Säkerhetssamordnare, Södertälje
Södertälje kommun / Säkerhetsjobb / Södertälje
2025-02-11
Visa alla säkerhetsjobb i Södertälje,
Salem,
Ekerö,
Nykvarn,
Botkyrka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje,
Botkyrka,
Sundbyberg,
Stockholm,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Säkerhetsavdelningen är organisatoriskt en del av Kommunstyrelsekontoret och är en gemensam säkerhetsavdelning för hela kommunkoncernen, dvs förvaltningen och vår bolagskoncern Telge AB. Förvaltningen består av sju kontor. Telge AB är moderbolag för bolagskoncernen som i sin tur består av åtta bolag. Avdelningen ansvarar för att driva, samordna och följa upp kommunkoncernens strategiska arbete inom brottsförebyggande, civil beredskap, säkerhetsskydd, verksamhetsskydd informationssäkerhet samt dataskydd.
Publiceringsdatum2025-02-11ArbetsuppgifterI rollen som säkerhetssamordnare med inriktning mot brottsförebyggande och specifikt mot kriminell ekonomi och otillåten påverkan ingår du i ett team på Säkerhetsavdelningen som arbetar med det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet inom Södertälje kommunkoncern. Säkerhetssamordnaren ansvarar för att samordna trygghets- samt det brottsförebyggande arbetet inom kommunkoncernen.
Säkerhetssamordnarens arbete är att utifrån Lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete och kommuners lägesbild och inriktning bidra in lägesbildsarbete, planera, genomföra samt följa upp planlagd verksamhet. I rollen har du stor möjlighet att påverka samt planera hur Södertälje kommun bedriver sitt brottsförebyggande arbete. Detta gör du dels i nära samarbete med kollegorna i teamet på Säkerhetsavdelningen men en stor del av arbetet görs i samverkan med funktioner i förvaltning och bolag.
I uppdraget ingår bland annat att:
• Leda utvecklingen av kommunens strategiska arbete mot organiserad brottslighet, kriminell ekonomi och otillåten påverkan med koppling mot organiserad brottlighet.
• Utveckla arbetsmetoder för att stärka arbetet mot den kriminella ekonomin i samverkan med polis och andra myndigheter
• Leda och utveckla den interna samordningen inom kommunen i arbetet mot otillåten påverkan samt mot kriminell ekonomi vilket inkluderar arbete mot välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet.
• Stötta kommunkoncernens verksamheter för hantering av ärenden
• Samordna arbete för att kartlägga och identifiera risker, mönster och avvikelser som kan indikera oegentligheter eller välfärdsbrott
• Beredskapstjänstgöring som TiB (Tjänsteperson i Beredskap) kan komma att ingå i tjänsten.
Vem är du?
Som person är du driven och vara initiativtagande med förmåga att på ett strukturerat sätt planera, genomföra samt följa upp strategiskt arbete utifrån uppsatta mål. En stor det av arbetet sker i samverkan både inom kommunkoncernen, med andra myndigheter och organisationer, vilket ställer höga krav på din förmåga att vara kommunikativ och lyhörd mot din omgivning. Du ska ha förmåga att tempoväxla mellan ordinarie, långsiktiga arbetsuppgifter och hantering av oförutsägbara händelser.
Kvalifikationer• Högskole- eller universitetsutbildning t.ex. inom kriminologi, brottsförebyggande arbete, säkerhetsarbete, beteendevetenskap (eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren anser relevant).
• Minst två års arbetslivserfarenhet inom det brottsförebyggande området, gärna inom en kommun eller annan statlig myndighet.
• Erfarenhet av att följa upp planerat arbete.
• God förmåga att uttrycka sig i formell svenska i både tal och skrift.
• Goda kunskaper i Officepaketet.
• B-körkort för personbil.
Meriterande:
• Erfarenhet av samverkansarbete med interna och externa parter.
• Erfarenhet av projektledning och planering av strategiskt arbete.
• Erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Stadshuset är centralt beläget med goda kommunikationsmöjligheter och enbart 150 meter till pendeltågsstationen Södertälje Centrum.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.
För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Ersättning Enligt ök
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Södertälje kommun (org.nr 212000-0159)
Kontakt T.f säkerhetschef
Karl Sundström
karl.sundstrom@sodertalje.se 08-523 010 00 Jobbnummer 9157973