Utredare
Skellefteå kommun, utbildning och arbetsmarknad / Administratörsjobb / Skellefteå
2025-03-14
Visa alla administratörsjobb i Skellefteå,
Robertsfors,
Piteå,
Norsjö,
Vindeln eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skellefteå kommun, utbildning och arbetsmarknad i Skellefteå I Skellefteå kommun jobbar vi tillsammans över gränserna, i en arbetskultur som präglas av en stark framtidstro. Skellefteå växer och förändras och vi på förvaltningen Utbildning och arbetsmarknad är mitt i händelsernas centrum. Vårt uppdrag är att stödja våra medarbetare, rektorer och huvudman i deras uppdrag att ge varje barn, elev och deltagare en högkvalitativ och likvärdig utbildning.
Vi på enheten Nämndskansli utökar nu vårt team och söker en utredare som vill vara med och utveckla verksamheten. Nämndskansliet leder, styr och följer upp nämndsprocessen, utgör förvaltningens expertis i juridiska frågor samt genomför utredningar på uppdrag av förvaltningsledningen. Vårt ansvar omfattar för- och grundskolenämnden samt gymnasienämnden, som styr det kommunala utbildningsväsendet och arbetsmarknadsinsatserna i kommunen.
Nämndskansliets arbetssätt präglas av tillit och solidaritet inom gruppen, samt stolthet över vår nyckelroll i det kommunala beslutsfattandet. Välkommen att bli en av oss!
Om du flyttar från en annan ort erbjuder vi stöd och hjälp med att hitta bostad för att göra din övergång så smidig som möjligt.
När du söker jobbet behöver du bara bifoga ditt CV, se gärna till att det är uppdaterat och tydligt. Du behöver inte skicka in personligt brev, det ersätts av frågor som du besvarar när du skickar in din ansökan.
Publiceringsdatum2025-03-14ArbetsuppgifterSom utredare kommer du att arbeta med varierande uppdrag som omfattar både kortare och längre utredningar. Du kommer att skriva tjänsteskrivelser, genomföra utredningar och följa upp fattade beslut. Du bidrar till ökad kvalitet i förvaltningsledningens och den politiska ledningens beslutsunderlag, så att beslut baseras på korrekt fakta, forskning eller beprövad erfarenhet.
I den här rollen vill vi stärka den juridiska kompetensen i teamet eftersom vi arbetar med frågor där juridisk kunskap och förståelse är viktig. Genom omvärldsbevakning håller du dig uppdaterad om aktuell lagstiftning, forskning och relevanta frågor inom skol- och arbetsmarknadsområdet.
En viktig del av ditt arbete är att regelbundet utvärdera och säkerställa att riktlinjer och beslut följs samt att målen uppnås. Du sammanställer resultat och insikter i tydliga rapporter som innehåller slutsatser och rekommendationer. Du dokumenterar arbetets gång och resultat på ett strukturerat sätt samt hanterar administrativa uppgifter kopplade till utredningarna. I rollen använder du även systemstöd för att effektivisera och kvalitetssäkra ditt arbete.
Du har också i uppgift att presentera utredningarnas resultat på ett objektivt och tydligt sätt för olika målgrupper, både internt och externt. Du arbetar både självständigt och i team och förväntas kunna lyssna in olika perspektiv för att skapa balanserade och förtroendeskapande utredningar.
KvalifikationerFör att vara kvalificerad för rollen behöver du ha en universitetsutbildning om minst 180 hp inom samhällsvetenskap eller juridik, exempelvis jur. kand. eller kandidatexamen i rättsvetenskap, statsvetenskap, sociologi, offentlig förvaltning eller socionom.
Du har hög förmåga att självständigt och i samarbete med andra kollegor på Nämndskansliet planera och genomföra utredningar genom att söka information från olika källor, sammanställa den och dra slutsatser. Som utredare behöver du vara kreativ, en bra skribent och vara uthållig.
I rollen som utredare behöver du vara trygg och ha modet att analysera och utvärdera olika perspektiv. Du har en helhetssyn som gör det möjligt att planera, organisera och prioritera effektivt inom ditt ansvarsområde. Med ett förtroendeingivande sätt lyssnar du in olika synvinklar och har en god förmåga att identifiera logik och samband i komplex information. Du behöver vara noggrann och strukturerad med förmåga att dokumentera processer och resultat samt hantera administrativa uppgifter på ett effektivt sätt. Eftersom vi arbetar i digitala system ser vi det som en självklarhet att du är bekväm med att lära dig nya samt använda systemstöd i ditt dagliga arbete.
Eftersom vi vill stärka den juridiska kompetensen i teamet är det meriterande om du har studier inom eller erfarenhet av att hantera juridiska frågor i offentlig förvaltning, kommun eller skolväsendet. Det är även en fördel om du har arbetat i eller har kännedom om hur en politiskt styrd organisation fungerar.
ÖVRIGT
Utbildning och arbetsmarknad är en av kommunens största förvaltningar med cirka 3 000 medarbetare. Vår verksamhet finns i hela kommunen med cirka 35 grundskolor, 87 förskolor, 40 fritidshem och fyra gymnasieskolor. Vi arbetar för att barn och unga ska ha de verktyg de behöver för att hitta rätt i både nutid och framtid. Vi verkar för en helhetssyn och en röd tråd i utveckling och lärande från förskola till och med gymnasiet. En växande vuxenutbildning och en arbetsmarknadsenhet med fokus på de som behöver extra stöd ingår också i förvaltningen.
För att arbeta inom Utbildning och arbetsmarknads verksamheter krävs att du lämnar ett utdrag från belastningsregistret. Du beställer själv utdraget för skola och barnomsorg hos
https://polisen.se/. Det är giltigt ett år och måste därefter förnyas.
Läs mer om Skellefteå här:
https://skelleftea.seKontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "532148".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Skellefteå kommun (org.nr 212000-2643)
Arbetsplats Skellefteå kommun, Utbildning och arbetsmarknad
Kontakt Enhetschef nämnskansli
Vanessa Blanco
0910 - 73 50 00 Jobbnummer 9221177