Systemförvaltare inom upphandling, leverantör och avtalshantering

Göteborgs kommun / Datajobb / Göteborg
2025-02-13


Visa alla datajobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Orust eller i hela Sverige

Inköps- och upphandlingsförvaltningen leder Göteborgs Stads inköpsstrategiska arbete. Vårt uppdrag är att se till att stadens inköp är effektiva, resurssmarta och hållbara över tid. Det gör vi genom att sätta övergripande strategier, upphandla gemensamma avtal och stötta hela Göteborgs Stad med tjänster inom inköp, såsom inköpsanalys, utbildningar och olika typer av konsulttjänster.

Göteborgs Stad köper in varor och tjänster för runt 29 miljarder varje år. Det gör oss till en av Sveriges största inköpare och med det kommer stort ansvar och stora möjligheter. I våra centralt placerade lokaler arbetar cirka 100 drivna kollegor med att tillsammans göra skillnad för dem som bor, lever och arbetar i Göteborg.

Vill du veta lite mer om oss och hur det är att arbeta på förvaltningen, läs mer på vår jobba hos oss-sida! https://goteborg.se/wps/portal/start/jobba-i-goteborgs-stad/vara-verksamheter/jobba-pa-inkops-och-upphandlingsf%C3%B6rvaltningen
Följ oss även gärna på LinkedIn https://www.linkedin.com/company/gbginkop/

Publiceringsdatum
2025-02-13

Arbetsuppgifter
Har du erfarenhet från att arbeta med upphandlings, leverantörs- eller avtalssystem? Är du intresserad av systemförvaltning kopplat till utveckling och förvaltning av digitala tjänster? Vill du vara med och bidra till ökad inköpsmogand i Göteborgs stad? Då kan det här vara tjänsten för dig!

Vi söker nu en systemförvaltare som från central nivå i Göteborgs stad kommer arbeta med stadens nya tjänst för upphandling, leverantörs- och avtalshantering (ULA). Tillsammans med befintlig systemförvaltare kommer du att ansvara för uppbyggnad av systemförvaltningen av det för tjänsten tillhörande systemstödet Kommers. I takt med att tjänsten rullas ut till stadens förvaltningar och bolag kommer du hantera löpande systemförvaltningsfrågor och support.

I din roll som systemförvaltare ingår inledningsvis till exempel att:
• Ge support till lokala superanvändare på stadens förvaltningar och bolag
• Ta fram och underhålla rutiner, användarinstruktioner och annan relevant systemdokumentation
• Medverka i framtagandet av årlig förvaltningsplan för systemstödet och därefter genomförande av beslutade aktiviteter
• Testa och informera om ny funktionalitet i samband med systemuppdateringar

Du kommer ha ett tätt samarbete med ULA-tjänstens verksamhetsutvecklare och systemförvaltare i ditt dagliga arbete. I den här rollen kommer du också ha många kontakter både internt på vår förvaltning samt externt med övriga förvaltningar/bolag inom Göteborgs stad. Det kommer finnas goda möjligheter för dig att påverka arbetssätten i förvaltningsfasen.

I takt med att tjänsten utvecklas och implementeras i staden, samtidigt som du växer in i din roll, kan fler arbetsuppgifter tillkomma. På sikt ser vi därför att du även kan komma att arbeta med:
• Att fånga upp förbättrings- och utvecklingsförslag och driva dessa mot systemleverantören
• Vid behov stötta upp i aktiviteter under arbetet med utrullningen av ULA-tjänsten till stadens förvaltningar och bolag
• Tillsammans med dina kollegor genomföra utbildningar i systemstödet

Du kommer att tillhöra enheten Gemensam inköpsprocess och digitala tjänster som idag har 10 medarbetare bestående av systemförvaltare, verksamhetsutvecklare samt processledare. Enheten ansvarar bland annat för att leverera digitala tjänster inom inköps- och upphandlingsområdet till hela Göteborgs stad. I dessa leveranser utgör systemstöden tillsammans med inköpsprocesserna, utbildningar, support, med mera centrala komponenter i de digitala tjänsterna.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har några års erfarenhet i rollen som systemförvaltare. Alternativt är du en van systemanvändare i exempelvis rollen som upphandlare, systemadministratör eller liknande, kombinerat med några års erfarenhet av systemadministration inom inköps- och upphandlingsområdet. Oavsett har du kunskap och erfarenhet från inköps- och upphandlingsområdet inom offentlig sektor, gärna inom en större offentlig organisation. Vi ser även att du har förståelse för hur olika inköpssystem stödjer verksamhetens behov inom inköpsområdet.

Du har en högskoleutbildning inom exempelvis IT, inköp, ekonomi eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer relevant och likvärdig. Det är önskvärt att du har arbetat i/med systemstödet Kommers alternativt har du erfarenhet av något annat vanligt förekommande upphandlings, avtals- eller leverantörssystem.

Du är strukturerad och tar initiativ för att driva arbetsuppgifter framåt, både på egen hand och i samarbete med andra, med fokus på att hitta lösningar. Kunden står i centrum för dig och du trivs i att jobba i en stödjande roll där service och support är naturliga delar i ditt arbetssätt. Du är lyhörd i ditt bemötande och gör ditt yttersta för att de vi är till för ska bli nöjda. Då du kommer att ha många olika kontakter både internt och externt är det viktigt att du är kommunikativ och har förmåga att anpassa din kommunikation utifrån mottagarens behov.

Det viktigaste av allt är att du har ett stort engagemang och vilja att lära nytt och dela med dig av dina erfarenheter, så som du förstår lägger vi stor vikt vid dina personliga kompetenser.

ÖVRIGT
Hos oss får du tillsammans med kunniga och härliga kollegor arbeta med ett meningsfullt uppdrag som påverkar och gör skillnad för många. Vi vill att vår arbetsplats präglas av dialog och samarbete och främjar ett hållbart arbetsliv med balans. Vi arbetar i trevliga lokaler mitt inne i stan och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

Övrig information
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C233252".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Inköps-och upphandlingsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Edward Lundquist
edward.lundquist@ink.goteborg.se
031-366 37 33

Jobbnummer
9162386

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: