Systemförvaltare - arbeta med våra system för arkiv och registratur

Regeringskansliet / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

RK Informationsförvaltning, Förvaltningsavdelningen
Har du erfarenhet från systemförvaltning och arkiv- och registratorsverksamhet från offentlig sektor? Vill du vara med och förvalta och driva utveckling av diarieföringssystem? Trivs du med att utbilda och ge stöd till andra och är van att vara länken mellan verksamheten och den tekniska sidan av förvaltningen? Då kan det här vara jobbet för dig!

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för Informationsförvaltning består av ca 60 medarbetare och ansvarar bl.a. för Regeringskansliets arkiv- och registratorsverksamhet inom samtliga departement. Enheten ger även råd, stöd och utbildning, samt ansvarar för tillsyn av utlandsmyndigheternas arkiv- och diarieföring. Sektionen ansvarar också för den verksamhetsnära systemförvaltningen av bland annat Regeringskansliets diarieföringssystem, liksom inom en snar framtid även e-arkiv.

I denna roll kommer du, tillsammans med dina närmsta kollegor, driva, planera och delta såväl i arbetet med den löpande förvaltningen som i utveckling av förvaltningsobjektets system. Bland annat bidrar du i framtagandet av förvaltningsplaner samt följer upp och prioriterar aktiviteter inom ramen för denna. Du hanterar behörigheter, utbildar och stöttar användare i systemets funktioner. I rollen driver och genomför du olika typer av utvecklingsuppdrag kopplade till systemet och närliggande arbetssätt. Vid behov tar du fram handledningar, implementerar och kommunicerar förändringar. Du deltar även i tester, releaser och uppdateringar och bidrar på olika sätt i verksamhetens förändringsarbeten.

Denna roll är placerad i en grupp som, förutom övriga systemförvaltare, bland annat består av arkivarier. Samarbetet med den tekniska sidan av förvaltningen är nära.


Publiceringsdatum
2023-09-18

Bakgrund
Vi söker dig som har erfarenhet som registrator eller arkivarie inom offentlig sektor och gärna av förvaltning av dokument- och ärendehanteringssystem. Du får gärna ha högskoleutbildning inom systemvetenskap eller arkivvetenskap. Du har mycket goda kunskaper inom den lagstiftning som reglerar området allmänna handlingar och är väl insatt i de moment och arbetsflöden som ingår vid diarieföring och ärendehantering. Goda kunskaper i svenska och engelska ett krav, liksom erfarenhet av att utbilda, ge råd och stöd.
Kunskap om säkerhetsskyddslagen, samt kunskap och erfarenhet av Regeringskansliets verksamhet är meriterande, likväl erfarenhet av Public 360.

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är strukturerad och analytisk, vilket t.ex. innebär att du har god förmåga att identifiera och förstå hur arbetsflöden påverkas av förändringar i systemet. Kopplat till detta har du lätt för att hålla helhetsperspektiv och uppmärksamma utvecklingsområden. Det är också viktigt att du på ett pedagogisk och tydligt sätt har förmåga att förmedla ditt budskap till användare, både vad gäller systemets funktioner likväl det regelverk som styr hanteringen av information inom offentlig verksamhet. I dialog med leverantören, t.ex. vid utveckling av systemet, är det viktigt att du har förmåga att förmedla och bevaka att detta sker i enlighet med de lagkrav som gäller för området. Vid utbildnings-, råd- och stödinsatser anpassar du ditt budskap till rätt målgrupp.

Du har god samarbetsförmåga och är flexibel.

Då du i din roll samarbetar nära med den tekniska sidan av förvaltningen har du god förmåga att kommunicera med både verksamhet och It samt agera brygga dem emellan. Du har förmåga att snabbt skaffa dig kunskap och förståelse för hur verksamhetens behov och arbetsflöden ser ut. Självklart har du en hög säkerhetsmedvetenhet.


Övrig information
Resor i tjänsten förekommer. Anställningen är en tillsvidareanställning. Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Jenny Savonen på 08-405 88 17 eller HR-handläggare Maria Morin som nås på 08-405 55 09. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Karina Åbom Engberg för ST och Lars Vestberg för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 oktober 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)

Jobbnummer
8121964

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: