Överförmyndarhandläggare
Kommunledningsförvaltningen, Kumla kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Kumla
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Kumla,
Hallsberg,
Örebro,
Askersund,
Laxå eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kommunledningsförvaltningen, Kumla kommun i Kumla Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 21 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.
Publiceringsdatum2019-01-17ArbetsuppgifterSom överförmyndarhandläggare kommer du självständigt att utföra arbetsuppgifter som bland annat att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare, utreda förutsättningarna för ställföreträdarskap, ansöka hos tingsrätten om anordnande och upphörande av godmanskap och förvaltarskap, rekrytera gode män och förvaltare. I uppgiften att utöva tillsyn ingår exempelvis att granska redovisningar, men även att stödja och utbilda gode män och förvaltare i sina uppdrag. Som överförmyndarhandläggare har du ett varierat arbete som innefattar båda sociala, ekonomiska och juridiska aspekter. Du har kontakt med gode män, förvaltare, förmyndare och huvudmän och samverkar med olika aktörer för att följa upp hur ställföreträdare hanterar sina uppdrag, du informerar om verksamheten i olika sammanhang i syfte att sprida kunskap och rekrytera gode män och förvaltare, du granskar ekonomisk redovisning, du företräder överförmyndarkansliet i tingsrätten samt gör utredningar och bedömningar utifrån aktuell lagstiftning.
Du kommer att arbeta tillsammans med andra överförmyndarhandläggare och en teamledare. Vi arbetar gemensamt över kommungränserna, men varje överförmyndarhandläggare har ansvar för sina tilldelade ärenden. Vi har ett arbetssätt som präglas av samarbete med regelbundna teamträffar och samråd. Verksamheten har ett ständigt pågående utvecklingsarbete och två av våra fokusområden är digitalisering och processkartläggning.
KvalifikationerVi söker dig som är utbildad ekonom, socionom, jurist eller har motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är önskvärt att du har goda kunskaper i familjerätt, privatekonomi samt att du har erfarenhet av myndighetsutövning.
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper som initiativ-, samarbets- och planeringsförmåga samt lyhördhet i kontakter med människor. Du måste ha god datavana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Då tjänsten innebär vissa resor till samarbetskommunerna erfordras B-körkort.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Kumla kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Vikariat från den 18 april och ett år.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-02-03
Ange följande referens när du ansöker: Klf 1/2019
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnnika Hallberg
annika.hallberg@kumla.se 019-588130
Sofia Wentzell 019 58 80 00
FöretagKommunledningsförvaltningen, Kumla kommun
AdressKommunledningsförvaltningen, Kumla kommun
Torget 1
69280 Kumla
KontorsadressStadshuset, Torget 69280 Kumla
Jobbnummer 4560736
Observera att sista ansökningsdag har passerat.