Skolverket söker avtals- och inköpscontroller
Statens Skolverk / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Skolverk i Solna,
Stockholm,
Gävle,
Örebro,
Växjö eller i
hela Sverige Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och komvux i att lyckas med detta uppdrag. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till vårt viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande. Om arbetet
Inom Skolverket pågår ett övergripande förändringsarbete inom området inköp och upphandling. Målsättningen är att öka nytta, affärsmässighet och effektivitet i våra processer samt att förstärka målgruppsperspektivet genom ett proaktivt, professionellt och stöttande partnerskap till enhetens uppdragsgivare. Det innebär införande av ett kategoristyrt arbetssätt, vilket innefattar ett närmare samarbete med beställarorganisationen, förbättrad inköpsplanering, ökad användning av behovs-/marknadsanalyser inför prioriterad anskaffning samt en mer utvecklad avtalsuppföljning. Viktiga delar är även olika insatser för att förbättra beställarstödet samt öka beställarkompetens.
Som avtals- och inköpscontroller har du en nyckelroll på upphandlings- och inköpsenheten för att säkra den goda affären. Du arbetar med avtals- och leverantörsuppföljning i nära samarbete med beställare och kategoriledare samt för dialog med leverantörer angående avvikelser och åtgärdsplaner. Du bistår i arbetet med inköps- och spendanalys genom att ta fram statistik och underlag samt återför erfarenhet av befintliga avtal inför nya upphandlingar. Du medverkar till att utveckla och förbättra våra inköpsrelaterade processer och kategoristyrning. Du utvecklar former för intern styrning och kontroll av enhetens uppdrag och ansvarsområde genom att ta fram och följa upp nyckeltal. Du medverkar i arbetet med myndighetens verksamhetsplanering och uppföljning.
Många av arbetsuppgifterna är under uppbyggnad och utveckling, och du bidrar därmed till ett viktigt förändringsarbete på enheten som syftar till ökad nytta, affärsmässighet och effektivitet i våra processer.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en arbetsplats där du har goda förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Våra förmåner omfattar bland annat friskvård, flexibel arbetstid och lediga klämdagar och goda semester- och pensionsvillkor. Skolverket har lokaler i Solna Business Park och det finns möjlighet att göra överenskommelse om distansarbete på upp till 50 procent om arbetsuppgifterna tillåter.
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning inom ekonomi, strategiskt inköp, juridik eller logistik alternativt annan relevant utbildning som vi bedömer likvärdig
• flera års erfarenhet av att självständigt genomföra liknande arbetsuppgifter
• mycket goda kunskaper inom MS Office (Excel, Word, Powerpoint)
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av förändringsarbete
• kunskaper om lagen om offentlig upphandling, LOU
Som person är du drivande och målmedveten. Du sätter högsta prioritet på att uppnå mål och få arbetet slutfört på ett strukturerat sätt. Du har en god problemlösningsförmåga och är duktig på att planera och prioritera ditt arbete. Du har god förmåga att utveckla ett förtroendefullt samarbete och goda relationer med alla olika delar av myndigheten. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling.
Vilka är vi?
Enheten för inköp och upphandling består av 15 medarbetare. Våra olika roller består av inköpare/upphandlare, upphandlingsjurist, inköpscontroller, inköpsadministratör och e-handelsansvarig, rese- och mötessamordnare, enhetsadministratör och enhetschef. Upphandlings- och inköpsenhetens huvuduppgift är att genomföra inköp och upphandlingar på ett effektivt, affärsmässigt och lagligt sätt samt att stödja verksamheten vid Skolverket i inköpsfrågor.
Upplysningar och ansökan
Sista ansökningsdag är den 16 oktober 2022. Tjänsten är en tillsvidareanställning, Skolverket tillämpar sex månaders provanställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen och genomförs innan intervju. Du kommer då få ett mejl med en inbjudan till testerna, detta mejl kan ibland hamna i skräpposten så vi ber dig hålla utkik även där.
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ställer vi utvalda urvalsfrågor när du registrerar din ansökan. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Läs gärna igenom ansökningsformuläret innan och förbered dina svar för att göra ansökan.
Varmt välkommen med din ansökan till oss!
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Adrian Forssander 08-527 338 79 (Lärarförbundet), Lee Gleichmann Linnarsson (Saco) 08-5273 3151 och Kajsa Öhman (Saco) 08-5273 3522.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2022-09-30ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-10-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Skolverk
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Skolverk (org.nr 202100-4185),
http://www.skolverket.se Arbetsplats Skolverket
Kontakt HR-specialist
Jenny Lins
jenny.lins@skolverket.se Jobbnummer 7030450
Observera att sista ansökningsdag har passerat.