Strategisk Upphandlare till SCB

Statistiska centralbyrån SCB, Administrativa avdelningen / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statistiska centralbyrån SCB, Administrativa avdelningen i Stockholm, Örebro eller i hela Sverige

SCB framställer och förmedlar statistik om Sverige för både nationell och internationell användning. Vi producerar objektiv och tillförlitlig statistik med hög kvalitet - att ligga långt framme inom metod och teknik är en del av vårt varumärke. Hos oss får du möjlighet att utvecklas i en god arbetsmiljö som kännetecknas av respekt för allas lika värde. Vi är ca 1400 medarbetare som arbetar i Stockholm, Örebro och som intervjuare runt om i Sverige.

SCB erbjuder

• intressanta och samhällsnyttiga arbetsuppgifter
• arbetsuppgifter vars resultat ofta uppmärksammas i media
• ett bra arbetsklimat och en god arbetsmiljö
• möjligheter att kombinera privatliv och arbetsliv
• goda förutsättningar till kompetensutveckling
• möjligheter till utlandsarbete



Publiceringsdatum
2017-01-24

Arbetsuppgifter
Administrativa avdelningen, A, söker upphandlare till enheten för intern service, A/IS med placering i Stockholm.

Enheten ansvarar för inköp och avtalsförvaltning samt för att ge stöd till SCB:s verksamhet inom området. Vidare ansvarar enheten även för fastighets- och arbetsplatsanknutna tjänster samt SCB:s lokalförsörjning.
Sedan 1 januari 2017 ansvarar enheten även för produktion av i huvudsak indatarelaterat tryck inklusive utsändning samt legoförmedling av tryckeritjänster.

Vi är i dagsläget 18 medarbetare, varav tre i Stockholm och söker nu ytterligare två till.

Du kommer delta i arbetet med att förbättra och utveckla inköpsverksamheten på myndigheten, bland annat genom införande av ett elektroniskt upphandlingssystem.

Du kommer arbeta självständigt med att göra egna upphandlingar och avrop på statliga ramavtal. SCB gör både avrop på de statliga ramavtalen och många egna upphandlingar. IT avdelningen står för merparten av våra inköp men konsulter, datainsamling och facility management är andra stora områden.
Avtalsuppföljning är en annan viktig arbetsuppgift där både uppföljning av egna avtal ingår samt att utveckla det centrala stödet inom området. Du kommer även delta inom enhetens eller avdelningens övriga ansvarsområden t.ex. projekt och utredningar samt stödja organisationen i olika frågor relaterade till SCB:s upphandlingsverksamhet.

Arbetet innebär mycket kontakter både internt och externt vilket kräver stort eget ansvar och engagemang. Många upphandlingar sker i projektform.



Kvalifikationer
Du ska
• ha en akademisk examen från högskola/universitet
• ha goda kunskaper om upphandlingslagstiftning, (LOU) dess tillämpning och gällande praxis
• ha erfarenhet av kravställning
• ha erfarenhet av avtalsuppföljning
• ha genomfört egna upphandlingar
• ha erfarenhet från elektroniskt upphandlingssystem
• ha goda kunskaper i Officepaketets programvaror, bl.a. Excel och Word.
• ha en god förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation på såväl svenska som engelska
• vara engagerad, noggrann och strukturerad samt flexibel och ha lätt för att samarbeta och utveckla goda kontakter på bred front

Det är meriterande

• med utbildning i LOU
• med goda juridiska kunskaper inom upphandling och avtalsrätt
• med erfarenhet från inköp inom IT området
• med erfarenhet från Visma Proceedo eller liknande system för inköp och fakturahantering
• med projektledarutbildning



ÖVRIGT
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Då enheten har övervägande kvinnliga medarbetare ser vi gärna manliga sökande till tjänsten.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträdes enligt överenskommelse. Tjänsten är en tillsvidare anställning men inleds med sex (6) månaders provanställning.

Ersättning
Månadslön SCB tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-12
Ange följande referens när du ansöker: 2017/147
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marie Henkelmann 010-479 60 98

Företag
Statistiska centralbyrån SCB, Administrativa avdelningen

Adress
Statistiska centralbyrån SCB, Administrativa avdelningen
Box 24300
10431 STOCKHOLM

Kontorsadress
10431 STOCKHOLM

Jobbnummer
3279412

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statistiska centralbyrån SCB, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statistiska centralbyrån SCB, Administrativa avdelningen: