Stabschef till Lundby
Göteborgs stad., SDF Lundby / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs stad., SDF Lundby i Göteborg Lundby är en snabbt växande stadsdel. Här byggs mycket nytt och stadsdelen får en allt tydligare citykaraktär. Våra drygt 51 000 invånare har oftast bara några minuter in till centrala Göteborg tack vare utmärkta kommunikationer. Förvaltningens 2 800 medarbetare arbetar tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Vårt mål är att skapa en sammanhållen stadsdel, där människor har goda och rättvisa levnadsvillkor och upplever delaktighet.
Publiceringsdatum2018-01-18ArbetsuppgifterVi söker en stabschef till Lundby. Stabschefen ingår i förvaltningsledningen och rapporterar till stadsdelsdirektören. Stabens uppdrag är att ge internt stöd åt förvaltningen samt nämndservice inom områden som nämnd- och utskottsservice, diarium, arkiv, reception, kommunikation, medicinskt och socialt ansvar inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten, IT, digitalisering, lokalförsörjning samt säkerhet och beredskap. Du kommer att vara chef över ca 13 personer.
Vi söker en ledare som vill utveckla en modern avdelning som kännetecknas av effektiva processer. Som stabschef har du övergripande ansvar för att enheten präglas av effektivitet, hög servicenivå och hög rättssäkerhet. Du är också förvaltningens kommunikationschef. Du ansvarar därutöver för flera praktiska frågor som är kopplade till förvaltningens kontor.
Staben är en stödfunktion med uppgifter som spänner över alla sektorer i en stadsdelsförvaltning. Arbetet styrs av ett flertal författningar, regler och riktlinjer. Uppdragen berör frågor som offentlighet och sekretess, rättssäkerhet, likabehandling mm. Det är också hit allmänheten, massmedia och andra vänder sig för att hitta rätt i organisationen och få kunskap om nämndens ärenden och beslut. Inom IT/digitaliseringen ligger ett stort arbete framför oss att införa ny teknik inom våra kärnverksamheter, närmast inom äldreomsorgen. Kommunikatörerna stöder förvaltningens chefer i intern och extern kommunikation samt i kriskommunikation. Staben ansvarar också för stöd i förvaltningens lokalförsörjningsprocess. Där finns en stor utmaning i en växande stadsdel.
Staben ansvarar för ärendehanteringen, diarium, arkiv, sekreterarskap i stadsdelsnämnden och dess utskott, samt utredningsuppdrag och administrativt stöd till främst nämnd och förvaltningsledning. Staben stöttar även nämnd och chefer med juridisk konsultation och i säkerhets- och krisberedskapsarbete.
I stabschefens uppdrag ingår både operativa uppgifter och arbetsledarskap. Exempel på uppgifter är juridisk konsultation och utredningsuppdrag. Du är drivande i utvecklingen av stabens arbetssätt och metoder. Ett av de viktigaste uppdragen är att medverka till att beslutsunderlag och arbetsprocess för de förtroendevalda har hög kvalitet. Ett annat är att bidra till att förvaltningen har en effektiv handläggning av ärenden och att det i hela organisationen finns nödvändiga kunskaper inom den lagstiftning som reglerar området, t ex kommunal- och förvaltningsrätt och offentlighetslagstiftning.
KvalifikationerDu har mycket god kunskap och erfarenhet inom de övergripande lagar som styr kommunal verksamhet i allmänhet och stadsdelsnämnderna i synnerhet. Högskoleutbildning med inriktning mot kommunal juridik eller annan inriktning som berör stabens uppgifter är ett krav. Det är bra om du har erfarenhet som nämnd- eller utskottssekreterare samt erfarenhet av att leda utredningsarbete. Erfarenhet av kommunikation, IT/digitalisering eller lokalförsörjning är meriterande. Liksom om du har erfarenhet av att ha arbetat som chef, processledare och/eller projektledare.
Du behöver ha god kompetens inom de flesta av Göteborg stads kriterier för det personliga ledarskapet, av särskild vikt är analytisk förmåga och mål- och resultatorientering. För denna tjänst krävs en utpräglad servicekänsla samt att du är en systematisk och strukturerad person som skapar ordning och reda. Att kommunicera med olika grupper så som allmänheten, politiker, medarbetare och chefer har du lätt för. Du tar initiativ till förändring och utveckling samt har god samarbetsförmåga och skapar och arbetar i nätverk.
ÖVRIGT
Friskvård är viktigt för oss. Vi har rökfri arbetstid och alla anställda har tillgång till ett brett utbud av tränings- och kulturaktiviteter.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringsystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Göteborgs Stad har upphandlade avtal.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-02-04
Ange följande referens när du ansöker: 18/3
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktChrister Samuelsson
christer.samuelsson@lundby.goteborg.se 031-366 70 32
FöretagGöteborgs stad., SDF Lundby
AdressGöteborgs stad., SDF Lundby
Box 22006
40072 Göteborg
KontorsadressVågmästaregatan 1 A
Jobbnummer 3911670
Observera att sista ansökningsdag har passerat.