Tullverket söker operativ handläggare

Tullverket / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm, Sigtuna, Nyköping, Norrköping, Gävle eller i hela Sverige

Vill du ha ett omväxlande och meningsfullt arbete med spännande arbetsuppgifter där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Trivs du med att arbeta med olika administrativa uppgifter men även emellanåt utföra mer fysiska kontroller? Kan du med objektivitet ta olika myndighetsbeslut samtidigt som du bemöter människor med respekt och förståelse? Då är jobbet inom Tullverkets kontrollavdelning något för dig.

Tullverkets kärnverksamhet är indelad i fyra avdelningar, Kontroll, Tullkriminal, Underrättelse och Uppbörd. Tullverket söker nu handläggare till kontrollavdelningen med placering i inre kontrollgrupp Stockholm.

Inre kontroll utgör den del inom kontrollavdelningen som ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Uppdraget går ytterst ut på att säkerställa att endast godkända varor passerar Sveriges gränser.

Publiceringsdatum
2024-05-07

Om tjänsten
Som handläggare inom inre kontroll består dina arbetsuppgifter främst att du säkerställer att företag och privatpersoner efterlever tullbestämmelserna genom att granska och klarera tulldeklarationer. Du kommer att arbeta i kontrollavdelningens klareringsexpeditioner i uniform eller i kontorslandskap. Arbetet är varierat och innefattar allt från expeditionsarbete, olika typer av administrativt arbete samt även till viss del fysiska kontroller i form av varuundersökningar och kontroller i post- och kurirflödet.

Som handläggare fattar du olika former av myndighetsbeslut. Arbetet utförs i ett flertal olika digitala system och innefattar kontakt med företag, privatpersoner och andra myndigheter. Nya frågeställningar och situationer kräver att du som handläggare är flexibel och problemlösande.

Vi lägger stor vikt vid att du kan behandla människor med respekt och förståelse, att du har ett gott omdöme samt är en god representant för Tullverket såväl internt som externt.

Just nu är Tullverket inne i ett spännande men omfattande förändringsarbete med att införa en ny tullagstiftning med tillhörande nya system. Det innebär att du måste vara nyfiken och intresserad av att lära dig nytt. Men det innebär även att du kommer behöva arbeta med en mängd olika digitala system och ha koll olika lagstiftningar under en längre period.

Vi söker dig som har:

• Avslutad gymnasieutbildning samt minst tre års arbetslivserfarenhet.

och/eller:

• Avslutad kvalificerad yrkesutbildning/yrkeshögskoleutbildning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, alternativt studier om minst 60 p / 90 högskolepoäng med inriktning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som motsvarande.

Du skall dessutom ha:

• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Goda kunskaper i Officepaketet (Word, Excel, PowerPoint).
• Svenskt körkort, klass B för personbil, ej automatväxel samt god körvana.

Det är meriterande om du har:

• Arbetslivserfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.
• Erfarenhet av tullrelaterat arbete under de senaste 10 åren tex från speditionsbranschen eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel.
• Erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete med kundkontakter.
• Ett tredje språk, utöver svenska och engelska.

Dina personliga egenskaper
Arbetet passar dig som kan ta egna beslut inom givna ramar och självständigt driver ditt arbete. Du ska ha god förmåga att prioritera och fokusera på rätt saker. Att du bidrar med idéer och tankar för att utveckla och förbättra avdelningen ser vi som en självklarhet. Vi vill att du är lyhörd, har lätt för att samarbeta med din omgivning och är prestigelös. Vi lägger stor vikt vid att du kan behandla människor med respekt och förståelse, att du har ett gott omdöme samt är en god representant för Tullverket såväl inom myndigheten som utåt. Arbetet kräver att du följer lagar och riktlinjer och att du har en hög säkerhetsmedvetenhet. Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt den statliga värdegrunden och våra värdeord; ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Utbildning och anställning

Anställningsstart är 18 september.

Under dina första två månader som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning som genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar. Anställningen påbörjas med sex månaders provanställning. Efter godkänd provtid erbjuds en tillsvidareanställning om inget annat avtalas.

Övrig information
Referensnummer: TV-2024-10776.

Placeringsort: Stockholm.

Arbetstid: Dagtid.

Individuell lönesättning tillämpas Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning samt drogtest och bakgrundskontroll. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att bli krigsplacerad i Tullverket.

För oss är det självklart med en arbetsplats som är inkluderande och vi eftersträvar jämställdhet och mångfald.

För mer information och ansökan

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa Isac Sangwill, tel. 08-456 58 18. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060 67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mari Höglund tel. 08-456 58 30 och för Saco-S, Lena Edehag tel. 08-456 58 68

Din ansökan, med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 20 maj. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av vikarierande generaltulldirektör Johan Norrman.

Ersättning
Individuell lön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Tullverket (org.nr 202100-0969), https://www.tullverket.se/sv/privat

Arbetsplats
Tullverket

Jobbnummer
8662555

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: