Momsspecialist till Stena Line
Ogunsen AB (publ) / Redovisningsekonomjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla redovisningsekonomjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ogunsen AB (publ) i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Öckerö eller i
hela Sverige Söker du en spännande utmaning och vill fördjupa dina expertkunskaper inom momsområdet?
Vi söker nu en momsspecialist som övergripande ska ansvara för Stena Lines momsfrågor inom alla verksamheter och bolag. Stena Line består av ca 35 bolag och redovisar moms i 11 länder. Tjänsten är placerad på vårt nya moderna kontor i Göteborg, där Stena Line har ett shared service center inom Finance, där huvuddelen av koncernens ekonomiprocesser sköts.
Publiceringsdatum2022-09-12Dina arbetsuppgifterTjänsten som momsspecialist hos oss på Stena Line är en roll som ska upprätthålla en korrekt momshantering och implementera ändringar vid behov, som kan komma av förändringar i verksamheten eller nya lagar och regler. Du håller dig löpande uppdaterad vad gäller lagstiftning inom området.
Stena Line har en komplex verksamhet som berör många olika momsområden, varför det krävs goda kunskaper och förståelse av lagstiftning och tillämpning. Bland våra specialområden finns internationella passagerar- och frakttransporter samt försäljning och konsumtion ombord på fartyg i internationell trafik.
Du kommer att interagera med, och vara support i momsfrågor till hela organisationen. Ansvaret för att upprätta periodisk rapportering av moms ligger på andra personer inom respektive bolag.
På lite längre sikt, ser vi också möjligheten att du kan ta ett övergripande ansvar för momsfrågor inom Stena AB-koncernen, där Stena Line ingår.
Huvudsakliga ansvarsområden:
• Ansvarig för moms i samtliga Stena Lines verksamheter där du driver förändringar och ser till att man har rätt setup i förhållande till lagar och existerande affärsmodeller
• Övervaka förändringar av lagar och processer i förhållande till rapportering
• Delaktig i projekt för att se till att momsfrågorna efterlevs korrekt
• Proaktivt utföra undersökningar kopplade till affären för att säkra juridisk efterlevnad
• Vara del av interna nätverk inom Finance och Stena AB-koncernen för utbyte av idéer och information
• Koordinera och agera support till de som rapporterar moms i Stena Line
• Huvudansvarig för redovisningsrelaterade momsfrågor
• Utbilda organisationen i momsrelaterade frågor
• Upprätthålla kontakt med externa rådgivare
Kvalifikationer och personliga egenskaper
Vi söker dig som är civilekonom eller har motsvarande utbildning och med flera års erfarenhet inom momsområdet. Vi ser att du har fördjupade kunskaper inom något specialområde inom moms. Du har goda grundläggande kunskaper inom redovisning. Det är viktigt att du behärskar både svenska och engelska.
Du är en person som är analytisk och strukturerad. Vi tror att du brinner för momsfrågor och trivs med komplexa frågeställningar. Du är proaktiv och driver dina ansvarsområden självständigt. Du skapar förtroende i organisationen och har en hög kommunikativ förmåga.
Om Stena Line
Som en ledare inom hållbar sjöfart har Stena Line Europas största linjenätverk och fokuserar på transport av både passagerare och frakt. Vi är över 4300 medarbetare över hela Skandinavien, runt om i Storbritannien och Baltikum och det är tillsammans vi skapar vår framgång. Resan börjar med oss!
Att arbeta på Stena Line är synonymt med en säker arbetsplats och en bra balans mellan arbete och fritid, med flexibilitet att delvis kunna jobba på distans. För oss är det viktigt att vi arbetar för att upprätthålla och utveckla en arbetsmiljö som är hållbar, fri från trakasserier och som ger lika möjligheter till alla. Vi tror på jämlikhet, mångfald och inkludering - och välkomnar alla sökande.
Så ansöker duI denna rekrytering samarbetar Stena Line med SJR in Sweden AB (SJR). Skicka in din ansökan senast 30 september. För att söka tjänsten går du in på
www.sjr.se (
http://www.sjr.se). Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt. För frågor kring tjänsten eller ansökningsprocessen vänligen kontakta Talent Acquisition Manager Susanna Filipsson på 072-394 33 34. Vänligen notera att vi tyvärr inte tar emot ansökningshandlingar via e-post.
Vi arbetar kompetensbaserat och använder oss av arbetspsykologiska tester som en del av urvalsprocessen. Allt för att säkerställa en fördomsfri och rättvis rekryteringsprocess
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla känsliga personuppgifter, såsom exempelvis uppgifter om hälsa, religiös eller filosofisk övertygelse, politiska åsikter eller facktillhörighet.
Om tjänsten, utifrån behörighet, mandat och påverkanskraft, motiverar en bakgrundskontroll eller kreditupplysning kan sådan komma att genomföras under rekryteringsprocessen avseende slutkandidat.
Varmt välkommen med din ansökan!
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter se vår Integritetspolicy (
https://sjr.se/integritetspolicy/)Titel:
Varaktighet, arbetstid
Heltid Anställningstid enligt överenskommelse
ErsättningLön enligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-09-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagOgunsen AB (publ)
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ogunsen AB (publ) (org.nr 556443-2929),
http://www.sjr.se/ Arbetsplats SJR
Kontakt Susanna Filipsson
susanna.filipsson@sjr.se 0723943334 Jobbnummer 6969963
Observera att sista ansökningsdag har passerat.