Verksamhetsutvecklare krisledning

Svenska Röda Korsets Centralstyrelse / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
2025-02-07


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Röda Korsets Centralstyrelse i Stockholm, Huddinge, Södertälje, Uppsala, Norrköping eller i hela Sverige

Bli en del av världens största humanitära rörelse

Röda Korset är världens största humanitära rörelse och finns i 191 länder. När katastrofen slår till är vi redan på plats för att hjälpa utsatta människor, inte minst tack vare 16 miljoner volontärer.

Svenska Röda Korset driver verksamhet inom kris och katastrof, skyddsfrågor samt hälsa och vård. Vi har förtroendet att omsätta bidrag från individer, företag och myndigheter i konkreta insatser för de mest utsatta.

Vi kämpar för att rädda liv, och ge hopp, överallt och varje dag. Oavsett i vilken roll du jobbar är du med och bidrar - i just din profession och genom handlingskraft och mod. Välkommen till vår värld!

Vill du göra skillnad i kriser? Röda Korset söker nu en verksamhetsutvecklare inom krisledning. I denna spännande roll bistår du i att utveckla vår krisledningsorganisation, bland annat genom att genomföra utbildningar och övningar.

Är du redo att bidra? Välkommen att söka!

Enhetens uppdrag

Enheten Krishantering och beredskap ansvarar för att utveckla och kvalitetssäkra Svenska Röda Korsets nationella samlade roll, förmåga och organisation inom beredskap före, respons under samt återhämtning och lärande efter en kris eller väpnad konflikt. Genom sakkunskap och resurser ger vi stöd till och ledning av insatser. Detta innefattar rådgivning, planering och operativ respons.

Om uppdraget

Röda Korset har en central funktion i svensk krisberedskap och totalförsvaret, med fokus på humanitära perspektiv. Som verksamhetsutvecklare inom krisledning kommer du att arbeta tillsammans med en tematisk rådgivare för att säkerställa att Röda Korsets nationella krisledningsstab och de roller som ingår i vår interna krisledningsorganisation är bemannade, utbildade och övade. I uppdraget ingår bland annat att:

• Bidra i utvecklingen av Svenska Röda Korsets roll vid större samhällskriser.
• Ansvara för verksamhetsutveckling av Röda Korsets krisledningsorganisation, inklusive upprätthållande och uppdatering av den nationella krisberedskapsplanen.
• Planera och genomföra intern rekrytering till de roller som ingår i krisledningen, såsom tjänsteperson i beredskap (TIB), stabsledare, stabsadministratör etc.
• Planera och bidra till att genomföra utbildningar och övningar för krisledningsorganisationen.
• Utveckla metoder, utbildningar och stöd inom områden såsom stabsmetodik, beslutsprocesser, intern samordning, etc.
• Vid nationella krisinsatser agera stöd till krisledningsorganisationen, utifrån behov och i samarbete med tematisk rådgivare.
• Samverka med kollegor inom andra enheter och avdelningar i arbetet där så krävs.

Om dig

Publiceringsdatum
2025-02-07

Kompetenser
• Eftergymnasial utbildning inom riskhantering eller krisberedskap eller annan lämplig eftergymnasial utbildning.
• 1-2 års erfarenhet av arbetet inom krisberedskap, krisledning eller annat lämpligt område.

Det är meriterande om du har erfarenhet från ideell sektor.

Som person har du

• God pedagogisk förmåga: Förmåga att kunna planera och genomföra utbildningar och övningar.
• God analytisk förmåga: Stor tillgång på information kräver att man kan sålla ut det väsentligaste för den aktuella situationen och överföra den i praktisk handling
• Har god samarbetsförmåga: Arbetet bedrivs i team och beroende på personlig kompetens och intressen så kommer även andra för sakområdet väsentliga delar att behöva hanteras varvid en god förmåga att samarbeta och stödja varandra blir nyckeln till framgång
• Är lyhörd och flexibel: Ett av Röda Korsets kännetecken är att vi tror på att tillvarata den samlade kompetensen hos dom vi arbetar med och att vi skall vara snabba att ställa om från vardag till kris

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet samt snabb tillgänglighet.

Om tjänsten
Tjänsten är på heltid, tillsvidare med önskad start omgående. Placeringsort är företrädelsevis vårt kontor i Stockholm, men möjlighet finns även att arbeta från ett av våra kontor i Göteborg, Malmö eller Umeå. I arbetet ingår det tjänsteresor och arbete på kvällar och helger kan förekomma. Vi tillämpar målstyrd arbetstid och flexibelt arbete vilket innebär att du har möjlighet att arbeta från annan plats upp till två dagar per vecka utifrån verksamhetens förutsättningar och i samråd med din chef.

Välkommen med din ansökan senast den 28:e februari 2025.

Vi eftersträvar alltid mångfald i våra rekryteringar. Har du en bakgrund/erfarenheter som du tror är relevanta för tjänsten och uppdraget men inte ryms fullt ut inom beskrivningen ovan? Utmana oss och sök!

Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Anders Forsberg, rekryterande chef på anders.forsberg@redcross.se eller 08- 452 46 60

Här hittar du kontaktuppgifter till de fackklubbar som finns representerade hos oss.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

Arbetsplats
Svenska Röda Korset

Jobbnummer
9151419

Prenumerera på jobb från Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Röda Korsets Centralstyrelse: