Processutvecklare med intresse för informationshantering, Kiruna

Polismyndigheten i Norrbottens län / Administratörsjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Norrbottens län i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Kiruna eller i hela Sverige

ARBETSPLATSBESKRIVNING
Rättsavdelningen ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har drygt 850 medarbetare på flera orter i landet.
Enheten Informationsförvaltning ansvarar för att processtyra, utveckla och följa upp polisens verksamhet inom registratur, arkiv och utlämning av allmän handling. Vidare ansvarar enheten för polisens misstanke- och belastningsregister samt tillhandahålla registerutdrag till allmänheten.
SÄKRARE PERSONUPPGIFTER
Enheten ansvarar även för att rekvirera och säkra samordningsnummer inom rättskedjan, dvs. se till att det finns id-uppgifter för de personer som ska lagföras och inte har personnummer.
I syfte att få mer korrekta personuppgifter har folkbok­föringslagen ändrats så att osäkra samordningsnummer kan vilandeförklaras fram till dess att identiteten har kunnat verifierats. Utifrån de nya förutsättningarna ska en förändrad hantering nu införas. Detta både inom polisen och i samverkan med andra myndigheter.
Vi söker nu dig med intresse för informationshantering, trivs i en samordnande roll och vill verka för att arbetet gällande samordningsnummer är ändamålsenligt, effektivt, rättssäkert och enhetligt. Detta både i läget att aktivt arbeta med att säkra personuppgifter såväl som arbeta med att hantera osäkra personuppgifter. Berörda är såväl operativa poliser som handläggare. Arbetet omfattar allt från att i samverkan med andra analysera, ta fram rutinbeskrivningar, genomföra utbildningsinsatser och följa upp.
Detta är en ny funktion och vi rekryterar både en processledare såväl som processutvecklare. Denna rekrytering avser processutvecklare.
ARBETSBESKRIVNING
Som processutvecklare arbetar du nationellt med att samordna, utveckla och följa upp hantering av samordningsnummer utifrån ett helhetsperspektiv och i samverkan med andra myndigheter.
Utifrån fokus på hög informationskvalitet strävar du tillsammans med andra för att uppnå en effektiv, enhetlig och rättssäker hantering. Du arbetar med ständiga förbättringar, både självständigt och tillsammans med andra.
Arbetet innebär i praktiken att sträva efter och säkerställa en enhetlig, rättssäker och effektiv process med hög informationskvalité genom att;
Kartlägga och beskriva både processer och informationsflöden
Följa upp och analysera både processen och informationskvalitén
Uppmärksamma förändringsbehov och initiera och driva förbättringsarbete
Arbeta med förändringsledning och kommunikationsinsatser
Utveckla styrdokument


Arbetet utförs i nära samarbete med registerförvaltningshandläggare, IT-utvecklare, andra processledare och verksamhetsansvariga.
Uppdraget innebär en handfull resor per år inom Sverige.

Publiceringsdatum
2022-02-21

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Akademisk utbildning inom arkivvetenskap, systemvetenskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning eller motsvarande, alternativt annan utbildning kombinerad med relevant erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Några års aktuell och relevant erfarenhet från liknande roll
Erfarenhet av arbete i stor och komplex organisation
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet från offentlig sektor, företrädesvis vid statlig myndighet
Erfarenhet av projektledning och/eller processutveckling och/eller motsvarande
Erfarenhet av metodutveckling och att implementera enhetliga arbetssätt
Erfarenhet av att ha arbetat med informationskvalitetsfrågor kopplat till informations- och personuppgiftshantering

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som processutvecklare har du förmåga att växla mellan kvalitativt utredningsarbete och entusiasmera andra medarbetare inför ett utvecklings- och förändringsarbete. Du är noggrann och strukturerad med mycket god analytisk förmåga, men samtidigt har förståelse för att snabbhet är en kvalitetsfaktor. Du ska ha en mycket god social förmåga och har lätt för att bygga goda relationer inom och utanför Polismyndigheten.
Din förmåga att samarbeta och bygga relationer kännetecknas av förmåga att engagera och entusiasmera verksamhetsansvariga chefer och medarbetare samt förmåga att ge och ta återkoppling. Vi söker en person som fungerar väl även under stress och som under sådana perioder kan bibehålla sitt lugn.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap då tjänsten är placerad i säkerhetsklass.
ÖVRIG INFORMATION
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Kiruna
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Processutvecklare, Rättsavdelningen, Informationsförvaltningsenheten, Registerförvaltning 3
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
ANSÖKAN
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast måndagen den 14/3 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A104.256/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A104.256/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-14

Företag
Polismyndigheten i Norrbottens län

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A104.256/2022 ".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/

Ansökan
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsplats
Polismyndigheten i Norrbottens län

Kontakt
nås via Polisens växel 11414
SACO, Seko ST, Polisförbundet
000 000 000

Jobbnummer
6364098

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten i Norrbottens län

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten i Norrbottens län: