Skolpsykolog till Söderholmsskolan

Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen / Psykologjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla psykologjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Söderholmsskolan är en arbetsplats där liten som stor ska må gott i kropp och knopp! Skolan är en kommunal grundskola som ligger i Vårberg, vackert belägen ett stenkast från Mälarens strand och med gångavstånd till Vårbergs centrum.

Skolan är trygg och trivsam och har ca 360 elever från förskoleklass till åk 6 samt 63 personal. Skolans organisation bygger på årsvisa arbetslag i åk F-3 med integrerat fritidshem, ett arbetslag på mellanstadiet, åk 4-6ab samt ett arbetslag bestående av våra praktisk-estetiska lärare. Fritidhemspersonalen ingår också i arbetslagen F-3 och bidrar till elevernas utveckling och lärande genom samverkan. Skolan har en öppen fritidsverksamhet för elever i årskurserna 4-6. Det finns ca 240 elever inom förskoleklass- och fritidshemsverksamheten. I den öppna fritidshemsverksamheten på mellanstadiet finns ungefär 50-70 elever inskrivna under läsårets gång. Personalen i skolans samtliga verksamheter visar på stort engagemang, de ser möjligheter och bidrar till skolans positiva utveckling. Skolans samlade kompetens är mycket hög. Den unika elevsammansättningen bidrar till en hög trivsel hos såväl elever som personal. Alla som arbetar i skolan anser att varje elev som går på Söderholmsskolan ska få en utbildning av hög kvalitet som ger eleverna kunskaper för livet, en vilja och möjlighet att välja sin egen framtid.

Ditt arbete ska främst vara inriktat på främjande och förebyggande insatser. Detta görs bäst på skol- och gruppnivå. Det innebär att du behöver lägga en del tid på att vara ute på raster, vara i klassrum samt i fritidsverksamheten för att ha insikt i hur elever, personal och verksamhet fungerar.

I elevhälsomöten av olika slag arbetar vi med att analysera och förstå vilka insatser som vi behöver göra på kort och lång sikt. Med vår samlade kompetens har vi ansatsen att försöka se elevens/ elevernas helhet både under skoldagen och i livet, och göra insatser som för grupper och individer framåt. Vårt förhållningssätt är det salutogena där vi tittar på friskfaktorer och att göra mer av det. Vi tänker att människor är kompetenta och meningssökande. Vi arbetar regelbundet tillsammans med arbetslagen för att kunna äga våra elever och grupper ihop. Flera ögon och kunskap om eleverna tror vi är det bästa för att göra rätt insatser för eleverna i deras lärmiljö. Vi fördelar ägarskap över ärenden men samarbetar alltid vid behov.

Du kommer att arbeta en hel del med föräldrar och elever. Det arbetet kommer att bestå av enskilda samtal, eventuella utredningar men främst av rådgörande karaktär. Du kommer inte att ha långa samtalskontakter med elever utan om detta behövs så remitterar du vidare till lämplig instans.

Skolan har en storlek som gör att vi kan lära känna verksamheten och se vad som är möjligt och rätt. Du har en viktig del i att förändra organisationen vid behov samt arbeta med metodutveckling där det behövs. Du kan komma att arbeta med kompetensutveckling av vår personal både i stora grupper såväl som i små. Enskild handledning för personal av kortare karaktär kan också förekomma. Ditt fokus ska vara att bidra med kunskap om psykiska besvär, skydds- och riskfaktorer kring hälsa, lärande och utveckling. Dina kunskaper om psykologiska frågeställningar såsom specifika svårigheter/ diagnoser, gruppsykologi, ledarskap, normer och bemötande är värdefulla för oss. Vi har ständigt behov av att diskutera och förstå skeenden utifrån dessa aspekter.

Du har kunskaper om journalföring och arbetar med utlåtandeskrivning enligt praxis. Du har tillgång till Elevhälsans professionsstöd som ger dig fortbildning och relevant information inom ditt område.

Du har en självklar plats i skolans krisgrupp, elevhälsoteamet, och vårt admingäng. Fast du är en singelprofession behöver du inte känna dig ensam.

Välkommen till en skola där vi värdesätter positivitet och lösningsfokus, teamkänsla och drivkraft!

Publiceringsdatum
2019-04-16

Dina arbetsuppgifter
• Ansvara för psykologiska utredningar, diagnostik och bedömning, ge råd och förslag till insatser, uppföljning och utvärdering, samt remitterar vid behov till vidare utredning/behandling.

• Ansvara för att ge psykologisk handledning och konsultation till personal i skolan.

• Ansvara för stöd till elever och föräldrar.

• Arbeta med kris- och katastrofhantering och konfliktlösning.

• Ge handledning och stöd till skolledning i frågor som rör organisation, grupper, resurser och hantering av enskilda elevärenden .

• Arbeta med förebyggande arbete och med utvecklingsarbete i skolan.

• Ansvarig för journalföring enl Journalföringslagen.

Kvalifikationer
Psykologexamen (5-årig utbildning vid Universitet) samt ett års praktiktjänstgöring , PTP. Legitimation utfärdas av Socialstyrelsen (efter psykologexamen och godkänd PTP)

Kunskap och erfarenhet av arbete med elever, speciellt elever i behov av särskilt stöd.

God kännedom om skolans organisation och styrdokument, ingående kunskap om relevanta lagar och förordningar.

Förmåga att arbeta i team och att samarbeta med andra verksamheter.

Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Kunna förmedla kunskap och erfarenheter.

Vidare vill vi att du:

• har en mycket god självinsikt, uppvisa självständighet och integritet.

• har en mycket god analytisk förmåga, vara kreativ och ha initiativförmåga.

• är stresstålig.

• kan tillämpa ett terapeutiskt förhållningssätt, dvs har förmåga att kunna ta emot och härbärgera ångest och oro samt förmedla trygghet och visa empati.

• kan hantera grupprocesser och leda grupper, kunna hantera kris och konflikter.

• har förmåga att översätta och anpassa teoretisk kunskap till praktisk tillämpning.

• är systematisk och noggrann samt tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt vid användandet av test och utredningsmaterial.

Övrig information
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
80-100%. Tillträde: augusti tillsvidareanställning

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-07
Ange följande referens när du ansöker: 2019/2244
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lena Johansson 08 50824960

Företag
Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen

Adress
Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen
Våruddsringen 202
12741 Skärholmen

Kontorsadress
Våruddsringen 202

Jobbnummer
4735708

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen: