två enhetschefer till hemtjänsten i Gnesta

Gnesta kommun, Socialförvaltningen / Sjukvårdschefsjobb / Gnesta
2025-03-18


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Gnesta, Nykvarn, Trosa, Södertälje, Salem eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gnesta kommun, Socialförvaltningen i Gnesta

I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss.

Tjänsten är placerad på socialförvaltningen som arbetar för att erbjuda invånarna i Gnesta kommun en god och tillgänglig service utifrån individens egna behov. Vi ansvarar för kommunens omsorg för individ och familj, äldre, personer med funktionsnedsättning, den kommunala hälso- och sjukvården samt arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen arbetar på uppdrag av socialnämnden.

Hemtjänsten i Gnesta kommer under 2025 delas till två enheter då hemtjänsttimmarna ökat och därmed antalet medarbetare. Delningen innebär att det kommer finnas en enhet som arbetar i centrala Gnesta och en enhet som arbetar mot landsorten. I landsortsgruppen ingår även nattpatrullen. Nu söker Gnesta kommun två enhetschefer till dessa två enheter.

Publiceringsdatum
2025-03-18

Arbetsuppgifter
Som chef för hemtjänsten i Gnesta kommun utvecklar du genom tillitsbaserad ledning och styrning enheten tillsammans med dina medarbetare. I ditt uppdrag kan du hantera såväl operativa som strategiska verksamhetsfrågor. Du ansvarar för verksamhet, arbetsmiljö, personal och ekonomi inom ditt område.

Dina arbetsuppgifter består i att leda, planera, utveckla och följa upp arbetet på enheten. Som enhetschef kommer du ansvara för vårdbiträden/undersköterskor. Dina arbetsuppgifter är att stötta, motivera och utveckla dina medarbetare för att tillsammans nå kvalité, resultat och uppsatta mål. Du strukturerar, planerar och organiserar ditt arbete självständigt. Du har genom ett närvarande ledarskap lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter. Inom givna ekonomiska ramar skapar ni en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och effektivitet. Du leder och formar enheten med tydligt personcentrerade processer, metoder och arbetssätt med en hög grad av flexibilitet och anpassningsförmåga utifrån förändringar i omvärld och politiska riktningar. Du säkerställer tillgänglighet och kontinuitet för anhöriga och och de individer som får insatser. Som stöd för enhetschefens arbete finns samordnare som stöttar i bemanning och planeringsarbetet.

Befattningen ingår i socialchefens ledningsgrupp där du förväntas bidra till socialförvaltningens utveckling.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett engagemang, driv och vilja att fortsätta utveckla vår äldreomsorg. Du ska ha goda kunskaper i bemanningsplanering och planering av insatser och utifrån dessa perspektiv förstå de ekonomiska principerna detta påverkar.

För att skapa en långsiktighet kring ledarskapet inom hemtjänsten har vi två vägar för att fånga kandidater som är intresserade av hemtjänstens förutsättningar och därifrån vill skapa goda förutsättningar för både den enskilde som får sin insats likväl som för arbetsmiljön för medarbetaren.
Vi söker dig som antingen har lång erfarenhet som undersköterska inom hemtjänsten. Vi kan erbjuda dig en visstidsanställning under tiden som du läser upp din högskolebehörighet som arbetsgivaren anser lämplig för uppdraget, efter genomgången högskoleutbildning omvandlas tjänsten till en tillsvidare anställning. Det andra alternativet för vår kravprofil är att du redan idag har en relevant högskoleutbildning, med inriktning mot socialt arbete, vård och omsorg, gärna med vidareutbildning inom organisation och ledarskap eller erfarenhet av hemtjänst och äldreomsorg. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att ha arbetat som chef eller gruppledare inom hemtjänsten. Vi vill också att du har stort intresse av hemtjänstens förutsättningar och vill tillsammans med dina medarbetare och övrig organisation utveckla hemtjänstens arbete långsiktigt.

För att lyckas i rollen som enhetschef har du förmåga att prioritera ditt arbete, se olika lösningar, visa handlingskraft och fatta beslut. Tillsammans med kollegorna driver du verksamhetsgemensamma frågor, vi ser därför att du har ett helhetsperspektiv och kan anpassa såväl dig som verksamheten efter nya utmaningar och behov. Du är en trygg ledare och ditt ledarskap präglas av en öppen och rak kommunikation, prestigelöshet och lyhördhet. Arbetet innebär hög grad av samverkan vilket ställer krav på att skapa goda relationer och gott samarbete. Att arbeta som chef i hemtjänsten kräver snabba omställningar, så stor vikt kommer läggas på flexibilitet och personlig lämplighet.

Vi söker dig som uppskattar ett arbete som möjliggör för utveckling och förändring där du själv förväntas komma med nya idéer och angreppssätt i arbetet likväl som du är lyhörd inför verksamhetens behov och dina medarbetares tankar och idéer.
Vidare ser vi gärna att du har ett hälsofrämjande perspektiv och ser fördelar med att ha roligt på jobbet. Du är en god förebild i organisationen.
B-körkort är ett krav
Det är önskvärt att du har erfarenhet och kunskap om att dokumentera i verksamhetssystemet Treserva, i Time care och TES.

ÖVRIGT
Som medarbetare i Gnesta kommun ska du känna dig trygg och kunna ha en god balans mellan fritid, familjeliv och jobb. Du har flera fina anställningsförmåner, till exempel friskvårdsbidrag, utökad föräldraledighet och ett bra försäkringsskydd. Läs mer om kommunens anställningsförmåner på gnesta.se/anstallningsformaner.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, och välkomnar därför sökande med olika erfarenheter och bakgrund.

Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1347050".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gnesta kommun (org.nr 212000-2965)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Gnesta kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Socialchef
Lena Karlsson-Leksell
lena.karlssonleksell@gnesta.se
0158-275826

Jobbnummer
9227783

Prenumerera på jobb från Gnesta kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gnesta kommun, Socialförvaltningen: