Socionom, insatshandläggare till IFO Barn och Familj 100%

Töreboda Kommun / Socialsekreterarjobb / Töreboda
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Töreboda, Mariestad, Gullspång, Karlsborg, Tibro eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Töreboda Kommun i Töreboda

TILLTRÄDE: Snarast eller efter överenskommelse.
Töreboda kommun är en liten kommun på 9200 invånare där närheten till varandra i kommunen och samarbete över gränserna är långt utvecklade. Vi har ambitionen att ha en välutvecklad och stabil verksamhet som ska fungera både för våra klienter och för våra medarbetare. För att uppnå detta har vi en väl bemannad socialtjänst med hög kompetens vilket vi ser som en förutsättning för att kunna bedriva ett bra socialt arbete. Vi värnar om hög rättssäkerhet och är stolta över att vi kan hålla en hög kvalitet i vårt arbete och att vi har en ledning och organisation som stöttar detta.

Enheten för barn och familj består av två delar. En myndighetsdel och en verkställighetsdel. På barn och familj myndighet arbetar våra utredare och insatshandläggare, totalt 10 medarbetare. Till barn och familj verkställighet hör vår öppenvård, familjecentral, fältare och familjehemssekreterare med totalt 15 medarbetare. Enheten delar också på en socialadministratör som ger administrativt stöd till verksamheten, samt ytterligare en handläggare som arbetar med vårt verksamhetssystem. Myndighetsdelen har nyligen utökats med en förste socialsekreterare som ger nära stöd i det dagliga arbetet och kommer att utvecklas med ytterligare en insatshandläggare då arbetsbelastningen kräver detta. Verkställighetsdelen har nyligen utökats med två familjestödjare som ska tillämpa ett praktiskt stöd i hemmet hos våra familjer. Grupperna har varsin enhetschef som båda är socionomer med handläggarerfarenhet.

Hos oss tillämpar vi frihet under ansvar och våra medarbetare jobbar fritt inom flexramen som är mellan 06-22. Vi erbjuder hemarbete upp till två dagar i veckan. Vi följer socialstyrelsens introduktionsprogram för nya handläggare och varje arbetsgrupp har regelbunden handledning av extern handledare. Vi tillämpar regelbunden arbetstyngdsmätning för att säkerställa en rimlig arbetsbelastning över tid. Enheten har hög chefsnärvaro med nära arbetsledning av både chefer och förste socialsekreterare.

På vår enhet finns en bred, gedigen kompetens och samtliga roller i verksamheten är viktiga. Vi är bra på att hjälpa varandra och samverka över gränserna. Vill du bli en del av vårt fantastiska team och vara med och utveckla socialtjänsten tillsammans med kollegor, samarbetspartners, chefer och politiken?

Som redan nämnts behöver verksamheten utökas från sex insatshandläggare till sju för att skapa förutsättningar för en rimlig arbetsbelastning.

Uppdraget
Som insatshandläggare ansvarar du för handläggning, bedömning och uppföljning av insatser för barn och familjer. Det kan handla om öppna insatser och barn som är placerade i familjehem eller HVB. Du arbetar både med insatser enligt SoL och LVU. Vid öppna insatser följer du förändringsprocessen i familjen och att rätt stöd ges för att mål i behandlingsarbetet ska uppfyllas. Vid placeringar ansvarar du för uppföljning och övervägande/omprövning av vården var 6:e månad. Du har en tät kontakt med barnet och all kontakt med barnets ursprungsfamilj och planerar umgängen med anhöriga.


Publiceringsdatum
2023-05-04

Kvalifikationer
Arbetet kräver socionomexamen och gärna tidigare erfarenhet av arbete inom barn/ungdomshandläggning eller liknande. Meriterande är tidigare arbete med myndighetsutövning. Även erfarenhet av behandlingsarbete med barn och familjer värderas högt. Du har god kännedom om Socialtjänstlagen, LVU, Föräldrabalken och socialtjänstens arbete. Du är ansvarsfull i ditt arbete och har en god förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra. Du måste vara flexibel och kunna hantera akut uppkomna situationer. Du har god förmåga att uttrycka dig både muntligt och skriftligt och har en god analytisk förmåga. Som person är du lyhörd, positiv och lösningsorienterad. Gott bemötande och empati för människor i svåra situationer är en självklarhet för dig. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Körkort B är ett krav.
Individuell lönesättning. Vi efterfrågar fullständiga ansökningshandlingar. Anställningsintervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.

Ansökan skall med angivande av ref nr 39/23 skickas till
Vård och omsorg IFO
Box 83
545 22 Töreboda
Eller via länken senast 2023-06-30

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Ref nr 39/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Töreboda kommun (org.nr 212000-1678)
Börstorpsgatan 9 (visa karta)
545 31  TÖREBODA

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Socialkontoret

Kontakt
Enhetschef
Anna-Lena Rydberg
0506-18164

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Töreboda Kommun
Senaste upphandlingen: Konsulttjänster samhällsplanering

Jobbnummer
7733468

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Töreboda Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Töreboda Kommun: