Material Planner (489404)
Alstom Transport AB / Logistikjobb / Göteborg
2025-07-28
Visa alla logistikjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Alstom Transport AB i Göteborg,
Alingsås,
Borås,
Falköping,
Skara eller i
hela Sverige Alstom är en global koncern, med cirka 80 000 medarbetare i 70 länder. Här i Norden arbetar ca 2000 personer. Vi har kontor och depåer bl.a. i Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Hässleholm, Göteborg och Helsingborg. Alstom erbjuder allt inom spårtrafik - från själva tågen till underhåll, räls, tåg, signalsystem och annan infrastruktur. Det gör att våra kunder kan välja oss som leverantör av en eller flera tjänster och produkter. Samtidigt kan vi som helhetsleverantör bidra till stora samordningsvinster genom att kunden får en enda leverantör med kontroll över alla delar i kedjan.
Rollen som materialplanerare innefattar planering, utveckling, inköp och leverans av material till vårt verkstadsunderhåll i Sävenäs. Du kommer att arbeta tillsammans med övriga funktioner för att optimera materialflöden och förbättra såväl den externa som den interna hanteringen av material och komponenter. Du har nära kontakt med övriga underhållsprojekt i Sverige för att optimera hantering och driva förbättringsarbete. I tjänsten ingår att:
Skapa planer för materielbehov till förebyggande underhåll
Analysera framtida behov och definiera beställningspunkter på förebyggande material
Skapa och expediera inköpsordrar mot definierade leverantörer
Säkerställa att leverans av material från leverantörer sker i tid samt att material som behövs för upparbetning finns tillgängligt hos externa partner enligt avtal
Övervaka och proaktivt arbeta för att identifiera och avhjälpa eventuella leveransproblem samt kontinuerligt uppdatera övriga funktioner om eventuella framtida materialbrister
Kommunicera tidsplaner och förändringar kontinuerligt till leverantör för att säkerställa leverans i rätt tid
Följa upp alla inköpsorder och säkerställa att dessa genomförs och avslutas på korrekt sätt
Aktivt delta på daglig basis i att lösa eventuella identifierade materialbrister
Vara en support i gränssnittet gentemot leverantörer och finans samt driva förbättringspunkter inom processen
Övervaka att leverantörernas prestation gentemot QCD (Quality, Cost, Delivery) är prioriterad
Övervaka att leverantörernas prestation är OTIF (on time in full) samt driva förbättringsåtgärder baserat på OTIF
Vem är du?
Vi tror att du har en utbildning inom logistik alternativt motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet inom något eller några av nedanstående områden och system:
Materialplanering
Logistik
Inköp
Lagerstyrning
Som person är du ansvarstagande, samarbetsorienterad och är en engagerad teamspelare. Du är även strukturerad och organiserar och planerar ditt arbete väl. Du har förmågan att prioritera och fokusera på de uppgifter som är viktigast för stunden, även i pressade situationer. Du har en god förmåga att kommunicera både skriftligt och muntligt på svenska och engelska samt har goda kunskaper i Officepaketet.
Intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan redan idag.
Du behöver inte vara tågentusiast för att trivas hos oss. Vi garanterar att när du kliver på ett av våra tåg med dina vänner eller familj, kommer du att vara stolt. Om du är redo för utmaningen vill vi gärna höra från dig!
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Alstom Transport AB (org.nr 556058-9094)
Arbetsplats Alstom Sweden
Jobbnummer 9438819