Processledare med inriktning Arbetsmarknad

Perstorps kommun / Personaltjänstemannajobb / Perstorp
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla personaltjänstemannajobb i Perstorp, Klippan, Örkelljunga, Hässleholm, Höör eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Perstorps kommun i Perstorp, Hässleholm eller i hela Sverige

Vill Du arbeta på en plats med optimism, där utveckling och lösningsfokus är framträdande drag? Där service, engagemang och bemötande är viktiga ledord och där Du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Kan du bidra till denna anda, då är Perstorps kommun rätt för dig!

Perstorps kommun ligger centralt i norra Skåne och omsluts av en underbar natur som är så påtaglig att Du femhundra meter från stationen befinner Dig i skogsbrynet vid en vacker sjö. Ändå är omvärlden inte långt borta. Du når Malmöregionen på en dryg timme med bil eller tåg, Göteborg på drygt två timmar. Helsingborg ligger inom 40 minuter. Kommunen har drygt 7 500 invånare och ca 560 tillsvidareanställda.




Publiceringsdatum
2021-12-21

Beskrivning
Arbetsmarknadsenhetens främsta uppdrag är att aktivt arbeta för att fler invånare blir självförsörjda och samtidigt hjälpa det lokala näringslivet att få rätt kompetens.

Genom samordnade insatser stöttas invånare utan arbete till att stärka sin ställning på arbetsmarknaden, och genom arbete eller studier i slutändan stå för sin egen försörjning. Arbetsmarknadsenheten (AME) erbjuder olika arbetsmarknadsinsatser så som praktik, individuell vägledning, gruppvägledning och matchning mot offentliga såväl som privata arbetsgivare. I dagsläget är verksamhetens främsta målgrupp individer som står långt ifrån arbetsmarknaden och som uppbär ekonomiskt bistånd. Den ständiga förändring som sker inom den nationella arbetsmarknadspolitiken ställer höga krav på verksamhetens flexibilitet och anpassningsförmåga utifrån kommunernas roll i denna, och utifrån de lokala behoven som finns i Perstorp.

Samverkan är av största vikt för verksamheten. Framförallt med kommunens andra verksamheter och det lokala näringslivet, men även med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, sjukvården och de 11 kommunerna inom Familjen Helsingborg-nätverket. Projekt bedrivs också genom FINSAM NNV Skåne och Europeiska socialfonden (ESF).

Arbetsmarknadsenheten är just nu inne i en spännande förändringsresa där vi framförallt fördjupar samarbetet med våra kollegor inom enheten för ekonomiskt bistånd, den kommunala vuxenutbildningen, men även med andra verksamheter inom kommunen. Det övergripande syftet är att genom tidiga parallella insatser och tvärsektoriell samverkan tillsammans motverka och bryta segregationen i Perstorps kommun. Detta utifrån en av kommunfullmäktige beslutad handlingsplan för förbättrad folkhälsa som sträcker sig fram till 2030.

Arbetsmarknadsenheten består i dagsläget av 5 medarbetare.

Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu en processledare till vårt team att främst arbeta med processer på strategisk såväl som operativ nivå. Dels i rollen som processledare för Perstorp i FINSAM-projektet Första steget som vi har tillsammans med Klippans kommun, som riktar sig till utrikesfödda kvinnor med fokus på metodutveckling i arbetet med att stötta deltagarna till arbete eller utbildning. Dels med Arbetsmarknadsenhetens processer kopplat till den tvärsektoriella samverkan internt i kommunen och även kopplat till det lokala näringslivet. Arbetet innebär bland annat följande:

1) Medverka i projektledningen för Första steget utifrån upparbetad metodhandbok och process, tillsammans med motsvarande processledare i samverkande kommun, Klippan. Detta fram tills att projektet upphör vid årsskiftet 2022/2023;

2) Processutveckling och samverkan med interna, externa och/eller anvisande aktörer kring gemensamma klienter;

3) Fördjupad kontakt med arbetsgivare för att vara behjälpliga i rekryteringsprocessen och arbeta för att tillgodose de kompetensbehov som finns genom matchning mot deltagare;

4) Medverka i strategiska arbetsmarknadsnätverk och förekommande regionala projekt;

Som medarbetare på Arbetsmarknadsenheten ingår du också i ett team där vi alla genom engagemang, service och professionellt bemötande, tillsammans arbetar för att nå våra uppsatta verksamhetsmål. Det innebär att var och en oavsett roll stöttar upp där det finns behov, bland annat med innebörden:

- att i samarbete med andra utreda, planera och genomföra olika typer av arbetsmarknadsinsatser;
- att motivera, vägleda och stötta klienter till att stärka sin ställning på arbetsmarknaden, med slutmålet att bli självförsörjande;
- höga krav på dokumentation och uppföljning, samt ett kvalitetsansvar genom hela processen;

I din roll är du högst delaktig i verksamhetens utveckling och har möjlighet att påverka våra olika processer, utveckla och testa egna idéer och använda dina egna eventuella nätverk och fokusområden/spetskompetenser.

Vår verksamhet bygger på tillit, respekt och förståelse för varandra, ett stort engagemang och en

positiv anda med högt i tak.

Kvalifikationer
Vi söker dig med adekvat högskoleexamen eller annan kompetens/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig och relevant för tjänsten. Du har minst tre års relevant arbetslivserfarenhet och även erfarenhet av relationsbyggande arbete i syfte att utveckla och upprätthålla goda relationer till olika samarbetsaktörer. Erfarenhet av projektledning och processtyrning är meriterande.

För att lyckas i rollen behöver du inneha följande egenskaper/förmågor:

- God samarbetsförmåga, där respekt, tillit och prestigelöshet är av största vikt;
- Relationsskapande och utåtriktad som skapar och underhålla professionella relationer;
- Initiativtagande till att sätta igång aktiviteter, uppnå resultat och även slutföra det som påbörjats;
- Självgående som tar ansvar för sin uppgift och på ett strukturerat sätt driver processer framåt;
- Administrativ förmåga och god datorvana, utifrån höga krav på dokumentation samt processutveckling i verksamhetssystem;
- Strategisk lagd med ett helhetsperspektiv, som ser på sakers långsiktiga betydelser och konsekvenser och anpassar sina handlingar till detta;
- God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift;

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor
Antal lediga tjänster: 1

Anställningsform: Tillsvidareanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Intervjuer planeras att genomföras under februari månad.



Inför rekryteringen har vi tagit ställning till rekryteringsvägar och publiceringskanaler, varför vi vänligen undanber oss all kontakt med försäljare i detta ärende.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Snarast enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Perstorps kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/63".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Perstorps kommun (org.nr 212000-0910)

Arbetsplats
Arbetsmarknadsenheten

Kontakt
Peter Lindow
0435-39195

Jobbnummer
6199465

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Perstorps kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Perstorps kommun: