Verksamhetscontroller till Örebro eller Härnösand
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten / Controllerjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla controllerjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten i Örebro,
Härnösand eller i
hela Sverige Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på
www.spsm.se/ledigajobbJust nu befinner sig myndigheten i ett spännande utvecklingsarbete med en tydlig målbild. Vi strävar efter att vara en erkänd kunskapsaktör, en ledande utvecklingsaktör, en förebyggande stödaktör och en pådrivande rättighetsaktör. Vi arbetar alltid i ständig förbättring. Att jobba i vår myndighet innebär att du delar den statliga värdegrunden. Våra ledord är att vi är tillgängliga, nyfikna och att vi agerar. Vilket även du behöver vara för att vi ska nå vår vision; En likvärdig utbildning för alla.
Ekonomienheten är en enhet med 16 medarbetare inom verksamhetsområde stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling och inköpsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen placerad i Örebro.
I tjänsten som verksamhetscontroller arbetar du övergripande för att omsätta ledningens strategiska intentioner i myndighetens verksamhetsstyrning. I detta ingår bland annat att stödja ledning och verksamhet i processerna för verksamhetsplanering och riskhantering, mål- och uppföljningsarbete och övrig verksamhetsstyrning. I rollen kommer du framförallt att samarbeta med generaldirektörens sekretariat samt med controllers inom våra fyra verksamhetsområden. I uppdraget ingår att driva ett nätverk för de controllers som finns i myndighetens verksamhetsområden i syfte att bidra till utveckling av verksamhetsstyrningen inom myndigheten.
Vi eftersträvar en nära koppling mellan verksamhetsstyrning och ekonomistyrning i vår verksamhet och du kommer därför också att arbeta nära de som svarar för budget och redovisning på myndighetsnivå.
Publiceringsdatum2021-11-11ArbetsuppgifterI ditt arbete ingår exempelvis att
• Kvalitetssäkra och utveckla processer för verksamhetsplan och riskanalys
• Driva nätverk för myndighetens controllers från olika verksamheter
• Delta i arbetet med myndighetens årsredovisning
• Förvaltning och utveckling av myndighetens systemstöd för verksamhetsstyrning.
• Bistå i löpande utveckling av myndighetens verksamhetsstyrning.
• Informera om och introducera chefer och medarbetare i styrprocesser och systemstöd
Även om de flesta möten sker digitalt så kan tjänsten innebära resor.
KvalifikationerVi söker dig som
• Har en högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, ekonomi eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant.
• har minst tre års erfarenhet av liknande uppgifter
• har dokumenterad erfarenhet av verksamhetsstyrningssystem
• har dokumenterad god pedagogisk och kommunikativ förmåga
• har erfarenhet av att använda it-stöd för planering, uppföljning och analys av verksamhet
• uttrycker dig mycket väl i tal eller teckenspråk på svenska samt skrift på svenska
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av systemstödet Stratsys
• har erfarenhet av arbete i offentlig/statlig verksamhet
• har erfarenhet av projektledning
• har erfarenhet av jämställdhetsbudgetering
Personliga egenskaper
• Du tycker att det är stimulerande med förändringar
• Du är drivande och ansvarstagande
• För dig är ingen uppgift för stor eller för liten utan du löser uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt.
• Du trivs med att arbeta och att driva ditt arbete självständigt, strukturerat och noggrant samtidigt som du är flexibel och har förmåga att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag.
-Du är samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande.
Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi tillämpar 6 månaders provanställning
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2022-02-15 Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-11-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSpecialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2021/1332".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)
Arbetsplats Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten
Kontakt Ekonomichef
Ylva Zetterlund
ylva.zetterlund@spsm.se 010-473 60 17 Jobbnummer 6113836
Observera att sista ansökningsdag har passerat.