Socialt ansvarig samordnare (SAS) till Omsorgsförvaltningen

Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Växjö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen i Växjö

Växjö kommunkoncern är Kronobergs läns största arbetsgivare med över 7 000 medarbetare. Koncernen består av åtta förvaltningar och fem bolag som ansvarar för det mesta av den samhällsservice som finns där du bor, till exempel förskola, skola, socialtjänst och äldreomsorg. Vår värdegrund förenar oss alla:

• Vi möter alla med respekt
• Vi kan jobbet
• Vi gör verksamheten bättre
• Vi skapar en hållbar framtid

I omsorgsförvaltningen är vi cirka 2 200 kollegor som jobbar för att ge bästa möjliga omsorg, stöd och vård till äldre personer, till personer med funktionsnedsättning och till personer som behöver hemsjukvård.

Vi ska ge bästa möjliga service, omsorg och vård till kommunens invånare. För att lyckas med det behöver vi kompetenta och engagerade medarbetare som trivs med att arbeta med människor och drivs av att utveckla verksamheten.

Vi söker dig som har intresse och kompetens för att arbeta som socialt ansvarig samordnare (SAS) på omsorgsförvaltningen i Växjö. Tjänsten är placerad vid avdelning uppdrag & uppföljning vars huvuduppdrag är att utifrån gällande lagstiftning stödja nämnd och förvaltningschefs uppdrag att tillse att verksamheten ges förutsättningar och resurser för att kunna fullgöra sitt uppdrag och följa gällande regelverk. Avdelningen uppdraget innefattar i huvudsak förvaltningsövergripande verksamhetsplanering, processer & rapportering, verksamhetsuppföljning, privata utförare, patientsäkerhetsarbete och nämndsadministration. Avdelningen består idag av 8 medarbetare.


Publiceringsdatum
2021-12-10

Arbetsuppgifter
Som socialt ansvarig samordnare arbetar du med kvalitetsutveckling inom omsorgsförvaltningens verksamhetsområde, främst kopplat mot SoL och LSS. Du utreder och följer upp avvikelser, synpunkter och rapporter om missförhållanden enligt Lex Sarah i nära samverkan med övriga berörda professioner.

Du deltar i verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring av förvaltningens processer, framtagande av rutiner, delårs- och årsrapport samt den årliga kvalitetsberättelsen.

Du är en rådgivande och stödjande funktion till chefer i verksamheten, bistår i arbetsgrupper, utbildning och introduktion.

Vidare är du delaktig i planering och genomförande av egenkontroll samt följer upp och granskar följsamhet till exempelvis rutiner och vägledningar, däribland social dokumentation. Verksamhetsgranskningar av kärnverksamheterna genomförs både i förvaltningens egna verksamheter och i privat regi.

Du är sakkunnig inom socialrätten och ansvarar för att bevaka och initiera uppdrag i linje med nationella satsningar, lagförändringar och krav inom omsorgsförvaltningens verksamhetsområde.

I arbetsuppgifterna ingår också att fortsätta utveckla förvaltningens avvikelsehantering samt att delta i övergripande analys- och utredningsarbete.

Du arbetar strategiskt med förvaltningens övergripande utvecklingsarbete för att initiera, samordna och driva förbättringsarbete tillsammans med förvaltningsledning och chefer, kollegorna på Uppdrag och Uppföljning, MAS, MAR, verksamhetsutvecklare och verksamhetscontroller.

Du är medspelare i ett team med olika professioner som stöttar varandra där ett gemensamt ansvar tas för avdelningens olika frågor.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har kandidatexamen som socionom eller inom social omsorg, eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. För tjänsten krävs flerårig erfarenhet från kommunal socialtjänst med fokus på äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning. Erfarenhet av myndighetsutövning är ett krav. Verksamhetserfarenhet är meriterande.

Du är van vid process- och implementeringsarbete. Du har gedigen kunskap om den kommunala organisationen samt socialtjänstlagen, LSS, förvaltningslagen och annan författningsreglering inom omsorgsförvaltningens verksamhetsområde. I arbetet ingår att kunna leda grupper i samband med tvärprofessionella uppdrag. Att föredra ärenden eller utredningar för exempelvis ledningsgrupp och omsorgsnämnd är en del av arbetet. Erfarenhet av att förbereda ärenden för politiska beslut, särskilt i en kommunal omsorgsnämnd, eller socialnämnd, är meriterande.

Erfarenhet från utredningsarbete genom strukturerade samtal är ett krav. Du har en god empatisk förmåga och en vana att hantera känslomässigt svåra situationer.

Då arbetet innebär mycket samverkan internt och externt ställs höga krav på din samarbetsförmåga för att kunna driva förändringsarbetet framåt. Vi tror att du är en person, som genom din erfarenhet, är trygg i dig själv och din förmåga, samt har förmåga till flexibilitet och ansvarstagande.

Du har lätt för att engagera människor och skapa samsyn och delaktighet i förändringsprocesser. För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer i förvaltningen krävs att du har god kommunikativ förmåga, såväl i tal som skrift, samt god datorvana. Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för dem som verksamheten är till för. Du arbetar systematiskt, lyfter blicken och ser frågor hur ett helhetsperspektiv. Vidare ser du, genom din analytiska förmåga och ditt kvalitetsmedvetna sätt, förbättringsbehov i verksamheten. Det är en tillgång att ha erfarenhet av att jobba med statistik och annan kvantitativa data som stöd för analys, verksamhetsuppföljning och kvalitetssäkring. Du har en god administrativ förmåga och är strukturerad, vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt.

För att bli aktuell för anställning behöver du uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister för enskild person enligt 9 § 1 st. Beställning av utdrag ur belastningsregistret kan göras på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av ålder, kön och utländsk bakgrund.

Du söker tjänsten genom länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

CV- och annonsförsäljare undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde sker 1 mars 2022 eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OMS 366/21".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Växjö kommun (org.nr 212000-0662)

Arbetsplats
Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen

Kontakt
Avdelningschef
Malin Raab Obermayr
Malin.RaabObermayr@vaxjo.se
0470-430 96

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen
Senaste upphandlingen: IT-arbetsplats - produkter och tjänster

Jobbnummer
6168424

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen: