Medarbetare till Serviceenheten, Göteborg
Smhi / Supportteknikerjobb / Göteborg
2018-10-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Medarbetare till Serviceenheten, Göteborg" (publicerad 2018-11-19) ⬅️
Visa alla supportteknikerjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Smhi i Göteborg,
Motala,
Malmö,
Norrköping,
Knivsta eller i
hela Sverige Är du ett proffs när det gäller att möta människor och ge god service?
Vi söker nu en senior och en junior medarbetare till vår Serviceenhet.
Serviceenheten är en del av SMHIs IT-avdelning och fungerar som en "one-stop-shop" med service för myndighetens medarbetare och produktion, men är också ansiktet utåt mot allmänhet och besökare. Enheten innehåller funktioner som: Reception, Kundtjänst, Bibliotek, Expedition samt Servicedesk med Driftkontroll.
Servicedesk är den centrala kontaktpunkten för frågor, beställningar och felanmälningar på SMHI och här övervakas även SMHIs kritiska produktion dygnet runt.
Som medarbetare i Servicedesk kommer du att ha en viktig roll att stötta andra medarbetare såväl i SMHIs produktion som i SMHIs moderna användarmiljöer. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att hantera driftincidenter, att utifrån övervakningslarm och driftinstruktioner genomföra felavhjälpande åtgärder. Du kommer att arbeta med Servicedesk ärenden, t ex behörighetsadministration och felhantering av den digitala arbetsplatsen. Du kommer att vara lokalt IT-stöd på kontoret.
En viktig uppgift är att informera de intressenter som berörs av pågående drift- eller användarärenden. Du är delaktig i arbetet med ärendeuppföljning och du jobbar aktivt med att förbättra rutiner, drift- och användarhandledningar, stödverktyg och arbetssätt. I tjänsten kan också komma att ingå att arbeta med andra saker, beroende på verksamhetens behov och din kompetens
Publiceringsdatum2018-10-29ProfilVi söker nu två medarbetare till vår Serviceenhet, en senior och en junior medarbetare. Som senior medarbetare vill vi att du har minst 5 års erfarenhet av 1:st line IT support i direktkontakt med användare. Då dessa tjänster är nya på kontoret i Göteborg kommer du även ha möjlighet att vara med och utforma rollerna. Som junior medarbetare vill vi att du har några års erfarenhet av 1:st line IT support i direkt kontakt med användare.
Vi söker dig med lämplig utbildning inom IT-området eller med motsvarande erfarenhet. Du har erfarenhet av att jobba med Windows 7 och Windows 10 samt är en van användare av smartphones, surfplattor och laptops.
Önskvärt är om du har kunskap inom följande områden:
• God Linux kompetens
• God kunskap om stödverktyg för driftövervakning
• Van användare av samarbetsprogramvaror och sökmotorer
• Erfarenhet från arbete i IT-Driftsmiljö.
• Erfarenhet av arbete i rollen som IT-tekniker i 2nd eller 3rd line, avseende pc, nätverkskommunikation och kringutrustning.
• Erfarenhet av System Center Configuration Manager (SCCM), Citrix och XenApp.
• Grundläggande kännedom om datorhallar, nätverk (LAN och WAN), serverhårdvara, virtualisering, serverplattform (operativsystem och manageringsverktyg), behörighetskatalog, jobbstyrningsverktyg, övervakning
• Goda kunskaper om processer och stödverktyg (ex. ITIL och ärendehanteringssystem)
• God kunskap om dokumentationsmetoder i en IT-driftorganisation eller Servicedesk
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper, men för att lyckas i tjänsten krävs att du har en god pedagogisk förmåga, att du är noggrann med ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. Service är för dig en självklarhet och du har lätt för att bygga goda relationer och samarbeta med andra. Du är också en god kommunikatör. En drivkraft för dig är att lära nya saker och du är inte rädd för att ställa frågor eller göra din åsikt hörd. Du söker själv lösningar på problem som uppstår och är van att arbeta självständigt.
Tjänsterna är tillsvidareanställningar på heltid med varierande arbetstider - dagtid, kväll och helg enligt schema, beredskap nattetid.
Placering i Göteborg.
Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift, är ett krav.
Vill du veta mer?
För ytterligare information kontakta rekryterande chef Per Dahl eller HR-Specialist Elin Ring. Fackliga representanter är för SACO Annika Söderlund och för ST Johan Lundvall. Samtliga nås via telefon 011-495 80 00 eller via e-post
Fornamn.Efternamn@smhi.se.
Din ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2018-11-18.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-11-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktPer Dahl, Enhetschef
fornamn.efternamn@smhi.se 011 495 8000
Elin Ring,
fornamn.efternamn@smhi.se 011-4958000
Annika Söderlund, Facklig representant SACO
fornamn.efternamn@smhi.se 011 495 8000
Johan Lundvall, ST
fornamn.efternamn@smhi.se 011 495 8000
FöretagSMHI
AdressSMHI
Sven Källfelts gata 15
42671 Västra Frölunda
KontorsadressSven Källfelts gata 15
Jobbnummer 4429346
Observera att sista ansökningsdag har passerat.