Socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd
Katrineholms kommun, Social- och omsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Katrineholm
2025-06-19
Visa alla socialsekreterarjobb i Katrineholm,
Vingåker,
Flen,
Finspång,
Eskilstuna eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Katrineholms kommun, Social- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm Har du en passion för att skapa en mer inkluderande och välmående framtid för vårt samhälle inom socialtjänst och omsorg? Nu har du chansen att bli en del av det arbetet i nybildade Social- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm.
Den nya förvaltningen arbetar för att skapa trygghet och självständighet för människor med särskilda behov och deras anhöriga. Genom vårt dagliga arbete gör vi verklig skillnad i människors liv och bidrar till att skapa ett mer inkluderande och välmående samhälle.
Om du brinner för att göra skillnad och vill vara med och forma framtidens socialtjänst och omsorg, så är det här din chans att vara med på resan. Välkommen att söka till oss och bli en del av vår nya förvaltning.
På enheten ekonomiskt bistånd arbetar 20 socialsekreterare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Enheten ansvarar för arbetet med ekonomiskt bistånd och dödsbohandläggning. Hos oss får du kompetenta kollegor, nära arbetsledning, en individuell introduktion och extern handledning. Nu söker vi dig som vill arbeta som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd med placering i mottagningsgruppen.
Publiceringsdatum2025-06-19ArbetsuppgifterDu kommer att arbeta med nyansökningar och kortare utredningar ofta i ett högt tempo men med ett starkt kollegialt stöd. Det kommer även förekomma arbete med att förhindra och utreda felaktiga utbetalningar (FUT). Vi arbetar efter ett systemteoretiskt förhållningssätt där vi utgår från varje enskild person och dess nätverk. I rollen ingår återkommande kontakter med individen samt interna och externa samverkansaktörer, bland annat Arbetsförmedlingen, regionen, kommunens vuxenstudier och arbetsmarknad, med flera. Ditt huvudsakliga uppdrag som socialsekreterare är att möta människor i olika livssituationer och göra skillnad varje dag.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen eller har annan likvärdig högskoleutbildning med minst 7,5 hp i socialrätt. B-körkort för manuell växellåda är ett krav då tjänsten innefattar hembesök i Katrineholm med omnejd. Vidare har du god datavana samt god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift i det svenska språket. Du ska ha goda kunskaper om Socialtjänstlagen (SoL), Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) och socialförsäkringssystemet vilket innebär att du ska kunna tolka lagar, regler och praxis. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom området ekonomiskt bistånd eller annan myndighetsutövning. Har du tidigare arbetat i verksamhetssystemet Treserva ser vi det som ett stort plus. Utbildning inom motiverande samtal (MI) är meriterande samt om du arbetat med att motverka felaktiga utbetalningar (FUT). Har du erfarenhet av att ha arbetat med Instrument X bedömer vi det som en fördel.
I rollen som socialsekreterare är det avgörande att kunna skriva tydligt, strukturerat och målgruppsanpassat, då arbetet innebär att dokumentera utredningar och kommunicera med både individer och samverkansparter. Integritet är centralt för att fatta etiskt grundade beslut och stå för sina bedömningar även i komplexa situationer. Arbetet kräver också en hög grad av självständighet att kunna driva ärenden framåt, ta ansvar och fatta beslut inom sitt uppdrag. Dessutom är god muntlig kommunikation viktig för att skapa förtroende, samverka effektivt och säkerställa att budskap når fram i mötet med människor i olika livssituationer. För att lyckas i rollen är det viktigt att du har ett genuint intresse för individen bakom ärendet och att du ser socialt arbete som ett kraftfullt verktyg för att stötta människor vidare mot egen försörjning och ökad självständighet. Du har ett professionellt förhållningssätt och drivs av att skapa förändring tillsammans med den enskilde.
ÖVRIGT
I denna rekrytering kan urval och intervjuer komma att ske löpande.
Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.
Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här:
https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.htmlDen aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-07-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C262236/2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Katrineholms kommun (org.nr 212000-0340)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Katrineholms kommun, Social- och omsorgsförvaltningen
Kontakt Verksamhetschef
Sara Gibro
sara.gibro@katrineholm.se 0150-578 95 Jobbnummer 9397533