Programchef till Strategi och utveckling i Malmö

Region Skåne, Koncernkontoret / Organisationsutvecklarjobb / Malmö
2024-07-05


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Region Skåne, Koncernkontoret i Malmö, Lund, Trelleborg, Helsingborg, Ystad eller i hela Sverige

Gör skillnad. Varje dag.

Är du en trygg ledare som vill arbeta i en roll med många kontaktytor där ditt arbete blir en central del i hur Region Skånes dokument- och ärendehantering utformas och utvecklas? Då ska du söka dig till oss!

Enheten Strategi och utveckling tillhör Koncernkontoret och vi finns i Lund, Malmö och Kristianstad. Vi är ett tiotal medarbetare som arbetar med dokument- och ärendehantering, identitetshantering och behörighetstilldelning. Ett uppdrag är införandet av den gemensamma plattformen för dokument- och ärendehantering DokIT i Region Skåne.

Vi söker nu en programchef till oss. På vår enhet brinner vi för att göra dokument- och ärendehantering smartare och effektivare för alla inom Region Skåne.

Publiceringsdatum
2024-07-05

Arbetsuppgifter
Som programchef ansvar du för att leda arbetet och ett team bestående av specialister, projektledare och externa resurser. Du leder flera parallella införandeprojekt i arbetet med att utforma roadmap, backlogg och att säkerställa att dessa både genomförs och levereras i enlighet med Region Skånes processer.

Det är ditt uppdrag att kommunicera vision och roadmap till både ditt team och intressenter inom programmet, så att alla är informerade och engagerade i projektets mål och framsteg. Tillsammans med uppdragsledarna styr du programbackloggen och säkerställer att den är synlig och begriplig för alla inblandade. Därtill ansvarar du för att flödena inom programmet fungerar smidigt och effektivt.

I dina arbetsuppgifter ingår också att:
• godkänna programmets leveranser
• säkerställa att processer och KPI:er uppfylls i samarbete med uppdragsledarna
• arrangera och delta i demos och workshoppar.

Utöver ditt huvudsakliga fokus med att leda program, team och externa resurser leder du även upphandlingar vid behov. I alla delar av ditt arbete blir kommunikation och samverkan med såväl interna användarorganisationer som externa leverantörer centralt. Arbetet omfattar även informationssäkerhet och informationsstyrning.

Vi utgår från våra lokaler även om distansarbete har blivit en naturlig del av vår vardag. Placeringsorten är Malmö eller Lund. Har du frågor om denna spännande roll får du gärna kontakta oss!

Kvalifikationer
Du har en relevant högskole-/universitetsutbildning alternativt annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig samt goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Därtill har du kunskap och erfarenhet inom risk- och beslutshantering, från akademisk utbildning och/eller arbetslivserfarenhet. Du har praktisk erfarenhet av att leda projekt med Open Text, då detta är själva kärnan i DokIT.

Det är en fördel med kunskap om migrering av dokument till Open Text-miljö och erfarenhet av SmartVy. Likaså ser vi det som positivt om du har tidigare erfarenhet av offentlig sektor.

Kunskap och certifieringar inom följande är meriterande:
• SAFe
• Product Owner/Product Manager
• Program management
• ITIL
• dataskydd och ISO27001.

Som person söker vi dig som har god förmåga att se till både detaljnivå och helheten samt hur dessa inverkar på varandra. I din yrkesroll lockas och drivs du av utmaningar där du får tillämpa din problemlösande analysförmåga för att se konsekvenser och anpassa ditt arbete därefter. Du driver ditt arbete framåt och har en god förståelse för såväl kortsiktiga som långsiktiga utmaningar inom området. Då du i din roll kommer samverka med många olika aktörer ser vi att du är en fena på att skapa och bevara relationer, både inom och utanför den egna organisationen. Vidare planerar du arbetet i förväg, organiserar och prioriterar aktiviteter på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidplaner.

Självklart känner du dig hemma i våra värderingar; välkomnande, drivande, omtanke och respekt som bidrar till trivsel och utveckling. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan! Vi ser fram emot att lära känna dig.

Observera att denna annons finns publicerad under flera olika orter som är kopplade till en huvudannons. Du kan därför komma att slussas vidare när du söker jobbet.

ÖVRIGT
Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt.

Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö.

https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-07-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C201549".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Region Skåne (org.nr 232100-0255)

Arbetsplats
Region Skåne, Koncernkontoret

Kontakt
Elin Åkesson, Rekryterare (För frågor om rekryte
elin.akesson@skane.se
046 - 275 28 51

Jobbnummer
8790382


Prenumerera på jobb från Region Skåne, Koncernkontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Region Skåne, Koncernkontoret: