Redovisningsansvarig

Arvika kommun, Kommunledningsstaben / Redovisningsekonomjobb / Arvika
2025-03-31


Visa alla redovisningsekonomjobb i Arvika, Eda, Sunne, Årjäng, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arvika kommun, Kommunledningsstaben i Arvika

Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss!

Här i västra Värmland, bland vidsträckta sjöar och grönskande skogar, finns en stark glöd som sprider värme och lyser upp. Glöden är vår vision och ledstjärna.

I Arvika kommunkoncern jobbar idag cirka 2 700 kompetenta medarbetare. Välkommen du också!

Publiceringsdatum
2025-03-31

Beskrivning
Vill du vara med och utveckla redovisningsenheten i Arvika Kommun? Vi letar efter dig som brinner för ekonomi och redovisning, och som vill bidra med din expertis för att utveckla och modernisera våra processer och verktyg.

Tillsammans med fem kollegor inom redovisningsenheten ger du stöd och service till hela kommunen i redovisningsfrågor inom drift så väl som investering. Utveckling är en naturlig del av vårt arbete och vi strävar alltid efter att jobba med ständiga förbättringar inom redovisningsområdet. Redovisningsenheten är en del av ekonomistaben som även ansvarar för ekonomi och styrning, verksamhetsstöd och upphandling.

Dina arbetsuppgifter
I rollen ingår ett utvecklings- och rådgivningsansvar där du analyserar, förbättrar och utvecklar redovisningsprocesser, rutiner och system. Du arbetar både strategiskt och operativt med att hantera redovisningsfrågor, såsom att säkerställa korrekta årsbokslut, årsredovisningar och delårsrapporter. Därför söker vi dig som har lätt för att sätta dig in i nya system och som vill vara med och driva utveckling kopplat till digitalisering och effektivisering av ekonomiprocesserna.

I rollen som redovisningsansvarig kommer du jobba i nära samarbete med ekonomichefen och ingå i ekonomichefens ledningsgrupp. Du kommer tillsammans med ekonomichefen arbeta med strategiska utvecklingsfrågor inom kommunkoncernen, inte bara rörande redovisning. Uppdrag och utredningar rörande finansfrågor, ekonomistyrning, budgetprocessen, bolagsstyrning inom kommunens bolagskoncern och utredningar och utvecklingsfrågor i stort. Därav är tidigare erfarenheter inom dessa områden meriterande.

Du kommer också att fungera som en nyckelperson och rådgivare till kommunledning, revisorer och andra avdelningar och bolag, vilket innebär ett stort mått av självständighet i ditt arbete.

Kvalifikationer
- Högskoleutbildning inom ekonomi, med fördel inriktning mot redovisning
- Minst fem års erfarenhet av kvalificerade redovisningsuppgifter, meriterande med erfarenhet från arbete med kommunal redovisning, antingen genom revision mot kommun eller direkt i en kommun
- Erfarenhet av att upprätta sammanställd redovisning eller koncernredovisning, kassaflöden, skatteberäkningar, årsredovisningar och delårsrapporter.
- God administrativ förmåga samt goda system- och Excelkunskaper
- God kunskap i att upprätta formella dokument såsom rutin- och processbeskrivningar, PM, tjänsteskrivelser och andra skriftliga underlag
- Tidigare erfarenhet av att arbeta med finansfrågor, ekonomistyrning och bolagsstyrning är meriterande

För att trivas i rollen ser vi att du är analytisk, strukturerad och lösningsorienterad samt har förmåga att se helheten. Du är en samarbetsvillig kollega och en god kommunikatör som kan presentera komplexa ekonomiska frågor på ett pedagogiskt sätt, både skriftligt och muntligt.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Vad erbjuder vi?
En spännande och utvecklande roll i en framåtriktad kommunkoncern, möjlighet att påverka och utveckla, en konkurrenskraftig lön och möjlighet till personlig och professionell utveckling. Vi är måna om att våra medarbetare trivs, mår bra och får möjlighet att utvecklas. Som en del i det arbetet finns möjlighet till hybridarbete när arbetet tillåter, friskvårdsbidrag, friskvårdstimme och möjlighet att byta semesterdagstillägget mot fler semesterdagar. Goda pendlingsmöjligheter, din framtida arbetsplats ligger endast ett par minuter från Arvika Järnvägsstation.

Om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde i augusti 2025 eller enligt överenskommelse.

Vi ser fram emot att ta emot din ansökan, senast den 21 april.

Övrig information
Arvika kommunkoncern samarbetar med Varbi i rekryteringsärenden och det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av säljbolag.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/66".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arvika kommun (org.nr 212000-1892)

Arbetsplats
Arvika kommun, Kommunledningsstaben

Kontakt
Nils Nordquist
+4657081641

Jobbnummer
9254988

Prenumerera på jobb från Arvika kommun, Kommunledningsstaben

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arvika kommun, Kommunledningsstaben: