Nämndsekreterare

Marks kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen / Administratörsjobb / Mark
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Mark, Härnösand, Timrå, Sundsvall, Kramfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Marks kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen i Mark, Mölndal eller i hela Sverige

Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop - för det gör vi också.

Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa - både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och hundratals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar.

Du kommer att arbeta på den centrala förvaltningen i Kinna, där förvaltningsgemensamma funktioner är samlade och leds av administrativ chef. Du kommer att ha ett gott gäng kollegor som arbetar med bland annat administrativ handläggning, utredningar, registratur, juridiskt stöd till verksamheterna och systemförvaltning. I kommunhuset i Kinna finns även kommunstyrelsens förvaltning och andra fackförvaltningar, där kommunsekreterare och andra nämndsekreterare arbetar. Nämndsekreterarna i Marks kommun har ett gemensamt forum som träffas regelbundet.

Publiceringsdatum
2023-06-26

Arbetsuppgifter
Du ansvarar för att samordna nämndens ärenden och administration vilket innebär att planera möten, skriva protokoll samt att hålla i processen att färdigställa ärenden till nämnden. Uppdraget innebär allt från juridiska frågor till formalia före, vid och efter sammanträdena. Arbetets upplägg sker enligt tidsplaner och styrs av nämndprocessen vilket innebär att du ofta arbetar mot någon form av deadline. Du fungerar som rådgivare i frågor kring ärendehantering och i arbetet ingår att skriva vissa beslutsunderlag till nämnden. I din roll som nämndsekreterare utbildar du och stödjer handläggare och chefer i att skriva och granska tjänsteskrivelser och du introducerar och stödjer förtroendevalda i praktiska frågor kring nämnduppdraget. Du kan också komma att handlägga ärenden till nämnden och vid behov även föredra ärenden vid presidie- och nämndmöten.

Som nämndsekreterare blir du navet i nämndprocessen och stödet till våra politiska företrädare, förvaltningsledning och handläggarfunktioner i relaterade frågor. Du ska säkra att den politiska gången följs i enlighet med gällande lagstiftning och Marks kommuns fastställda styrdokument. Du har huvudansvar för nämndadministration utifrån planering och sammanställning av handlingar till nämnden. Som nämndsekreterare genomför, samordnar och stödjer du förvaltningens arbete med ärendehantering, nämndadministration, diarieföring, arkivering och informationshantering. Du arbetar också med kvalificerat utredningsarbete och tillsammans med dina kollegor deltar du i det administrativa stödet till nämnden, förvaltningsledningen, enheterna och utvecklingen av det samma. Du kommer att arbeta med:
• Nämndens administration: ärendelistor, kallelser, möteshandlingar, protokoll, arvoden
• Arkiv- och informationshantering
• Dataskyddsfrågor
• Systemadministration i ärendehanteringssystemet Public 360 samt NetPublicator
• Utredningar
• Tätt samarbete med och back-up för registrator
• Övriga administrativa uppgifter som uppkommer på förvaltningen

Ovanstående arbetsuppgifter kan förändras beroende på vem som anställs och om arbetsuppgifter fördelas annorlunda.

Inför hösten kommer förvaltningen att få ett antal nya chefer på ledningsnivå. Detta innebär att du kommer vara en viktig medspelare i att bygga det nya laget. Du kommer utgöra ett värdefullt stöd i att utbilda den nya förvaltningsledningen i frågor kring ärendehantering, myndighetsutövning, kommunallagen, politisk styrning med mera.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Relevant högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller liknande
• Erfarenhet av att arbeta som nämndsekreterare, så att du har god kunskap om formaliakrav
• Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom statlig eller kommunal förvaltning
• Erfarenhet av utredande arbetsuppgifter och framtagande av underlag till beslut i nämnd
• Goda kunskaper om de lagar och regler som styr det kommunala beslutsfattandet, som kommunallagen, förvaltningslagen, regelverket om offentlighet och sekretess samt dataskydd/GDPR
• Hög digital mognad där du aktivt har arbetat i Officepaketets olika program och digitala ärendehanteringssystem
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska då du kommer medverka i utformningen av tjänsteskrivelser med mera.

Det är meriterande om du har erfarenhet av:

• Arbete inom kommun och kunskap om dess styrning och organisation
• Ärendehanteringssystemet Public360 och Netpublicator
• Arbete med registratur/diarieföring
• Sekretessprövning av allmänna handlingar utifrån offentlighet- och sekretesslagen
• Utbildningsområdet, arbetsmarknadsfrågor, integrationsfrågor, skollagen

Vid intervjun kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser:

Du är professionell i din yrkesutövning, serviceinriktad, tillmötesgående och du anstränger dig för att hitta lösningar och gör ditt yttersta för att vara ett gott stöd till förtroendevalda och kollegor. Du är ansvarskännande och arbetar systematiskt för att uppsatta tidsramar ska hållas. Du har god förmåga att se helhet och sammanhang samtidigt som du är noggrann med detaljer. Du kan arbeta självständigt och är även en god samarbetspartner, du kan prioritera och klarar av att hantera olika situationer som uppstår på ett lugnt och lösningsfokuserat sätt. Du är van vid att jobba med och förstår komplicerade språkliga underlag och du kan även producera egna dokument av hög kvalitet.

Är det dig vi söker? Tveka inte att höra av dig eller ansök med detsamma!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-07-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C146456".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Marks kommun (org.nr 212000-1504)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Marks kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen

Kontakt
Verksamhetschef
Marie Tell
Marie.Tell@mark.se

Jobbnummer
7915057

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Marks kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Marks kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen: