Socialsekreterare

Smedjebackens kommun / Socialsekreterarjobb / Smedjebacken
2024-06-28
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare" (publicerad 2024-09-20) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Smedjebacken, Ludvika, Fagersta, Norberg, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Smedjebackens kommun i Smedjebacken, Ludvika eller i hela Sverige

Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge. Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla.

Välkommen till Smedjebackens kommun!
Vi är en kommun som med god och stabil ekonomi som grund och med invånarna i fokus arbetar aktivt med utveckling där målet är bästa möjliga verksamhet. Som arbetsgivare är vår styrka prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är våra ledord.

Individ och familjeomsorg
Barn och familjeenheten består av en enhetschef, en seniorhandläggare, åtta socialsekreterare där funktionerna mottagning, utredning, uppföljning av insats, familjehem och familjerätt ingår samt tre behandlare. Vi är en liten kommun och ett litet socialkontor. Vi hjälper varandra och man hjälps åt med arbetsuppgifter vid behov. Barn och familjeenhetens socialsekreterare arbetar med barn och ungdomar från 0 år upp till 21 år gällande myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen, lagen om vård med särskilda bestämmelser om vård av unga och lagen om unga lagöverträdare. Enheten utreder även familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner samt handlägger familjerättsliga ärenden.

Publiceringsdatum
2024-06-28

Dina arbetsuppgifter
I rollen som socialsekreterare ingår det att:

• Ha ett nära samarbete med viktiga personer i barnets nätverk med fokus på att säkerställa att barnet får en god och trygg tillvaro.
• Du har även kontakt och samordnar olika nätverk kring barnet, exempelvis skola och BUP.
• I tjänsten ingår även att vara insatt i enhetens mottagningsfunktion.
• Utifrån att vi är ett litet socialkontor så får man som socialsekreterare följa ärendet från inkommen anmälan/ansökan, utredning och till en eventuell verkställighet samt uppföljning av denna.
• Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma och att förändras över tiden.
• Rollen kommer att utgå från myndighetsutövning till att även innehålla behandlande insatser.
Vi är en enhet som uppskattar flexibilitet och prestigelöshet och vars arbete präglas av systemiskt tänkande och lösningsinriktade interventioner. Det är en självklarhet för oss att samarbeta med de andra inom enheten och andra aktörer som är aktuella för familjen och vårat mål är att jobba för att hitta lösningar som fungerar. Vi jobbar med allt från förebyggande öppna insatser, samtal på vår mottagning till omfattande hemmabaserade insatser.

Det förekommer nätverksmöten och du kan komma att leda olika gruppverksamheter, även kvällsarbete kan förekomma. Dokumentationsskyldighet enligt gällande lagstiftning.

Urval och intervjuer sker löpande.

Kvalifikationer
• Socionomexamen eller annan högskoleutbildning inom relevant område som av arbetsgivaren bedöms likvärdig samt goda kunskaper i aktuell lagstiftning.
• I rollen ingår dokumentation och samtal varvid du behöver ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du tidigare har arbetat med socialt arbete eller myndighetsutövning, men det är inte ett krav.

Då det förekommer resor i tjänsten är B-körkort ett krav.

För denna tjänst kommer det att bli aktuellt med uppvisande av utdrag ur belastningsregistret.

Dina personliga egenskaper
För att trivas i rollen som socialsekreterare tänker vi att du har:

• Ett starkt engagemang och ett intresse för socialt arbete.
• Du har mod att göra skillnad för utsatta människor i samhället och en av dina styrkor är att bygga relationer.
• Det bör finnas ett driv i dig och en kreativitet som bidrar till enhetens utveckling.
• Du ska ha lätt för att samarbeta med andra och kunna arbeta självständigt.
• Du är social och har förmåga att tillföra entusiasm och bidra till delaktighet och samsyn kring verksamheten.

Vi erbjuder
Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön, vilket även innebär rökfri arbetstid. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom dig en dialogutbildning när du blir tillsvidareanställd. Vi vill ha frisk och aktiv personal och vi hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta samt vår aktiva personalförening, Smeden. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare få köpa busskort till rabatterat pris, tillsammans kan vi göra skillnad. Att förvalta det vi värnar om ser vi som självklart och vi är stolta över vårt finska förvaltningsområde där du som finsktalande mer än gärna få stärka upp med din kunskap. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare. Vi vill inspirera dig med engagemang, välkomnande, trygghet och att framtidstro.

Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen då urval av rekryteringskanaler redan bestämts för denna rekrytering.
Läs mer om oss på smedjebacken.se och hur vi hantera dina personuppgifter enligt GDPR.
Smedjebackens kommun arbetar utifrån kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.
Vid problem av registrering av CV var god kontakta Webcruiter support.

Varmt välkommen med din ansökan!

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialist Patricia Andersson (patricia.andersson@smedjebacken.se) så får du hjälp med din ansökan.

Kontaktinformation
Maria Kjellnér, Enhetschef, 0240-66 02 56, maria.kjellner@smedjebacken.se

Camilla Eriksson, Verksamhetschef/IFO-chef, 0240-66 02 91, camilla.eriksson@smedjebacken.se

Annika Lorenz, Seniorhandläggare, 0240-66 03 29, annika.lorenz@smedjebacken.se

Arbetsplats
Vasagatan 14

777 81 Smedjebacken

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-07-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4834393787".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Smedjebackens kommun (org.nr 212000-2205), http://www.smedjebacken.se

Kontakt
Verksamhetschef/IFO-chef
Camilla Eriksson
camilla.eriksson@smedjebacken.se
0240-66 02 91

Jobbnummer
8775961

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Smedjebackens kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Smedjebackens kommun: