Systemförvaltare beslutsstöd i Lerums kommun

Lerums kommun, Ekonomienheten - / Datajobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Ekonomienheten - i Lerum

Lerums kommun söker nu en systemförvaltare för kommunens beslutsstödsystem. Tjänsten är placerad på den centrala ekonomienheten under verksamhetsområde ekonomi. På enheten arbetar tolv ekonomer, fyra ekonomiassistenter, två systemförvaltare och en enhetschef.

Lerums kommuns beslutsstödsystem, för närvarande Hypergene, är ett verktyg för i huvudsak kommunens chefer för att de ska kunna följa sin ekonomi samt registrera budget och prognos, ha tillgång till personalnyckeltal (kostnader, sjukfrånvaro etc) och planera och följa upp sin verksamhet (sätta och rapportera mål samt uppdrag). Som systemförvaltare för beslutsstödsystemet ansvarar du för systemets dagliga drift och driver utvecklingen av systemet i enlighet med kommunens riktlinjer och utefter det behov som finns i verksamheterna.

Ekonomienhetens ansvarsområde är att samordna och utveckla kommunens ekonomiska processer såsom redovisning, budget och ekonomiska rapportering. Som systemförvaltare för kommunens beslutsstödsystem är du en nyckelperson med ansvar för både drift och utveckling av systemet. Vi ger stöd och hjälper kommunens olika verksamheter att utvecklas. Vårt arbete präglas av helhetsperspektiv, analys, förenkling och enhetlighet och självklart god service!
I vårt utvecklingsarbete fokuserar vi just nu på att öka graden av digitalisering och automatisering för att frigöra tid för analys och bidra till utveckling av kommunens verksamheter.

Din arbetsplats finns i fina nyrenoverade lokaler i Kommunhuset, mitt i centrum som möjliggör mycket goda pendlingsmöjligheter. Lerums kommun värnar om en bra balans mellan privatliv och arbetsliv. Du erbjuds möjlighet att kunna arbeta på distans och flexibilitet att kunna styra arbetstiden enligt årsarbetstid utifrån vad som är bäst för verksamheten. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.




Publiceringsdatum
2022-08-12

Arbetsuppgifter
Som systemförvaltare kommer du att:

• arbeta med utveckling och förvaltning av systemet i samarbete med verksamhet och leverantör.
• ansvara för den dagliga driften och support till användare
• arbeta för att systemen används på ett effektivt och tillförlitligt sätt
• identifiera verksamhetens krav, behov och önskemål
• stötta verksamheten på olika sätt, exempelvis genom att ta fram rapporter, informera, utbilda och ha en löpande dialog om förbättringsåtgärder
• upprätta instruktioner och säkerställa korrekt drift/systemdokumentation
• delta i eller driva projekt/utvecklingsaktiviteter inom arbetsområdet
• omvärldsbevaka i syfte att identifiera nya uppslag för utveckling
• arbeta med andra frågor inom ramen för enhetens uppdrag.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning exempelvis med inriktning mot offentlig förvaltning, IT, ekonomi alternativt flerårig aktuell arbetslivserfarenhet av systemförvaltning som vi bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
• arbetat med komplexa affärssystem såsom ekonomi- eller beslutsstödsystem
• erfarenhet av att ge användarstöd, informera och lära ut.
• arbetat med organisations-eller verksamhetsutveckling
• arbetat inom offentlig sektor
• arbetat med Hypergene, BI, Stratsys eller liknande beslutsstödsystem
Du har ett intresse för system och processer och trivs med att arbeta både enskilt och i grupp. Vi vill att du är nyfiken, gillar utmaningar och vill ta ett stort eget ansvar. Du är utvecklingsorienterad och har stark egen drivkraft. Du har en förmåga att se helheten och är strukturerad och analytiskt med kommunikativ förmåga. Du trivs med att arbeta tillsammans med andra människor, är social och lyhörd med förmåga att skapa goda relationer. Du vågar ifrågasätta, tänka nytt och arbetar med ständiga förbättringar.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Lerums kommuns vision att bli Sveriges ledande miljökommun år 2025 och dess ledord hållbarhet, kreativitet och inflytande genomsyrar kommunens arbete.

Inom kommunens verksamheter arbetar cirka
3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 41 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-09-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lerums kommun, Ekonomienheten -

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1147792".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Ekonomienheten -

Kontakt
Enhetschef ekonomienheten
Susanne Lundin
susanne.lundin@lerum.se
0302-521219

Jobbnummer
6879375

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Ekonomienheten -

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Ekonomienheten -: