Verksamhetscontroller

Statens Historiska Museer / Administratörsjobb / Stockholm
2013-08-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Verksamhetscontroller" (publicerad 2014-11-28) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Historiska Museer i Stockholm, Botkyrka, Håbo, Linköping, Mölndal eller i hela Sverige

Statens historiska museer (SHMM) är en central museimyndighet som består av Historiska museet och Kungl. myntkabinettet - Sveriges ekonomiska museum. Myndigheten bedriver även museiverksamhet vid Tumba bruksmuseum. Administrativa enheten ger stöd och service till SHMM:s verksamheter och måste nu förstärkas med en nyinrättad tjänst som verksamhetscontroller.

Museiverksamheten utgörs av såväl linjeverksamhet inom ramen för samlingarnas förvaltning och det publika arbetet, som av olika slags projekt för t.ex. forskning och utveckling och utställningsproduktioner. Vidare, ingår tjänsteexport, försäljning av varor i museernas butiker samt lokaluthyrning till restauratörer.

Regeringen har nyligen beslutat att den uppdragsarkeologiska verksamheten vid Riksantikvarieämbetet ska överföras till Statens historiska museer fr.o.m. den 1 januari 2015. Denna verksamhet är helt avgiftsfinansierad. Förändringen innebär att myndigheten blir dubbelt så stor till verksamhetsvolym och antal anställda.

Kärnverksamhetens stora variation till både innehåll och finansiella villkor ställer höga krav på en välfungerande ekonomistyrning. Ovan nämnda organisationsförändring skärper dessa krav ytterligare.

Publiceringsdatum
2013-08-12

Dina arbetsuppgifter
Vi söker Dig som kan svara för att
• förse ledning, chefer och projektledare med analyser och uppföljningar av verksamhetens ekonomiska status och utveckling,
• utveckla myndighetens ekonomistyrning - internredovisning, verktyg och funktioner i ekonomisystemet, EA-rutiner, nyckeltalsberäkningar m.m.,
• samordna myndighetens budgetarbete,
• utarbeta interna riktlinjer och anvisningar inom det ekonomiadministrativa området,
• medverka i myndighetens utveckling av e-beställ och e-handel.?

Du kommer att ha en nyckelroll i arbetet inför överföringen av den arkeologiska uppdragsverksamheten och medverka i förstudier, planering och genomförande av nödvändiga åtgärder inom det ekonomiadministrativa området. Tjänsten innebär nära samarbete med redovisningsekonom och ekonomiassistent samt kräver förmåga att arbeta både strategiskt och operativt.

Kvalifikationer
Vi söker Dig som har
• Relevant högskoleexamen inom ekonomi,
• erfarenhet av ekonomisk redovisning i offentlig sektor,
• goda kunskaper i Agresso eller likvärdigt ekonomisystem,
• erfarenhet från arbete med ekonomistyrning.
Erfarenhet från arbete med systemen Palasso och Visma Proceedo är meriterande.

Dina personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid Dina personliga egenskaper. Du är analytisk, drivande och har god förmåga att se och ta tillvara möjligheter till utveckling och förbättringar. Du kommer att ha många kontakter med medarbetare i alla delar av verksamheten, vilket förutsätter att Du är kommunikativ och har lätt för att samarbeta. Rollen som verksamhetscontroller kräver vidare att Du kan kombinera ett konsultativt förhållningssätt med att ställa krav för god internkontroll.

Tjänsten är på heltid. Vi tillämpar normalt provanställning i 6 månader.

Upplysningar om tjänsten lämnas av administrativa chefen
Gerd Grip, tel. 08 519 557 36 (tillgänglig from den 26/8). Uppgifter om anställningsvillkor lämnas av personalspecialist Emelie Gloza, tel. 08-519 556 07. Facklig företrädare för SACO-S är Ulrika Bornestaf, tetel. 08 519 553 02.

I denna rekrytering samarbetar vi med Professional Consulting AB varför vi vill att du skickar din ansökan med CV, senast 2013-08-25, till http://www.studentconsulting.com/se/jobs/location/title/19877
Ange diarienummer 2.1-00336-2013 på ansökan.

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare
Heltid

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-08-25
Ange följande referens när du ansöker: 2.1-00336-2013
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.

Kontakt
Gerd Grip, Administrativ chef 08-519 557 36
Emelie Gloza, Personalspecialist 08-519 556 07

Facklig kontakt
Ulrika Bornestaf, SACO-S 08-519 553 02

Företag
STATENS HISTORISKA MUSEER

Adress
STATENS HISTORISKA MUSEER
BOX 5428
11484 STOCKHOLM

Kontorsadress
STORGATAN 41
STOCKHOLM

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 08-51955600
E-postadress: registrator@shmm.se

Jobbnummer
1622307

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Historiska Museer

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Historiska Museer: