Lärare F-6, 100% tv, Rydskolan

Skövde kommun, Avdelning grundskola / Grundskollärarjobb / Skövde
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla grundskollärarjobb i Skövde, Tibro, Tidaholm, Götene, Skara eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skövde kommun, Avdelning grundskola i Skövde

Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.

Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.

Skövde är en kommun som satsar offensivt på utbildning på alla nivåer. Sektor barn och utbildning, Skövdes största sektor, erbjuder en god, kreativ, lärande och utvecklande förskole- och skolmiljö för barn och ungdomar och eftersträvar en pedagogisk helhetssyn från 0 - 19 år. Vi har ett bra utvecklingsklimat som skapar goda förutsättningar för skolutveckling.

Rydskolan är en dynamisk utvecklingsorienterad skola med fantastisk personal som ser det mångkulturella som en tillgång. Våra elever på Rydskolan representerar ca 30 nationer. Värdegrund, kunskap och språk (VKS) är skolans ledord. Vi har ca 500 elever i åldrarna 6-12 år samt fritidshem, startgrupp för nyanlända och träningsskola, allt samlat i fantastiska lokaler.


Publiceringsdatum
2017-05-08

Arbetsuppgifter
Lärare med följande utvecklingsuppdrag:
• Läsförståelse - språkutvecklande arbetssätt
Läraren ska genom kollegialt lärande fortbilda lärare i strategier för språkutvecklande arbetssätt för ökad måluppfyllelse i samtliga av skolans ämnen."

• Läsförståelse - grundläggande läsförståelse i tidiga åldrar (2 st)
Läraren ska genom kollegialt lärande fortbilda lärare i strategier för läsinlärning i samverkan med läsförståelse för ökad måluppfyllelse.
• "Matematik - Programmering (2 st)
Läraren ska utifrån skolverkets riktlinjer implementera beslut om programmering i ämnet matematik för att utveckla elevernas förmåga att "skapa, beskriva och följa entydiga och stegvisa instruktioner samt använda programmering för att lösa problem" för ökad måluppfyllelse samt utforma en genomförandeplan för arbete med programmering och dess progression i åk 1-6."
Den erfarenhet som hittills finns i de länder och skolor, som börjat med programmering, är att eleverna samtidigt som de programmerar, skapar, tränar det logiska tänkandet och utvecklar kunskaper och förmågor, som är viktiga även i andra ämnen och sammanhang. (Källa: Omvärldsbloggen. Skolverket.se)
Med försteläraruppdraget som innebär att implementera programmering, såväl visuell som praktisk i matematikundervisningen, hoppas vi kunna stärka/vidareutveckla just de förmågor vi vill stimulera hos eleverna. Gärna även medföra en spännande utformning av ämnet, som för våra elever med annat modersmål än svenska kan inhämta kunskapen och redovisa den utan begränsning. På Rydskolan behövs en tydlig progression kring hur man årskursvis arbetar med programmering i undervisningen, likaså hur man bedömer och följer upp resultaten. Försteläraren utformar en genomförandeplan för arbete med programmering och dess progression i åk 1-6 i ämnet matematik, samt kollegial kompetensutveckling inom området.
• Ledarskap i klassrummet: Interkulturell ledarskap/ledarskap med trygghet och studiero i fokus (2 st)
Läraren ska bidra med att utveckla Rydskolan till en interkulturell skola. Kartlägga/definiera behov samt omsätta mål i praktiken. Driva det kollegiala lärandet. Hjälpa rektorer/ledningsgrupp att utveckla/utforma strategier och policys kring det interkulturella förhållningssättet. I uppdraget ingår att hålla föreläsningar om interkulturalitet. Vi vill reformera skolan mot ett interkulturellt förhållningssätt, där kulturer möts med ömsesidig respekt, tolerans, jämlikhet, demokrati och sociala rättigheter i fokus


Kvalifikationer
Lärarlegitimation i årskurs 1-6.



ÖVRIGT
Skövde Kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Individuell lönesättning. Semester eller ferietjänst

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2017-08-14 Enligt överenskommelse. Uppdraget löper på 2-år, anställningen är en tillsvidaretjänst.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-22
Ange följande referens när du ansöker: A680942
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Stina Norén stina.noren@skovde.se 0500-49 80 00

Företag
Skövde kommun, Avdelning grundskola

Adress
Skövde kommun, Avdelning grundskola
Fredsgatan 4
54183 SKÖVDE

Kontorsadress
Fredsgatan 4 SKÖVDE

Jobbnummer
3484688

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skövde kommun, Avdelning grundskola

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skövde kommun, Avdelning grundskola: