Säkerhetssamordnare

Skellefteå kommun, kommunledningskontoret / Säkerhetsjobb / Skellefteå
2025-08-18


Visa alla säkerhetsjobb i Skellefteå, Robertsfors, Piteå, Norsjö, Vindeln eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skellefteå kommun, kommunledningskontoret i Skellefteå

Säkerhetsavdelningen i Skellefteå kommun utvecklas ständigt för att möta ökade behov från verksamheterna och omvärlden. Säkerhetsavdelningen tillhör Kommunledningskontoret som samordnar frågor som är viktiga för hela Skellefteå kommun.

Vi söker nu en utvecklingsinriktad och driven säkerhetssamordnare som vill vara med och bidra till att stärka kommunens förmåga inom områdena trygghet och säkerhet.

Som säkerhetssamordnare i Skellefteå kommun får du en central roll i arbetet med att skapa en trygg och säker kommun för invånare, medarbetare och förtroendevalda. Ditt uppdrag är både strategiskt och operativt, där du förväntas initiera, samordna och driva utvecklingsarbete inom flera säkerhetsrelaterade områden. Du blir en del av ett engagerat team som arbetar med kommunens beredskap, dataskydd, informationssäkerhet, välfärdsbrottslighet och övriga säkerhetsfrågor.

I den här ansökan vill vi att du endast bifogar ditt CV, se gärna till att det är uppdaterat och tydligt. Personligt brev ersätts med frågor som du svarar på när du gör din ansökan.

Om du flyttar från en annan ort erbjuder vi stöd och hjälp med att hitta bostad för att göra din övergång så smidig som möjligt.

Publiceringsdatum
2025-08-18

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med ett brett spektrum av säkerhetsfrågor både strategiskt och operativt. Det innebär bland annat att hantera hot, våld och otillåten påverkan, arbeta med evenemangssäkerhet, samordna bevakningsfrågor och andra förebyggande insatser inom trygghetsområdet. En central del av uppdraget är att stötta kommunens verksamheter i deras egna riskanalyser samt bidra i det förebyggande, hanterande och uppföljande säkerhetsarbetet. I detta ingår också att bistå i försäkringsärenden.

Arbetsuppgifterna omfattar även att ta fram styrande dokument, utreda och analysera händelser samt utbilda och ge stöd till chefer och medarbetare. En viktig del av rollen är att bistå säkerhetschefen med att sammanställa en samlad lägesbild inom området trygghet och säkerhet. Du kommer också att följa utvecklingen inom området genom omvärldsbevakning och aktiv samverkan med andra aktörer, såsom myndigheter och organisationer.

Beroende på din bakgrund kan det också bli aktuellt att bistå med annat arbete inom avdelningen, till exempel beredskap och säkerhetsskydd.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant utbildning för uppdraget, exempelvis inom brottsförebyggande arbete, polisiär verksamhet, säkerhet, kriminologi, statsvetenskap, risk- och krishantering eller samhällsvetenskap.

Du har kunskap om lagar, bestämmelser och standarder inom trygghets- och säkerhetsområdet.

Som person är du trygg, stabil och utåtriktad och du arbetar strukturerat och systematiskt. Du har förmåga att initiera, planera, samordna och prioritera arbete på ett effektivt sätt, oavsett om det handlar om det strategiska och förebyggande arbetet eller att arbeta operativt. Arbetet sker både kommunövergripande och verksamhetsnära därför behöver du ha en förmåga att anpassa dig i både tal och skrift utifrån målgruppen.

Du är bra på att samarbeta med andra och är bekväm med att skapa och vårda yrkesmässiga relationer. För att lyckas i rollen behöver du också vara pedagogisk och ha intresse av att utbilda och dela med dig av dina kunskaper. En naturlig del av din arbetsvardag är att omvärldspana och hålla dig à jour med vad som händer inom ditt yrkesområde.

Det är av stor vikt att du är skicklig på att kommunicera på svenska både i tal och skrift. Körkort B är ett krav för rollen. Du ska vara beredd att ingå i funktionen tjänsteperson i beredskap (TIB).

Det är meriterande om du har arbetat i offentlig verksamhet och har förståelse för hur den styrs och fungerar. Det är också en fördel om du har kunskap om beredskapsfrågor, till exempel genom arbete i krisorganisation eller genomgången stabsutbildning.

ÖVRIGT
Kommunledningskontoret arbetar för att utveckla hela Skellefteå med dialog, samverkan och delaktighet som verktyg.

Här ligger ansvaret för en rad övergripande frågor. Det handlar bland annat om kommunikation, personal, ekonomi, planering, samhällsutveckling och näringslivsfrågor.

Utöver det ska kommunledningskontoret vara kompetensresurs för kommundirektören, ledningsgruppen, förvaltningschefer och vd:ar för våra kommunägda bolag, så att kommunkoncernen utvecklas utifrån gemensamma visioner, mål och uppdrag.

Läs mer om Skellefteå här:

https://skelleftea.se

Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-09-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "563576".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skellefteå kommun (org.nr 212000-2643)

Arbetsplats
Skellefteå kommun, Kommunledningskontoret

Kontakt
HR-partner, rekryteringscenter
Elin Björkman
0910 - 73 50 00

Jobbnummer
9462148


Prenumerera på jobb från Skellefteå kommun, kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skellefteå kommun, kommunledningskontoret: