Systemspecialist HR/lön, Solna stad

Solna kommun / Administratörsjobb / Solna
2025-01-28


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Är du en serviceinriktad problemlösare med kunskap inom IT och HR/lön? Navigerar du enkelt genom olika HR- och lönesystem och tycker om att hjälpa och vägleda andra? Då kanske du är vår nya systemspecialist på Solna stads redovisnings- och löneenhet.

Publiceringsdatum
2025-01-28

Om företaget
På redovisnings- och löneenheten arbetar 12 kunniga och serviceinriktade medarbetare som stöttar och hjälper varandra i alla frågor. Gruppen består av systemspecialister för stadens ekonomisystem Raindance samt HR- och lönesystem Heroma, lönehandläggare, ekonomiassistenter och redovisningsekonomer/controller.

Löneteamet ansvarar för löneadministration och utbetalning av löner och arvoden till cirka 3 200 personer varje månad och arbetet består till stor del av support och stöd till chefer/medarbetare. Vi strävar efter att det ska vara lätt att göra rätt. Solna stad är en arbetsplats som präglas av samverkan, snabba beslutsvägar samt löpande förbättrings- och förändringsarbeten.

Om tjänsten
I rollen som systemspecialist inom HR/lön kommer du bland annat:

- Vara superanvändare för stadens HR- och lönesystem Heroma och i den rollen verka för att förvalta och utveckla arbetsrutiner så att systemet nyttjas så effektivt som möjligt.
- Ansvara för att Solnaspecifika uppsättningar i HR- och lönesystemet är korrekta.
- Agera fördjupad support till lönehandläggare, chefer och medarbetare.
- Vara stadens kontaktperson gentemot systemleverantören och hålla ihop bland annat systemtekniska felanmälningar/frågor/beställningar.
- Skapa rapporter och hantera data i systemet på begäran från verksamheten.
- Driva och delta i vidareutvecklingen av vårt HR- och lönesystem samt tillhörande processer genom att identifiera behov, önskemål och krav.
- Driva och delta i testningsarbetet vid införande av ny funktionalitet i systemet eller förändrade/tillkommande integrationer.

Solna stad använder idag HR- och lönesystemet Heroma men står inför en kommande upphandling av systemstöd där systemspecialisten kommer att ha en viktig roll vid kravställning och eventuell implementering. Du kommer att ha stora möjligheter att tillsammans med löneteamet påverka hur framtida arbete ska läggas upp.

Vem söker vi

Du har:

- Utbildning inom löneområdet.
- Flerårig erfarenhet som systemspecialist inom HR/lön.
- Erfarenhet av kvalificerat lönearbete.
- Mycket goda kunskaper om HR- och löneprocesser så som exempelvis löneöversyn samt förståelse för verksamhetskrav inom HR/lön.
- Erfarenhet av att skapa rapporter och hantera stora mängder data.
- Erfarenhet av att driva och delta i utveckling av system och rutiner.
- Goda kunskaper i Excel.
- Mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet som systemspecialist eller lönehandläggare från kommun eller region samt goda tekniska kunskaper i HR- och lönesystemet Heroma.

För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad, analytisk, ha koll på detaljer och ha fallenhet för problemlösning. Du behöver tycka om att samarbeta med andra och ta tillvara på kollegors kompetens och förslag för att utveckla såväl HR- och lönesystemet som tillhörande processer. Att uppmuntra och främja en öppen kommunikation och dialog ser du som självklart och du skapar förtroende genom att vara en tydlig och god kommunikatör som lyssnar in och delar med dig av relevant information.

Mer information om ansökan

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Du ansöker via vårt rekryteringssystem Varbi och vi vill ha din ansökan senast den 2025-02-18.

Ditt personliga brev och svar på frågor kommer att beaktas som ett första skrivprov samt utgöra urvalet för nästa steg i processen. En bakgrundskontroll kommer att genomföras på den kandidat som är aktuell för tjänsten.

Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till ansvarig chef Ulrika Mörman, ulrika.morman@solna.se eller 08-746 22 32.

Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.



I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/495".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Arbetsplats
Stadsledningsförvaltningen, Redovisning- & lönenheten

Kontakt
Ulrika Mörman
087462232

Jobbnummer
9129475


Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: