Speciallärare, nystartad grundsärskola åk 4-9 Konradsbergsskola

Stockholms kommun / Speciallärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla speciallärarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby, Värmdö eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Vår grundsärskola är nystartad och växer, vi har nybyggda lokaler och finns mitt i våra övriga skollokaler.

Det finns ett nära samarbete mellan våra verksamheter på skolan och generellt hög kompetens om elever med olika behov. Nu växer vi och behöver ytterligare en speciallärare till vår grundsärskola.

Konradsbergsskolan ligger på Kungsholmen och är en kommunal grundskola åk 4-9. Skolan är organiserad i årskursvisa arbetslag som leds av arbetslagsledare. Till skolan hör också en CSI-grupp, med inriktning på särskilda behov, för årskurserna 1-6. Skolans CSI grupp tar emot elever från hela Stockholms kommun och i dessa verksamheter finns hög specialpedagogisk kompetens. Skolan växer snabbt och elevantalet har ökat det senaste året vilket ställer ytterligare krav på organisation och kompetens. Som nystartad verksamhet pågår ett spännande utvecklingsarbete i formandet av skolan. Skolledningen består av rektor och biträdande rektorer med övergripande funktioner över alla stadier för att få en jämn och rättvis kvalitet där allas kompetens tillvaratas till fullo. Ledningsgruppen som består av skolledning och arbetslagsledare som träffas varje vecka för att följa upp, utvärdera och planera skolans arbete och resultat. Organisationsstrukturen med regelbundna kvalitativa resultatuppföljningar, där personal träffas varje vecka för att följa upp elevernas resultat och mående, ser vi har varit framgångsrik för elevernas måluppfyllelse. Organisationsstrukturen stödjer effektivt elevernas lärande och medarbetarnas kompetensutveckling. I skolans drivs ett aktivt utvecklingsarbete med stöd av våra utvecklingsledare och specialpedagoger som utgår från aktuell forskning. Vi har höga förväntningar på alla elevers förmåga att utvecklas och alla elevers rätt till utbildning är huvudfokus i vårt uppdrag. Det centrala läget gör att det finns goda möjligheter att lätt ta del av stadens stora kulturutbud. Biblioteket på Konradsberg Campus är bemannat med bibliotekarie på heltid och är en viktig del av skolans pedagogiska verksamhet. Här finns en fritidsklubb som organiserar skolans rast- och rörelseaktivitet. CSI Konradsberg har ett fritidshem för åk 1-6. Vi har ett aktivt demokratiarbete som genomsyrar hela verksamheten. Skolans elevråd är engagerat med representanter från alla klasser. Vi lägger stor vikt vid förebyggande arbetsmiljö- och elevhälsoarbete. Med ett gott bemötande, ett gemensamt förhållningssätt och generella anpassningar för att kunna inkludera alla elever i undervisningen stärks likvärdigheten på skolan. Vi har ett väl fungerande och prisbelönat elevhälsoteam som arbetar främjande och förebyggande med elevhälsofrågor. Elevhälsoteamet handleder personal utifrån sina professioner och har en viktig del i den pedagogiska planeringen. Varje vecka följer arbetslagen upp elevernas resultat, frånvaro och mående. Skolan kompetensutvecklar löpande personal inom UDL (Universal Design för Learning). Detta har bidragit till att lärare har ett gemensamt arbetssätt, som bygger på förutsägbarhet genom kända strukturer. Alla elever på Konradsbergsskolan har en egen digital enhet. På skolan finns hög kompetens att använda digitala resurser i den ordinarie undervisningen och som ett redskap när elever behöver anpassningar samt i kommunikation inom skolan och med elever och våra vårdnadshavare.

Publiceringsdatum
2022-07-18

Dina arbetsuppgifter
Du kommer i rollen som speciallärare i vår grundsärskola tillse att våra elever får den utbildning de har rätt till, så att eleverna ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar i enlighet med utbildningens mål. Du kan i samband med detta även ha en handledande roll gentemot kollegor i arbetet i klassrummet och på skolan för elevers utveckling mot målen. Arbetet innebär många kontaktytor med elever, personal och vårdnadshavare.

Vi söker dig som är legitimerad speciallärare helst med inriktning mot grundsärskolan. Du kommer att arbeta tillsammans med kompetenta och behöriga kollegor, där samplanering och kollegialt förhållningssätt är viktiga arbetssätt för att utveckla kompetens och undervisning. Du ska drivas av att kunna möta elevers olikheter och ge eleverna de bästa förutsättningar att utvecklas och nå goda studieresultat. Du ska ha ett elevnära förhållningssätt och kunna använda din relationella kompetens i ditt uppdrag för elevers utveckling. Du har ett tydligt ledarskap i din undervisning och är intresserad av ett aktivt mentorskap. Inom skolan arbetar vi med gemensam kompetensutveckling för ökad likvärdighet mellan klasser och inom skolan i stort. Vi driver utbildning med våra utvecklingslärare samt med extern utbildning kopplat till forskning. Vi utbildar om UDL som en struktur och ram för likvärdighet i hela skolan. Vi har kommit långt i implementeringen av Lgr 22 där vi även har utbildat oss i bedömningsfrågor. Konradsbergsskolan är en ny skola med medarbetare som är intresserade av och har en vilja att utveckla skolan tillsammans med elevhälsa och skolledning. Vi söker dig som vill vara en av våra nya lagkamrater och bidraga till vår verksamhet. Inom skolledningen finns erfarenhet och kompetens av att driva och utveckla grundsärskola, vilket vi ser som ett oerhört viktigt uppdrag i vår verksamhet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har lärarlegitimation och speciallärarexamen med inriktning mot utvecklingsstörning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser:
Du har god samarbetsförmåga och kan skapa goda relationer då arbetet innebär många kontaktytor med elever, personal och vårdnadshavare.

Du ska ha god förmåga att bygga goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du ska ha förmåga att skapa trygghet och förtroende. Du ska ha förmåga att ha ett helhetsperspektiv på elevernas utveckling. Du ska ha erfarenhet att möta elever som nyligen fått beslut om att läsa enligt grundsärskolans läroplan. Din ska ha en god kommunikativ förmåga.

Övrig information
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: omgående Tillsvidareanställning

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/5247".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen,, Konradsbergsskolan

Kontakt
Ritva olofsson
ritva.olofsson@edu.stockholm.se

Jobbnummer
6830591

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: