Strateg med erfarenhet av den digitala inköpsprocessen
Upphandlingsmyndigheten / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Nu söker vi en strateg med fokus på den digitala inköpsprocessen till vår strategienhet, som vill bidra till en förenklad upphandlingsprocess för såväl offentlig sektor som leverantörer i både Sverige och i Europa. Strategienhetens uppgift är att vara sammanhållande i frågor av övergripande och strategisk karaktär. Enheten ansvarar bl. a för internationella uppdrag och samarbeten, digitalisering och standardisering av inköpsprocesserna samt stöd och vägledning i innovationsupphandling. Enheten som idag har 11 medarbetare är även sammanhållande i arbetet med den nationella upphandlingsstrategin och statistiken inom upphandlingsområdet.
Publiceringsdatum2018-10-25Dina arbetsuppgifterI rollen som strateg ska du vilja driva och leda utvecklingen inom den digitala inköpsprocessen (såväl e-upphandling som e-handel) men även för hela vårt uppdrag. Som strateg tänker du långsiktigt och har ett helhetsperspektiv där omvärldsbevakning och analys är viktiga verktyg för att lyckas. Du kommer att fördjupa dig i e-handelsfrågorna, men också arbeta proaktivt för att medverka till förändring och utveckling.
I rollen ingår det bl.a. att:
• Bidra till den strategiska digitaliseringen inom upphandlingsområdet genom att initiera, planera, genomföra och utvärdera de aktiviteter som bedrivs kring den digitala inköpsprocessen
• Företräda myndigheten och delta i de olika samarbetsforum (främst SFTI; Single Face to Industry) som syftar till att utveckla den digitala inköpsprocessen.
• Företräda myndigheten och delta i de internationella forum som arbetar med standardisering av e-upphandling och e-handel
• Föreläsa vid konferenser, seminarier och delta i projekt i olika externa sammanhang i syfte att sprida kunskap om den digitala inköpsprocessen och offentliga affärer
Du kommer även att:
• Skapa nya, alternativt utveckla befintliga modeller och verktyg inom inköpsområdet
• Arbeta med regeringsuppdrag, statistik, remisser, forskningsfrågor samt årliga rapporter
• Bidra till utveckling av stöd och metoder inom specifika områden i inköpsprocessen t.ex. analys av inköpsmönster och kategoristyrning, inköpens strategiska betydelse samt styrprinciper och organisationsfrågor
Tjänsteresor förekommer.
Vi vill att du har
• Relevant högskoleutbildning eller motsvarande utbildning
• Minst tre års erfarenhet av offentlig upphandling och inköp
• Erfarenhet av utveckling, förvaltning eller införande av e-handelslösningar inom offentlig sektor
• God förmåga att bygga långsiktiga relationer
• God förmåga att pedagogiskt uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska
Meriterande
Eftersom uppdraget innehåller en mängd olika perspektiv är det framförallt en fördel om du som söker har kunskap om pågående standardiseringsarbete inom den digitala inköpsprocessen, men också har erfarenhet från ett eller flera av nedanstående områden:
• Arbete med styrning och uppföljning
• Verksamhetsutveckling
• Metodutveckling
• Projektledning
• Kunskap om systemet PEPPOL
• Erfarenhet av att arbeta konsultativt
• Erfarenhet av arbete inom näringslivet samt kunskap om leverantörsperspektivet
Dina personliga egenskaperDu är kund-, resultat- och lösningsorienterad samt har en förmåga till helhetssyn. Du kan prioritera och fokusera och självständigt driva arbetet framåt. Vidare söker vi dig som är prestigelös, engagerad och kommunikativ och som efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning. Vi vill att du är med och fortsätter att utveckla vår moderna myndighet, att du har ett stort samhällsintresse och att du tror på möjligheterna med offentliga affärer. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Om Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten är en ung myndighet med uppdrag att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer i hela inköpsprocessen genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid.
Anställningen
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer.
Så ansöker duSkicka din ansökan via vårt rekryteringssystem senast den 1 november 2018. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten.
För mer information
Anna Möller Wrangel Enhetschef strategienheten 08-586 217 77
Johanna Carlstedt HR-Specialist 08-586 217 94
Johanna Enberg, SACO-S, 08-586 217 36
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-11-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagUpphandlingsmyndigheten
AdressUpphandlingsmyndigheten
Svetsarvägen 10
17141 Solna
KontorsadressSvetsarvägen 10
Jobbnummer 4422911
Observera att sista ansökningsdag har passerat.