Teamledare

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
2018-09-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Teamledare" (publicerad 2021-06-28) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 84 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!

Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.



Vi söker teamledare till mottagningsteamet, som handlägger orosanmälningar, ansökningar och gör förhandsbedömningar gällande barn och ungdomar.

Barn och ungdomsverksamheten bedriver ett målmedvetet utvecklingsarbete för att kunna erbjuda en socialtjänst med god kvalité för våra medborgare. Verksamheten ansvarar för utredningar och insatser för barn och ungdomar 0-20 år som är i behov av skydd och stöd. Vidare arbetar verksamheten även med familjerättsärenden och förebyggande insatser och förebyggande arbete i Kristianstad kommun.

Barn och ungdomsverksamheten består av tre enheter:

• Mottagningsenheten

• Myndighetsenheten

• Insatsenheten

Mottagningsenheten består av mottagningsteamet, familjerätten, centrum för förebyggande arbete och familjeservice.

Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2018-09-06

Dina arbetsuppgifter
Som teamledare ansvarar du för att fördela arbetsuppgifter till medarbetarna samt ta beslut i enskilda ärenden enligt delegationsordning. Rollen som teamledare innefattar även arbetsledning och handledning i enskilda ärenden. I befattningen förväntas du ha stor kunskap inom ansvarsområdet, relevant lagstiftning samt vara garant för att rutiner och rättssäkerhet upprätthålls.

Du är i din roll arbetsgivarrepresentant och kommer bland annat bistå enhetschefen vid medarbetar- och lönesamtal. Du kommer även delta i enhetens ledningsgrupp samt i metodutveckling inom enheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och har du gått en ledarskapsutbildning är det meriterande. Vi vill att du har gedigen erfarenhet av arbete inom myndighetsutövning gällande barn- och ungdomar. Du behöver också ha mycket goda kunskaper i lagstiftning och dokumentationskrav gällande aktuellt ansvarsområde liksom grundläggande erfarenhet av BBiC. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att genomföra ärendehandledning samt erfarenhet av deltagande i styrande centrala delar av en organisation, exempelvis ledningsgrupp. Har du ledarerfarenhet ser vi det som positivt.

Du behöver goda kunskaper i Officepaketet samt förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift då kommunikation och dokumentation ingår i arbetsuppgifterna. Har du dessutom erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Varbi är det meriterande. Du som söker till oss har B-körkort för att smidigt kunna ta dig runt inom Kristianstads kommun.

Du kommer att leda en akutverksamhet och du behöver därför ha förmåga att fatta snabba beslut och agera utifrån dessa och samtidigt bevara lugnet. Du har också ett coachande förhållningssätt med förmåga att leda och motivera medarbetare att nå gemensamma mål. Som person har du handlingsförmåga och är tillitsfull. Du kan planera ditt arbete väl och har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Vidare kan du driva flera processer parallellt och har förmåga att förmedla din specialistkunskap till dina medarbetare. Du ska vara trygg och stabil i din yrkesroll och vara flexibel i det dagliga arbetet. Du kommer att arbeta i en organisation som befinner sig i en utvecklingsfas därför är det viktigt att du är intresserad av att driva utvecklingsarbete.
Givetvis är de formella kraven viktiga, men hur du är som person är minst lika viktigt.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillträde efter överenskommelse. När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Social-tjänstlagen.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Margareta Melin, enhetschef på telefon 044-13 62 17.

Sista ansökningsdag är 2018-09-20

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-09-20
Ange följande referens när du ansöker: AOV-2018/701
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Margareta Melin, enhetschef 044-13 62 17

Företag
Kristianstads kommun

Adress
Kristianstads kommun
Västra storgatan 12
29180 Kristianstad

Kontorsadress
Västra storgatan 12

Jobbnummer
4332863

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: