Upphandlingschef

Randstad AB / Inköpar- och marknadsjobb / Landskrona
2025-02-24


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Landskrona, Svalöv, Kävlinge, Helsingborg, Bjuv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Randstad AB i Landskrona, Svalöv, Kävlinge, Helsingborg, Bjuv eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2025-02-24

Dina arbetsuppgifter
Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök.
Är du en erfaren ledare med gedigen kunskap om upphandling inom offentlig sektor? Har du en stark drivkraft att utveckla och brinner du för att effektivisera inköpsprocesser och säkerställa att varje skattekrona används på bästa sätt? Vi söker en engagerad och strategisk ledare som vill bidra till att stärka och utveckla vår inköpsverksamhet. Här får du möjlighet att tillsammans med ditt team arbeta för en mer effektiv och värdeskapande inköpsprocess. Som ledare hos oss skapar du förutsättningar för samarbete, utveckling och resultat. Du drivs av att skapa engagemang och att stötta ditt team i att hitta lösningar som gör verklig skillnad för stadens verksamheter.
Låter detta som en utmaning för dig? Välkommen att söka och bli en del av vårt viktiga arbete!
Ekonomiavdelningen på stadsledningsförvaltningen har en central och samordnande funktion inom staden och ansvarar för att stödja stadens verksamheter i ekonomiska frågor, inklusive upphandling och inköp. Vi ser upphandling som ett strategiskt verktyg för att nå kommunens mål och skapa långsiktigt hållbara affärer. Upphandlingsenheten har en nyckelroll i att säkerställa att kommunens upphandlingar och inköp genomförs enligt lagar och regler samtidigt som vi strävar efter att göra goda affärer.
Som upphandlingschef ansvarar du för att leda och utveckla kommunens inköps- och upphandlingsenhet, som består av ett engagerat team av upphandlare, avtalscontroller och administratör. Du arbetar strategiskt med att säkerställa att upphandlingsverksamheten stödjer kommunens övergripande mål och utvecklar effektiva processer som ger maximalt värde. En viktig del av rollen är att arbeta verksamhetsnära och tillsammans med teamet se över processer, utveckla verksamheten och arbeta proaktivt med att skapa ett nära samarbete med stadens olika verksamheter och externa leverantörer. Du rapporterar till stadens ekonomichef och ingår tillsammans i ledningsgruppen för ekonomiavdelningen.
Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din intresseanmälan!
I denna rekrytering samarbetar Landskrona stad med Randstad. Skicka in din intresseanmälan senast 2025-03-17. Vid frågor kontakta rekryteringskonsult Petra Pettersson på petra.pettersson@randstad.se eller Jenny Gillard på jenny.gillard@randstad.se.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. När du valt att formellt ansöka kan den komma att bedömas vara allmän handling. För en inledande konfidentiell dialog kring tjänsten vänligen kontakta ansvarig rekryteringskonsult Petra Pettersson eller Jenny Gillard.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställningsavtal tecknas.

Ansvarsområden
Som upphandlingschef har du ett övergripande ansvar för att utveckla riktlinjer och strategier inom upphandlingsområdet och driva förbättringsarbeten som stärker kommunens upphandlingsverksamhet. Som chef har du även personal-, budget- och arbetsmiljöansvar och förväntas skapa en arbetsplats präglad av engagemang, utveckling och samarbete.

Kvalifikationer
Vi söker en stabil och strategisk ledare som innehar dokumenterad erfarenhet inom chefs- och ledarskap. Du har en eftergymnasial utbildning inom inköp, ekonomi eller juridik, antingen från högskola/universitet eller en relevant YH-utbildning. Erfarenhet av att arbeta med upphandlingar och en god förståelse för lagen om offentlig upphandling (LOU) är ett krav. Har du dessutom erfarenhet av digitalisering och utveckling av upphandlingsprocesser är det meriterande. Lika så är ledarutbildning och utbildning inom arbetsmiljö meriterande för rollen.
För att lyckas i rollen behöver du vara en trygg och engagerad ledare med erfarenhet av att leda team och driva förändringsprocesser. Du har en god analytisk förmåga och kan se helheten i kommunens inköpsverksamhet. Du är affärsmässig, kommunikativ och har en naturlig förmåga att bygga relationer, både internt och externt. Din strategiska blick gör att du kan bedöma konsekvenser av olika beslut och arbeta proaktivt för att utveckla verksamheten.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Om företaget
Landskrona stad
I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas.

Ersättning
Monthly

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Randstad AB (org.nr 556242-1718)

Arbetsplats
Landskrona stad

Kontakt
Jenny Gillard
jenny.gillard@randstad.se
+46707932741

Jobbnummer
9184486

Prenumerera på jobb från Randstad AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Randstad AB: