Verksamhetsområdeschef IT och utveckling - Statens servicecenter

Statens Servicecenter / Datajobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Myndigheten är just nu inne i en spännande tid av förändring där effektivisering och utveckling av våra tjänsteerbjudanden till andra statliga myndigheter och medborgare är i fokus. Dessutom är en strategisk förflyttning beslutad för hela myndigheten med ett uttalat utökat ansvar för utvecklingsfrågor avseende verksamhetsområde IT & Utveckling. Från och med 1 oktober blir myndigheten en beredskapsmyndighet vilket ställer ökade krav på Statens servicecenters förmåga att utveckla och förändra verksamheten i syfte att möta behoven inom staten. Som verksamhetsområdeschef för IT och utveckling får du en avgörande roll att driva denna utvecklingsresa.

Som chef inom IT och utveckling rapporterar du direkt till generaldirektören samt kommer att ingå i myndighetens ledningsgrupp där du är med och tar ansvar för myndighetens utveckling.

Vill du leda och utveckla en IT-verksamhet på en spännande resa mot en modern myndighet med ett viktigt uppdrag för samhället?
Välkommen med din ansökan.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tjänsten som är nyinrättad handlar om att leda och fortsätta utveckla en växande myndighetsfunktion inom IT och utveckling. Myndighetens IT-strategi bygger idag primärt på inomstatlig samverkan och outsourcing till privata IT-driftleverantörer, men en översyn av strategin är initierad. Som chef för detta verksamhetsområde får du en ledande roll för att accelerera utvecklingen av vår externa tjänsteleverans och interna digitaliseringsresa i nära samarbete med övriga verksamhetsområden.

IT-verksamheten kommer från och med årsskiftet att vara ett av myndighetens fyra verksamhetsområden och bestå av 5 enheter med totalt ca 60 medarbetare, varav merparten är placerade i Östersund.
I din roll kommer du att hantera många olika intressenter och du kommer att arbeta med att bygga relationer och långsiktiga partnerskap både internt och externt.

I uppdraget ingår särskilt:
• att bygga upp nödvändiga förmågor för att stödja beslutad strategisk riktning, förändrade arbetssätt och nya verksamhetskrav
• att vara sammanhållande i strategiarbete och genomförande av initiativ gällande utveckling och digitalisering
• att etablera ett myndighetsgemensamt snabbrörligt arbetssätt för digital verksamhets- och tjänsteutveckling i nära samarbete med övrig verksamhet
• att ansvara för myndighetens portföljfunktion samt för utveckling av våra modeller för produktledning, projektstyrning och systemförvaltning
• att ansvara för utveckling och förvaltning av våra IT-tjänster på ett kostnadseffektivt och säkert sätt

Publiceringsdatum
2022-10-13

Kvalifikationer
• Akademisk examen som bedöms relevant för verksamhetsområdet
• Minst 5 års erfarenhet som strategisk chef inom motsvarande verksamhetsområde
• Minst 5 års erfarenhet av organisations- och styrningsfrågor inom IT och utveckling
• Minst tre års erfarenhet av att leda andra chefer
• Goda kunskaper gällande teknik som möjliggörare av digital transformation och verksamhetsutveckling
• Goda kunskaper i svenska och engelska

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Du är en trygg ledare med förmåga att engagera, utveckla och inspirera medarbetare. Du leder med mod, tillit och tydlighet; inspirerar genom att ge ansvar, förtroende och stöd.
• Du är drivande, initiativtagande, organiserad och strukturerad i ditt arbete och kan göra avvägningar och prioriteringar utifrån ett helhetsperspektiv.
• Du har god förmåga att samspela med andra och skapar ett gott samarbetsklimat genom att vara lyhörd, lösningsorienterad, prestigelös och vågar utmana invanda mönster för att fortsätta utveckla organisationen
• Du har god förmåga att identifiera, analysera och driva utvecklingsfrågor
• Du kommunicerar väl, såväl externt som internt.

Meriterande
• Erfarenhet från digitalisering i organisationer med höga formella krav på informationssäkerhet till exempel myndigheter, samhällsviktiga sektorer som omfattas av NIS-direktivet eller verksamhet som omfattas av säkerhetsskyddslagstiftning
• Erfarenhet av IT-tjänsteleverans till externa parter
• Erfarenhet från arbete med IT och utvecklingsfrågor inom offentlig verksamhet

Övrig information
Anställningen är placerad i Östersund alternativt Stockholm eller Gävle. Myndigheten erbjuder distansarbete.
Verksamhetsområde IT & Utveckling finns geografiskt för närvarande i Östersund, Gävle, Norrköping och Göteborg. Anställningen innebär en del resande.
Anställningen är 100% och tillsvidare.
6 månaders provanställning kan komma att tillämpas.

Statens servicecenter är en beredskapsmyndighet därav är tjänsten som verksamhetsområdeschef placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen innan beslut om anställning fattas. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap och med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra i vår krisledningsorganisation vid en händelse.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 3 november 2022.
För att du ska få en rättvis och korrekt bedömning är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.

Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Åsa Lindh, Generaldirektör
010-456 00 60

Jobbnummer
7069977

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: