socialsekreterare för familjehemsplacerade barn
Lindesbergs kommun, Individ och familj / Socialsekreterarjobb / Lindesberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Lindesberg,
Nora,
Örebro,
Ljusnarsberg,
Skinnskatteberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lindesbergs kommun, Individ och familj i Lindesberg Familjeenheten i Lindesbergs kommun består av 24 medarbetare som arbetar med myndighetsutövning inom barn och unga, familjerätt, vuxna missbrukare och familjehemsvård. Inom familjehemsvården arbetar två familjehemssekreterare samt två socialsekreterare för det placerade barnet. Merparten av våra familjehem har direktavtal med Lindesbergs kommun, vi erbjuder extern handledning.
Publiceringsdatum2020-05-28ArbetsuppgifterTjänsten är som socialsekreterare för familjehemsplacerade barn och unga 0-20 år.
Arbetet leds av enhetschef och samordnare på Familjeenheten.
Arbetsuppgifterna består av:
• Att vara det placerade barnets socialsekreterare
• Att ha kontakt med barnets biologiska föräldrar
• Arbeta i team med familjehemssekreterare
• Utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU
• Planera och genomföra umgänge mellan föräldrar och barn
• Samarbeta med externa samarbetspartner
• Samarbeta med övrig socialtjänst
• Arbeta med uppföljning av placeringen
Kvalifikationer• Socionomexamen
• Tidigare erfarenhet av utredning och handläggning av socialtjänstens arbete med barn och
unga
• Krav på B-körkort
• Goda kunskaper i dokumentation
Vi söker dig som har ett tydligt barnperspektiv, du har god samarbetsförmåga och kan lyssna och kommunicera med andra. Du ska tycka om att arbeta i team och att samverka med andra både internt och externt. Arbetet innebär att kunna bygga förtroendebärande allianser med barn, ungdomar, deras föräldrar samt familjehem där vi utgår från barnets bästa.
Du ska vara ansvarstagande och initiativrik för att kunna driva ärenden framåt. Du är lugn, stabil och i pressande situationer har du förmågan att hålla fokus på rätt saker och driva arbetsprocessen vidare. Trots att det ibland blir bakslag i arbetet har du förmågan att förbli motiverad och kunna nå lösningar. Arbetet kräver en god förmåga att skapa struktur, arbeta systematiskt och att vara noggrann. Då tjänsten innehåller myndighetsutövning är det viktigt att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Det är meriterande om du har fördjupad kunskap om barns utveckling och psykisk ohälsa hos barn och föräldrar. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Intervjuer kan eventuellt påbörjas innan rekryteringstid utgång.
ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 800 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Som anställd inom Lindesbergs kommun har du möjlighet till friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag. Vi har flextid och även möjlighet till semesterväxling.
Välkommen att utvecklas vidare med oss!
Om du blir aktuell för anställning kommer du behöva uppvisa utdrag från belastningsregistret: "Utdrag för arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg".
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-06-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLindesbergs kommun, Individ och familj
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SN:A2020/16".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lindesbergs kommun (org.nr 212000-2015)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Lindesbergs kommun, Individ och familj
Jobbnummer 5243593
Observera att sista ansökningsdag har passerat.