Säkerhetssamordnare
Lindesbergs kommun, Kanslienheten / Säkerhetsjobb / Lindesberg
2022-02-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Säkerhetssamordnare" (publicerad 2024-04-09) ⬅️
Visa alla säkerhetsjobb i Lindesberg,
Nora,
Örebro,
Ljusnarsberg,
Skinnskatteberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lindesbergs kommun, Kanslienheten i Lindesberg Kanslienheten är en central stödfunktion som arbetar med att ge stöd och service till politiska företrädare, invånare, medarbetare och chefer i organisationen. Till vår enhet söker vi en Säkerhetssamordnare som kommer ha ett viktigt uppdrag gällande kommunens krisberedskap och säkerhetsarbete. Vi söker dig som har lätt för att bygga relationer och samarbeten, gillar tempo samt är handlingskraftig.
Endast 40 minuter med bil från Örebro finns Lindesberg! Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Som anställd får du friskvårdsbidrag eller motionstimme. Du har möjlighet att leasa förmånscykel och kan semesterväxla för att få fler semesterdagar. Självklart har du även flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta på distans.
Publiceringsdatum2022-02-24ArbetsuppgifterI rollen som säkerhetssamordnare kommer du arbeta kommunövergripande med frågor inom säkerhet och beredskap. Uppdraget har sin grund i gällande lagkrav samt överenskommelserna mellan staten och kommunerna inom krisberedskap och civilt försvar. Du kommer ansvara för utvecklingen av kommunens krisberedskap och krishantering, och vi tror såklart att just du brinner för dessa frågor.
I uppdraget kommer du bland annat ta fram, implementera och upprätthålla strategiska dokument och riktlinjer, så som krishanteringsplaner, kontinuitetsplaner m.m. Du genomför även risk- och sårbarhetsanalyser samt ansvarar för riskhantering.
Du är en god relationsbyggare och arbetar nära våra verksamheter med att ge stöd och råd i beredskapsfrågor till våra chefer. Omvärldsbevakning är även en naturlig och viktig del av uppdraget.
Ett viktigt uppdrag är att långsiktigt driva, utveckla och samordna kommunens kris-, beredskaps- och säkerhetsfrågor. Vidare kommer du att ingå i kommunens krisorganisation.
I uppdraget ingår bland annat att:
• upprätta risk- och sårbarhetsanalyser
• upprätta förslag till handlingsplaner och krisledningsplaner
• genomföra utbildnings- och informationsinsatser
• planera och genomföra övningar
• organisera samverkan för att säkerställa kommunernas områdesansvar
• samverka med länsstyrelsen och andra myndigheter
KvalifikationerVi söker dig som har eftergymnasial utbildning med inriktning mot krisberedskap, totalförsvar och/eller säkerhetsfrågor, alternativt annan likvärdig utbildning. Har du erfarenhet och god kunskap om samhällets krisberedskap, totalförsvarsplanering och säkerhetsskydd är det meriterande för tjänsten. Likaså erfarenhet av utredningsarbete eller projektledning, gärna inom kommunal eller annan offentlig verksamhet. Uppdraget kräver en god juridisk förståelse och goda kunskaper om relevant lagstiftning.
För att bli framgångsrik i uppdraget som säkerhetssamordnare krävs det att du är självgående i ditt arbete och tar ansvar för dina uppgifter samtidigt som du har en god förmåga att skapa relationer och samarbeta med andra. Du kommer ha många interna och externa kontakter vilket gör att vi söker sig som har ett gott omdöme och är skicklig i mötet med människor och i din kommunikatör. Sist men inte minst önskar vi att du har ett genuint intresse för säkerhetsfrågor och förmågan att arbeta strategiskt med frågorna och uppdraget.
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du då kommer att behöva genomgå en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.
ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 800 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLindesbergs kommun, Kanslienheten
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KS:A 2022/5".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lindesbergs kommun (org.nr 212000-2015)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Lindesbergs kommun, Kanslienheten
Kontakt Kanslichef
Anna Lundström
anna.lundstrom@lindesberg.se 0581-810 30 Jobbnummer 6374412
Observera att sista ansökningsdag har passerat.