022.

Varaktighet, arbetstid
Dag Tillsvidare, provanställning

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Ekobrottsmyndigheten

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ekobrottsmyndigheten (org.nr 202100-4979), http://www.ekobrottsmyndigheten.se

Jobbnummer
6419907

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ekobrottsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ekobrottsmyndigheten: