Ny chef för Radiosporten!
Sveriges Radio AB / Chefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla chefsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Radio AB i Stockholm,
Solna,
Huddinge,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige Brinner du för direktsänd sport, nyheter och poddar?
Har du stor drivkraft, älskar nyhetspuls och vet vad som fungerar för att engagera en publik? Brinner du för att utveckla nya format, med ljudet som grund och har ett stort intresse och kunnande inom sportområdet? Då kanske du är den nya chefen för Radiosporten!
Nyhetspuls med avtryck hos miljontals människor
Genom Radiosporten ska publiken få den bästa och mest angelägna idrottsupplevelsen, vare sig den lyssnar direkt på Sportextra i P4, på en podd, ett nyhetsklipp, en dokumentär eller följer Radiosporten via sociala medier. Radiosporten direktsänder från mästerskap och matcher, gör granskningar och producerar poddar och dokumentärer. Nyheter har en självklar plats i programmet, och resultatet av nyhetsarbetet ska märkas genom fördjupningar och uppföljningar, både i FM och digitalt.
Radiosportens "Sportextra" är Sveriges mest lyssnade radioprogram, och Radiosporten har sändningsrättigheter till så gott som alla stora mästerskap och evenemang, som OS, VM och EM, vilket gör produkten unik i sin bredd. Sportextra, som nyligen vann Guldörat för årets radioprogram i Sverige, är närvarande och angeläget, roar och granskar, är överraskande och en lägereld där stora delar av svenska folket samlas vid de stora idrottsliga ögonblicken.
En självklar uppgift är att driva den fortsatta utvecklingen av såväl nya, digitala erbjudanden och av Sportextra, som varje vecka är en naturlig källa till nyheter och underhållning för miljontals människor. Radiosporten ska vara en angelägenhet för många, med röster och perspektiv som hörs och ger avtryck i såväl radio som poddar och nyheter.
En tydlig ledare som får saker i mål
Som redaktionschef är du ansvarig utgivare och publicistisk chef för Radiosportens produktion på alla plattformar. Du driver Radiosportens strategiska utveckling i linje med företagets mål, vision och redaktionella uppdrag. Du ansvarar för en god och utvecklande arbetsmiljö, för utveckling av såväl nyhetsarbete som evenemangs- och matchsändningar. Du lägger en budget och ansvarar för att den är i balans.
Du brinner för att utveckla människor och är nyfiken på att testa nytt, med publikens beteenden och intressen som en självklar grund. Du ser möjligheter i den ljudboom som ytterligare bidragit till att utbudet för sport exploderat.
Du är mål- och resultatorienterad och van att jobba strategiskt. Du är en god relationsbyggare och en ledare som har förmågan att både vara inlyssnande samt engagera och motivera dina medarbetare. Din starka kommunikativa förmåga, tydlighet, struktur och beslutsamhet gör att du får med dig både grupper och individer framåt samt når uppsatta mål. Du förstår vikten av att höra och se dina medarbetare och hittar sätt att följa och återkoppla redaktionens arbete där nyhetstopparna i vardagen ofta inträffar på kvällar och helger. Du har förmåga att leda även medarbetare på distans.
I denna roll driver du ett engagerat ledningsteam för Radiosporten och ingår som redaktionschef också i ledningen för Område Mälardalen, där Radiosporten ingår tillsammans med ett antal riksredaktioner och lokala kanaler. Du är chef över en verksamhet på ca 30 medarbetare plus externa experter och frilansar. Verksamheten är spridd över landet och huvudredaktionen ligger i radiohuset i Stockholm.
För att lyckas i arbetet behöver du ha:
• Journalistisk utbildning eller motsvarande erfarenhet
• Erfarenhet från chefs- eller arbetsledarroll på en redaktionell arbetsplats
• Erfarenhet av och förmåga att driva och leda förändringsarbete
• God förmåga att kommunicera vision, budskap och skapa engagemang och förståelse för uppdrag
• Erfarenhet av att coacha, utveckla och återkoppla medarbetare
• Förmåga att strategiskt driva och utveckla verksamheten för alla våra plattformar
• Stark publicistiskt nyhetsdriv och stor vana av publicistiska frågor
• Erfarenhet av och förmåga att ge plats åt många olika röster och perspektiv
• Stort och brett intresse för sport och sportbevakning
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete på en sportredaktion
• Erfarenhet/förmåga av att organisera arbetet i en ledningsgrupp
• Erfarenhet av budget-, arbetsmiljö- och personalansvar
• Erfarenhet av nyhets- och aktualitetsradio
Ansökan och kontaktuppgifter
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm. Sista ansökningsdag är den 2 oktober. Vänta inte med att söka då vi intervjuar kandidater löpande.
Frågor om tjänsten: Jakob Sillén, områdeschef Mälardalen,
jakob.sillen@sr.seFrågor om rekryteringen: Paula Trost, HR-partner,
paula.trost@sr.seFacklig kontakt, SJF: Linn Nenzén,
linn.nenzen@sr.seFacklig kontakt, Unionen: Erland von Heijne,
erland.von_heijne@sr.seFör övriga fackförbund hänvisar vi till respektive klubbs kontor på Sveriges Radio i Stockholm. Dessa nås via växeln, tel 08-784 00 00.
Varaktighet, arbetstid
• -
Publiceringsdatum2022-09-07ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-10-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSveriges Radio AB
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Radio AB (org.nr 556419-3232)
Jobbnummer 6955709
Observera att sista ansökningsdag har passerat.