Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Södertälje, Botkyrka, Huddinge, Sundbyberg, Stockholm eller i hela Sverige

Personlig handläggare till Avdelningen för funktionsnedsättning med placering på flera orter i Stockholm;

Sollentuna, Sundbyberg, Alvik, Älvsjö och Södertälje.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Nu söker vi personliga handläggare med inriktning assistansersättning, handikappersättning, aktivitetsersättning, vårdbidrag och sjukersättning. Det kan även bli aktuellt för dig att arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller med funktionsnedsättning.

Assistansersättning: Kunder som på grund av sjukdom eller funktionshinder behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Som kundens personliga handläggare utreder du om kunden behöver personlig assistans.                                                                                                                               

Handikappersättning: Kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt. Du utreder de behov av hjälp och tillsyn som beror på sjukdomen och/eller funktionsnedsättningen.

Aktivitetsersättning: Kunder som är mellan 19 och 30 år och som ansöker om aktivitetsersättning på grund av en funktionsnedsättning eller andra medicinska skäl. Du informerar och vägleder kunden rätt. Målet är att stödja kunderna ut i ett aktivt deltagande i arbets- eller samhällslivet.

Vårdbidrag: Kunder med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Som personlig handläggare utreder du behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.

Sjukersättning: Kunder som kanske aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukersättning. Du informerar och vägleder kunden rätt. I vissa situationer utreder du också kundens behov av och möjlighet till att delta i rehabiliterande och samordnade insatser.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Meriterande om du har:

• arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• kunskaper om arbetsmarknaden

För inriktningen aktivitetsersättning och handikappersättning även meriterande med:

kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar

Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Övrigt: Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Publiceringsdatum
2016-09-02

Kontaktuppgifter för detta jobb
Se vår hemsida

Ansökan: Välkommen med din ansökan senast den 18 september 2016 märkt med dnr 050729-2016. Bifoga CV där du beskriver utbildning och erfarenhet samt personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-09-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
3026635

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: