Nämndsekreterare till barn- och utbildningsförvaltningen

Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
2025-12-05


Visa alla administratörsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salems kommun är en levande och trygg plats där natur och grönområden alltid är nära till hands. Här bor drygt 17 000 invånare och här har strax över 1000 företag sin verksamhet. I Salem utvecklas kommunens verksamhet i nära dialog med invånarna.

Kommunen har närmare 1000 anställda och verksamheten genomsyras av våra kärnvärden hållbarhet, trygghet och delaktighet. Vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Salem är en välkomnande och inkluderande kommun där alla känner sig hemma.Arbetsplatsbeskrivning
Barn- och utbildningsförvaltningen är kommunens största förvaltning med drygt 400 medarbetare. Förvaltningen leds av en förvaltningschef/skolchef som har nio medarbetare i en stabsfunktion där nämndsekreteraren ingår.

Vi söker nu en nämndsekreterare för att stärka den administrativa och juridiska kompetensen inom förvaltningen. Rollen innebär ett brett uppdrag där struktur, ordning och reda är avgörande för att säkerställa en effektiv och rättssäker hantering av ärenden.

Publiceringsdatum
2025-12-05

Dina arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare ansvarar du för att hantera och utveckla förvaltningens administrativa processer. Du är stöd till nämnden och förvaltningschefen i nämndsprocessen. Du förbereder och kvalitetssäkrar ärenden till nämnden, inklusive revidering av olika styrdokument och rapportering av internkontroll. Du säkerställer att handlingar och beslutsunderlag är juridiskt och språkligt korrekta samt hanterar allmänna handlingar och sekretessprövning enligt gällande lagstiftning.

Du har en central roll i registrering och diarieföring som förvaltningens registrator samt ansvarar för skolskjutsärenden, inklusive ekonomiska avstämningar. Vidare samordnar du internkontrollsarbetet och bevakar efterlevnaden av juridiska och ekonomiska riktlinjer.

Du samordnar inköp, kompetensutvecklingsinsatser och hanterar inkomna klagomål inom verksamheten. Vid behov bistår du med juridiska och språkligt korrekta yttranden till myndigheter. Tjänsten omfattar även administrativt arbete kopplat till samverkan enligt gällande samverkansavtal.

I din roll har du många kontaktytor, både med förtroendevalda, tjänstemän och medborgare, vilket kräver en god kommunikativ förmåga och en serviceinriktad inställning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom relevant område, gärna samhälls- eller, statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller liknande, alternativt erfarenhet och utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Vi vill att du har:

• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning.

• Goda kunskaper i de lagar som styr den kommunala verksamheten som kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen.

För att klara uppgiften är det viktigt att du har en väl utvecklad kommunikativ förmåga i svenska, såväl i tal som i skrift. Du kan arbeta självständigt och strukturerat men har ändå en förmåga att kunna anpassa dig efter ändrade omständigheter. Vi söker dig som är serviceinriktad och trygg och som trivs med att jobba tillsammans med andra för att lösa uppgifter.

Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på 80-100 % med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag 22 december, 2025.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Salems kommun (org.nr 212000-2874), http://www.salem.se

Kontakt
Förvaltningschef/skolchef
Anna Widing
anna.widing@salem.se

Jobbnummer
9630900

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: