Postdoktor (2 år) i matematikdidaktik
Umeå universitet, Teknisk-naturvetenskaplig fakultet / Högskolejobb / Umeå
2020-01-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Postdoktor (2 år) i matematikdidaktik" (publicerad 2024-05-17) ⬅️
Visa alla högskolejobb i Umeå,
Vännäs,
Nordmaling,
Vindeln,
Robertsfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Umeå universitet, Teknisk-naturvetenskaplig fakultet i Umeå,
Nordmaling,
Örnsköldsvik,
Kiruna,
Huddinge eller i
hela Sverige Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Hos oss finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta innovations- och samverkansmöjligheter. Fler än 4 300 medarbetare och 33 000 studenter har redan valt Umeå universitet. Välj oss du också.
Postdoktor (2 år) i matematikdidaktik
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik (NMD, nmd.
umu.se) söker en postdoktor som ska arbeta med forskning inom i matematikdidaktik, särskilt med inriktning mot matematikundervisning och problemlösning. Anställningen är på heltid med tillträdesdatum 15 mars 2020, eller enligt överenskommelse.
Projektbeskrivning och Arbetsuppgifter
Forskning i matematikdidaktik vid Umeå universitet (www.umu.se) bedrivs tvärvetenskapligt inom Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM,
www.ufm.umu.se), som är en av Nordens största matematikdidaktiska forskningsmiljöer. Den nu utlysta anställningen knyts till forskningsprojektet "Designprinciper för matematikundervisning," som delfinansieras av Vetenskapsrådet, och till forsknings- och utvecklingsprojektet "Undervisning som stödjer elevers kreativa problemlösning i matematik," som delfinansieras av Skolforskningsinstitutet. Projekten ingår som delar i forskningsprogrammet Learning by Imitative and Creative Reasoning (LICR) som inkluderar ett femtontal forskare.
Det är välkänt från matematikdidaktisk forskning att nyckeln till att bredda och fördjupa elevers matematiska kompetens är att de engagerar sig i konstruktion av uppgiftslösningar (dvs. icke-rutinmässig problemlösning). Det är även känt att den vanligast förekommande undervisningen istället bygger på elevers imitation av givna lösningsmetoder, vilket leder till snabbt men begränsat och ytligt lärande. Vi vet dock lite om varför och under vilka förutsättningar konstruktionsbaserad uppgifts- och undervisningsdesign kan främja lärande, och det finns en brist på mer specifikt vetenskapligt stöd för att utforma sådan undervisning. Målet med projekten är att klargöra hur konstruktions- respektive imitationsdesign av undervisning påverkar elevers lärande, samt att tillsammans med medverkande lärare utveckla och studera specifika förslag till strategier för lärares interaktion med elever som behöver hjälp med att lösa problem via sina egna resonemang. Postdoktorsanställningen ska komplettera LICR-programmets pågående forskning om uppgiftsdesign med ny forskning om undervisningsdesign genom att tillsammans med forskagruppen utveckla och testa såväl designprinciper, dvs. teoretiska insikter som kan vägleda praktisk design av undervisning, som konkreta strategier för undervisning. Forskningen förväntas tillföra kunskaper om hur sådana strategier kan formuleras och konkretiseras, under vilka förutsättningar de är funktionella samt vilka effekter de får för lärares klassrumspraktik och elevers lärande.
Huvudsaklig arbetsuppgift är att bedriva forskning inom matematikdidaktik, till större delen inom forskningsprojekt enligt ovan. Postdoktorn kommer att delta i forskningens alla olika faser: planering, försöksdesign, datainsamling, analys och vetenskapligt skrivande, samt även planera och genomföra den samverkan med lärare och skolor som ingår i projektet. Projektet baseras i första hand på interventionsförsök i klassrum, och detta studeras med både kvalitativa och kvantitativa metoder. Postdoktorn förväntas att inom anställningen samverka med forskarna inom projektet och programmet, och även att delta aktivt i institutionens och UFM:s forskningsmiljöer.
Inom anställningen ges också möjlighet att under en del av tiden genomföra egna forskningsaktiviteter, till exempel driva egna forskningsstudier, initiera nya samarbeten, söka forskningsmedel eller färdigställa manuskript. Dessutom kan undervisning inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå ingå, upp till 20 % av heltid.
Publiceringsdatum2020-01-27KvalifikationerVi söker dig med en doktorsexamen i matematikdidaktik, pedagogiskt arbete med inriktning mot matematik eller närliggande ämnesområde. Behörig att anställas som postdoktor är den som avlagt doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. I första hand bör den komma ifråga som avlagt examen högst tre år före ansökningstidens utgång. Om det finns särskilda skäl kan den komma i fråga som avlagt doktorsexamen tidigare. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet eller klinisk tjänstgöring, förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer eller andra liknande omständigheter. Eftersom forskningsprojektet innebär datainsamling i svenska skolor finns ett krav på goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift.
Vetenskaplig skicklighet utgör den primära bedömningsgrunden och bedöms i första hand genom kvalitet och omfattning av vetenskaplig produktion. Allmänna bedömningsgrunder i övrigt är god samarbetsförmåga samt den kompetens och lämplighet utöver detta som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.
Det är meriterande med erfarenhet av forskning med inriktning mot matematikundervisning och problemlösning.
Så ansöker duEn fullständig ansökan ska innehålla:
- Ett personligt brev med beskrivning av varför du är intresserad av denna anställning och hur du kan bidra till forskningsinriktningen Learning by Imitative and Creative Reasoning (max två sidor)
- CV/meritförteckning
- Publikationslista
- Kopia av doktorsexamensbevis och andra relevanta intyg eller dylikt
- Kopia av doktorsavhandlingen
- Kopior av (max 3) egna vetenskapliga arbeten särskilt relevanta för forskningsinriktningen
- Namn och kontaktinformation till två referenspersoner
- Övriga handlingar du vill åberopa
Ansökan ska vara skriven på svenska. Du ansöker via Umeå universitets rekryteringssystem Varbi. Sista ansökningsdag är dag månad 20200302.
Kontaktuppgifter för detta jobbEventuella ytterligare frågor om projektet eller ansökan bör riktas till prefekt Helena Näs (
helena.nas@umu.se) eller till professor Johan Lithner (
johan.lithner@umu.se).
Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 100% Tillsvidareanställning
Ersättningmånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-03-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagUmeå universitet, Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AN 2.2.1-124-20".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Umeå Universitet (org.nr 202100-2874)
Arbetsplats Umeå universitet, Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Jobbnummer 5063775
Observera att sista ansökningsdag har passerat.