Socialsekreterare till placeringsteam barn
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Sandviken,
Ovanåker,
Gävle,
Hofors,
Ockelbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken,
Gävle eller i
hela Sverige ÄR DU REDO FÖR NYA UTMANINGAR? VILL DU GÖRA SKILLNAD PÅ RIKTIGT?
Vi är just nu inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas! Genom flera parallella satsningar ökar vi medarbetares förutsättningar att ge det bästa möjliga stödet till de barn, ungdomar och familjer som kommer i kontakt med oss. Bland annat genomförs en kraftig utökning av antalet socialsekreterare och familjehemssekreterare. Ökade resurser ska trygga ett ännu bättre stöd genom hälsosam arbetsbelastning och goda förutsättningar att göra ett professionellt jobb. Resurser för nära ledarskap och stöd i vardagen kommer att förstärkas i och med den nya organisationen.
Den nya organisationen kommer att bestå av två enheter:
• enheten för mottagning och utredning (0-20 år)
• enheten för placering och familjerätt (0-20 år).
Inom enheten för placering och familjerätt finns förutom handläggarna en enhetschef, två gruppledare, en specialistsocionom, en handläggarassistent samt en barn- och ungdomsassistent.
Placerings- och familjerättsenheten är uppdelad i tre team:
• familjehem/familjerätt
• placering barn
• placering ungdom.
Vi söker nu socialsekreterare till team placering barn.
För närvarande pågår ett förvaltningsövergripande arbetsmiljöprojekt som bland annat innefattar en timmes reflektionstid per dag för socialsekreterare. Reflektionstiden ska nyttjas till valfri aktivitet, på valfri plats, med syftet att balansera de höga krav som finns i en socialsekreterares arbetsvardag. Målsättningen är att projektet ska permanentas under 2023.
Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden extern grupphandledning och reflektionsgrupp som extra stöd för socialsekreterare som är nya i sin roller.
Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvårdsbidrag
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen
Publiceringsdatum2022-02-04ArbetsuppgifterDin huvudsakliga arbetsuppgift är handläggning och myndighetsutövning enligt SoL och LVU med inriktning på barn 0-12 år samt deras familjer och nätverk.
Som socialsekreterare på placeringsenheten är du ansvarig handläggare för placerade barn och unga. I ditt arbete kommer du att samarbeta med andra kollegor inom vår verksamhet och du kommer även att samverka med andra samarbetspartners externt och internt.
Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv, där kontakt och tid med barn prioriteras, i kombination med nätverksarbete och Signs of Safety.
Inom förvaltningen finns också en öppenvårdsverksamhet som erbjuder högkvalitativa och kunskapsbaserade familjebehandlande insatser, en fältverksamhet och ett ungdomsboende med fem HVB-platser och sex stödboendeplatser för ungdomar från 13 resp. 16 år. Inom ungdomsboendet sker just nu ett arbete med att ställa om HVB-delen till ett akut- och utredningsboende med syfte att öka förutsättningarna för adekvata beslutsunderlag, matchning till rätt insatser och en sammanhållen vårdkedja.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen och har goda kunskaper om barns utveckling och har engagemang för utsatta barn. Du skall ha erfarenhet av att arbeta utifrån BBIC och det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn/ungdomsvården eller annat psykosocialt arbete med målgruppen.
Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga. Du bidrar till ett gott arbetsklimat i din arbetsgrupp och med nytänkande samt metodutveckling. Du behöver ha god förmåga att arbeta självständigt, förmåga till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut. Arbetet kräver att du dessutom har god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift, då arbetet innehåller stora krav på dokumentation.
B-körkort är ett krav.
Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi tillämpar fortlöpande urval till intervju så vänta inte med att skicka in din ansökan!
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.
I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-02-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "19-22".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Kontakt Gruppledare
Marlene Hedström
marlene.hedstrom@sandviken.se 026-24 13 09 Jobbnummer 6310061
Observera att sista ansökningsdag har passerat.